آغاز گام دوم طرح پویش دانشگاه آزاد در ۱۰ استان
عکس تزئینی است

تهران-ایرنا- رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه در راستای تلاش برای تحقق شعار سال، امروز گام دوم طرح پویش که یک طرح محوری در پشتیبانی از تولید است را افتتاح می کند.

محمدمهدی طهرانچی روز سه شنبه در اولین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی در سال جدید که به صورت مجازی و با حضور معاونان، رؤسای مراکز و روسای استان‌های این دانشگاه برگزار شد گفت: سال ۱۴۰۰ به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شده است. دانشگاه آزاد در راستای تلاش برای تحقق شعار سال، امروز گام دوم طرح پویش که یک طرح محوری در پشتیبانی از تولید است را با مشارکت استانهای البرز، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، قزوین، مرکزی، یزد و واحدهای شهرقدس، شهریار و رباط کریم افتتاح می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش تلاش دارد تا گام عملی در راستای تبدیل به دانشگاه کارآفرین و حرکت در مسیر حل مسائل صنعت، اشتغال همزمان دانشجویان با تحصیل، مهارت افزایی، فراهم کردن کمک هزینه تحصیل دانشجویان و هدفمند کردن پروژه های تحقیقاتی بردارد. از این رو این طرح اولین برنامه محوری دانشگاه آزاد اسلامی برای پشتیبانی از شعار سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

طهرانچی با اشاره به نحوه اجرای طرح های محوری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون طرح‌های زیادی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پشتیبانی از تولید و صنعت آغاز شده است. روند عملیاتی شدن این طرحها به این صورت است که طرحهای موفق ابتدا در همان استان اجرایی شده و در فاز دوم در استانهایی که آمادگی دارند اجرا می شود و در فاز سوم نیز طرح به صورت کشوری عملیاتی خواهد شد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به افتتاح دبیرخانه علمی مطالعات راهبردی مهدویت این دانشگاه، گفت: این دبیرخانه روز گذشته و مصادف با نیمه شعبان با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افتتاح شد و از همه استانها انتظار می رود در راستای انجام تحقیقات و مطالعات راهبردی در حوزه مهدویت با راهبرد انقلاب اسلامی دست به دست هم بدهند تا بین دو نیمه شعبان امسال یک حرکت جمعی در این حوزه شکل بگیرد. 

طرح پویش تلاش بر تلفیق تحصیل با مهارت های جدید است

به گزارش دانشگاه آزاد اسلامی رییس این مرکز آموزشی تأکید کرد: این دانشگاه در کنار تربیت قوه عاقله، به سه دانش تخصصی، اجتماعی و مهارتی دانشجویان توجه دارد و در این راستا دانش مهارتی از طریق طرح پویش و برنامه های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری و مدارس عالی مهارتی پیگیری می شود. این دانشگاه تلاش دارد در طرح پویش تحصیل را با مهارتهای جدید تلفیق کرده و وارد صنعت کند.
طهرانچی با بیان اینکه طرحهای کارآموزی و کارورزی در حوزه علوم موفق نبود، تصریح کرد: اجرای این طرحها نتوانست دانش مهارتی را به دانشجویان بیاموزد و متأسفانه به صورت سطحی با این حوزه رفتار شد، اما طرح پویش فضایی را ایجاد خواهد کرد که بتوانیم دانش مهارتی را به دانشجویان بیاموزیم و این اتفاق مبارک محقق شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ می خواهد سیاست ابلاغی ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی با سایر بخشها و متناسب سازی تحصیل با اشتغال را به صورت جدی پیگیری کند. از این رو این دانشگاه برای ایجاد تحول در این حوزه در حال تدوین یک برنامه راهبردی عملیاتی ۵ ساله است که بخش راهبردی برنامه تدوین شده و بخش عملیاتی آن نیز براساس آمایش محیطی توسط استانها در حال تدوین و نهایی شدن است.

وی ادامه داد: این برنامه راهبردی عملیاتی شامل ۱۰ بسته کاری است که یکی از آنها مربوط به ارتقاء کیفیت و کارآمدی دوره های تحصیلی می شود که با «برقراری ارتباط تعاملی و مستمر با صنایع و سازمانهای محلی در راستای ارتقاء کاربردپذیری محتواهای آموزشی و کارآمادگی در دانشجویان و آموزش مبتنی برخلق رشته درسی و محتوای  آموزشی براساس تحقق رویکرد حل مسائل واقعی و مدیریت دانش و اتصال حلقه آموزش، کارآفرینی و اشتغال» عملیاتی می شود.

طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد تا چالش پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیازهای بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشور را با ایجاد هماهنگی بین برنامه های دانشگاه و سایر بخشها برطرف کند و در این راستا ۴ راهبرد «همراستا کردن آموزش عالی کشور با نظام اقتصادی و اجتماعی»، «متناسب سازی تحصیل و اشتغال»، «تحول در برنامه ریزی های درسی با توجه به نیازهای ذینفعان اقتصادی و اجتماعی» و «متنوع سازی مدارک برای پاسخگویی به نیازهای جامعه» را طراحی کرده است.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha