۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84279815
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دادگاه جورج فلوید، آزمونی برای نظام قضایی آمریکا

۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰
کد خبر: 84279815
دادگاه جورج فلوید، آزمونی برای نظام قضایی آمریکا

تهران –ایرنا- نخستین جلسه دادگاه «دِرِک شُووین» پلیس متهم به قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی که پنجم خرداد ۱۳۹۹ به دست این مامور پلیس به قتل رسید، ۹ فروردین پس از ۱۰ ماه برگزار شد، اکنون این قضاوت به آزمونی برای نظام آمریکا بدل گشته که جهان بر آن چشم دوخته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان دراین باره گزارش داد: جورج فلوید در واقع دو دادگاه دارد؛ یکی صحن خود دادگاه است که قاضی، وکلا و دادستان ها به همراه هئیت منصفه به این قتل خواهند پرداخت و دادگاه دوم در خارج از ساختمان دادگاه و در بین معترضان حاضر در خیابان و جهانیان است که روند و نتیجه این دادگاه از نزدیک دنبال می شود، در حقیقت این دادگاه و اعلام رای آن آزمونی است برای آمریکا.

این رسانه خبری آمریکایی ادامه داد: نتیجه این دادگاه به محافل سیاسی آمریکا راه خواهد یافت و مساله اصلاحات در ساختار پلیس آمریکا بحث گذارده خواهد شد.

کاخ سفید ناظر بر دادگاه جورج فلوید

سی ان ان افزود: کاخ سفید اعلام کرده؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نظارگر این دادگاه است و «پیتر کاهیل» قاضی این دادگاه از هئیت منصفه خواسته است تا در جلسه دادگاه احساسات درونی نژادپرستانه و فرد متهم را از یکدیگر جدا سازند.

تماس به پلیس علیه پلیس

سی ان ان گزارش داد : برای این دادگاه شش شاهد حضور دارند، ازجمله یک کودک ۹ ساله، یک محصل دبیرستانی و آتش نشان شهر مینه سوتا.

این شبکه خبری ادامه داد: «دونالد وین ویلیامز» (Donald Wynn Williams II) یکی از شهود به دادگاه گفت آنچه که وی در آن روز دیده باعث شد تا به پلیس تماس گرفته و علیه پلیس گزارش دهد و به ۹۱۱ بگوید که شاهد یک صحنه جنایت است.

پلیس قاتل از توصیه فرد آتش نشان تبعیت نکرد

این رسانه آمریکایی افزود: «جنویو هانسن» مامور آتش نشانی که در آن هنگام خارج از شیفت بود با دیدن رفتار خشونت بار پلیس خواهان کمک به فلوید شده بود و گفت: به کرات از پلیس خواستم تا نبض فلوید را کنترل کند اما آنها وقعی به این خواسته نکردند.

تارنمای نشریه آمریکایی نیویورک تایمز دهم فرودین ماه دراین باره  نوشت: ۱۰ ماه پس از مرگ جورج فلوید نخستین دادگاه پلیس متهم به این قتل در شهر میناپولیس ایالت مینه سوتا روز نهم  فروردین ماه برگزارشد، قتلی که اعتراض های سراسری در آمریکا را باعث شد.

بنابراین گزارش نخستین جلسه دادگاه متهم به قتل جورج فلوید درحالی تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد که در بیرون از دادگاه معترضان به رفتار نژادپرستانه توام با خشونت نیروهای پلیس سفید پوست گرد آمده بودند.

درک شوین پلیس اخراج شده سفیدپوست آمریکایی پنجم خرداد گذشته با گذاردن زانو برگردن جورج فلوید شهروند سیاهپوست ۴۶ ساله آمریکایی باعث مرگ وی شد.

مرگ جورج فلوید موجی از اعتراض ها و راهپیمایی های سراسری در آمریکا علیه رفتار نژادپرستانه نهادینه شده در میان نیروهای پلیس سفید پوست آمریکا را موجب شد، این مساله به یک بحران سیاسی برای دولت قبلی آمریکا و چالشی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شد.

**۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha