۷ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۰۲
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 84276059
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش سفیر چین در ایران به امضای سند همکاری بین تهران و پکن

تهران- ایرنا- چانگ هوآ سفیر چین در ایران به امضای برنامه همکاری جامع فیما بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین توسط وزیران خارجه دو کشور، واکنش نشان داد.

هوآ در صفحه توئیتر خود با انتشار تصاویر مربوط به مذاکرات امروز شنبه مقامات بلند پایه ایرانی و چینی در راستای امضای سند همکاری بین دو کشور، این ارتباط نزدیک را "دوستی و همکاری" بین تهران و پکن توصیف کرد.

این سند ظرفیت‌ها و چشم‌انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴ با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند. در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد یک سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

در ادامه دستگاه دیپلماسی در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری در نهایت نسخه پیش‌نویس برنامه همکاری های جامع را تهیه و در شهریور ۱۳۹۸ و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.

دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد. بعد از آن وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای کشوری ضمن بررسی سند، فرآیندهای قانونی را طی نمود و در نهایت هیات دولت  سوم تیر ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع بر اساس منافع متقابل بلندمدت را به وزارت امور خارجه اعطا کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha