۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۲۸
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84284869
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار کرملین به اوکراین درباره چشم انداز بد روابط دو کشور

مسکو - ایرنا - «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در ارتباط با تحریم های اوکراین علیه این کشور گفت: «ما به زودی به چنان سطح نامطلوبی از روابط با اوکراین خواهیم رسید که دیگر جایی برای مقابله نخواهد بود. ما همه چیز را جدا خواهیم کرد، این بد است.»

به گزارش ایرنا،  پسکوف روز دوشنبه به خبرنگاران در مورد تحریم های جدید «کی یف»، از جمله علیه سازمان همکاریهای خارجی روسیه (مسئول گسترش همکاری های فرهنگی روسیه با کشورهای دیگر)، گفت که به زودی در روابط بین روسیه و اوکراین دیگر هیچ جای متقابلی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد که کرملین با تأسف عمیق چنین اخباری را درک می کند.

از ۴ آوریل (۱۵ فروردین)  ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دستور تحریم ۱۱ سازمان و شرکت روسی ازجمله سازمان همکاری های خارجی روسیه تحت نظارت وزارت خارجه این کشور را صادر کرد.

اوکراین ادعا کرده است که اجرای این تحریم ها به این دلیل بوده است که در ماه گذشته سال جاری میلادی روسیه در یک اعلامیه  «تاراس شوچنکو» را به عنوان یک شاعر روسی-اوکراینی اعلام کرده بود اما تحلیلگران پیچیدگی مسائل اخیر بین دو کشور بخصوص تنش در خط مرزی دونباس دلیل این تحریم ها می دانند.

زلنسکی تصمیم شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین را به اجرا گذاشت که بر اساس آن ۱۱ سازمان و شرکت روسی تحریم شدند.

ازجمله سازمان ها و شرکت های تحریم شده، سازمان همکاریهای خارجی روسیه (مسئول گسترش همکاریهای فرهنگی روسیه با کشورهای دیگر)، شرکت حمل و نقل ولگا دنپر، کارخانه های تعمیر هواپیمای شماره ۳۲۲ و شماره ۵۱۴، مرکز تعمیر کشتی دال زاوود، شرکت ماشین سازی سومورماش-۲ام و شرکت اسنابکوم هستند.

براساس دستور زلنسکی، همه اموال و دارایی های این مراکز توقیف و هر گونه معامله و همکاری با این مراکز و حمل و نقل توسط امکانات این شرکت ها ممنوع می شود 

ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه تحریم های اوکراین در مورد مراکز روسی را نمونه بارز نقض اصول و قوانین بین المللی و رفتار غیرمنطقی خواند.

وی خاطرنشان کرد: تحریم سازمان های دولتی که به همکاری های انسانی بین المللی می پردازند، اقدام بی سابقه ای است.

در روزهای اخیر تنش ها بین روسیه و اوکراین شدت گرفته است و مقام های روسی و اوکراینی یکدیگر را به تشدید مناقشه در شرق اوکراین متهم کردند.

به گزارش رسانه های روسی، روز گذشته بر اثر حمله پهبادی ارتش اوکراین به یک منطقه مسکونی در نزدیکی شهر دونتسک در شرق اوکراین یک کودک ۵ ساله کشته و یک نفر دیگر مجروح شد.

آمریکا و ناتو بر حمایت از اوکراین در برابر روسیه تاکید کرده اند.

کاخ سفید روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی بر حمایت ناگسستنی آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با تهاجم مداوم روسیه در دانباس و کریمه تاکید کرد.

این بیانیه می‌افزاید: او بر تعهد دولتش به احیای شراکت استراتژیک‌ در حمایت از طرح رئیس جمهوری زلنسکی برای مقابله با فساد و اجرای برنامه اصلاحات مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک مشترکمان به منظور ارائه عدالت، امنیت و رفاه برای مردم اوکراین تاکید کرد.

آمریکا حامی اصلی دولت اوکراین است و بارها بر حمایت از این کشور در برابر روسیه تاکید کرده است. در همین راستا یک کشتی باری آمریکا روز ششم فروردین ماه جاری با ۳۵۰ تن تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی برای نیروهای مسلح اوکراین، در شهر بندری «اودیسه» پهلو گرفت.

در جریان جنگ داخلی در شرق اوکراین بین نیروهای این کشور و جدایی طلبان روس تبار، که یک سال پیش با آتش بس بین دو طرف متوقف شد، در مجموع نزدیک به ۱۴ هزار نفر اکثرا غیرنظامی جان خود را ازدست دادند.

پیام مهم پوتین برای مجمع فدرال این کشور ۲۱ آوریل 

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس دولت  روسیه همچنین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور ۲۱ آوریل ( ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰)  پیامی را برای مجمع فدرال قرائت خواهد کرد.

پیش از این دیمیتری پسکوف گزارش داده بود که سخنرانی رئیس جمهور در مجمع فدرال در "قالب رو در رو" برنامه ریزی شده است.

در  پیام پوتین به مجمع فدرال روسیه معمولاً خط مشی آینده کشور تعیین می‌شود.  

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha