رنگ باختن قانون استخدام نخبگان  در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- با گذشت حدود هشت سال از تصویب و ابلاغ طرح تسهیلات جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و دستگاههای اجرایی برخی بی توجهی ها، جذب این قشر را در خراسان شمالی از دستور کار خارج کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان خراسان شمالی حدود ۲۰۶ نخبه ثبت شده در سامانه بنیاد نخبگان دارد که حدود نیمی از این نخبگان بیکار و در دانشگاهها و دستگاههای اجرایی جویای کارند و  آمارهای رسمی نشان می دهد در دو سال گذشته هیچ یک از نخبگان جویای کار به دلیل سنگ اندازی محترمانه قانونی  برخی مدیران موفق به استخدام  در دستگاههای دولتی و یا دانشگاهها ای استان  نشدند.
این درحالیست هیات وزیران در راستای جلوگیری از مهاجرت مغزها . نخبگان هیات وزیران استخدام نخبگان باید در اولویت برنامه های جذب نیرو در دستگاههای دولتی‌ و هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی قرار گیرد.

توقف نخبگان پشت درب دستگاههای اجرایی 
رییس بنیادنخبگان خراسان شمالی گفت با وجود این که طرح جذب نخبگان در دستگاههای دولتی و دانشگاهها و موسسات آموزش عالی که در راستای جلوگیری از مهاجرت این قشر تدوین شد، ولی در این استان این مصوبه مورد استقبال دستگاههای دولتی و دانشگاهها قرار نگرفت.
دکتر محمود بخشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بهانه مدیران دستگاههای اجرایی و دانشگاهها را در جذب نخبگان ادعای مغایرت این مصوبه با مقررات سازمانی این دستگاهها دانست و افزود : در دو سال گذشته با وجود این که براساس طرح تسهیلات، باید جذب نخبگان در اولویت قرار می گرفت، اما هیچ یک از نخبگان استانی موفق به جذب در این مراکز نشدند.
وی تعداد نخبگان استان خراسان شمالی مورد حمایت این بنیاد را حدود  ۲۰۶ نفر اعلام کرد که حدود ۱۵ نفر از این نخبگان در سال جاری  از حمایت های این بنیاد برخوردار شدند.
این مسوول خاطرنشان کرد : در دولت یازدهم و دوازدهم آمار نخبگان تحت پوشش این بنیاد حدود سه برابر افزایش یافت به طوری از ۷۲ نفر در سال ۹۲ به ۲۰۶ نفر در سال جاری رسید و روند حمایتی از این نخبگان در استان همچنان ادامه خواهد یافت.


دکتر بخشی افزایش ۳۷ درصدی تسهیلات و جوایز تحصیلی نخبگان را از دیگر دستاوردهای این  دولت با رویکرد جلوگیری از مهاجرتشان اعلام کرد و اظهارداشت : در سال ۹۲ به طور میانگین میزان پرداخت تسهیلات و جوایز پرداختی به نخبگان حدود دو میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال بود که اعتبار این بخش در دولت تدبیر و امید به پنج میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال رسید.
وی نبود امکان ادامه  تحصیل در رشته های تحصیلات تکمیلی و دکترا و پایین بودن آمار نخبگان استان را یکی از دلایل قرارگیری بنیاد نخبگان این استان در رده سوم بنیادهای کشور دانست و گفت : در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تعداد دانشجویان ممتاز این استان نیز ۵۳۰ نفر بود و این در حالیست که حدود ۲۹ هزار دانشجو در دانشگاههای این استان در حال تحصیل هستند.

بهانه های عدم جذب نخبگان  
رییس بنیاد نخبگان استان خراسان شمالی گفت: وظیفه بنیاد نخبگان حمایت از نخبگان به اشکال مختلف است به گونه ای که بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان برتر بتوانند از این حمایت ها بهره مند شوند، ولی فراگیری این حمایت ها نیز بستگی به همراهی مجموعه دستگاههای دولتی و غیر دولتی در سطح ملی و استانی دارد.
 دکتر بخشی حمایت های قانونی از جذب نخبگان در دستگاه های دولتی  و هیات های علمی دانشگاه ها یکی از انواع حمایت های عمومی از نخبگان برشمرد و افزود: این در حالی است که در سال های اخیر بسیاری از این دستگاهها دستشان را از روی شانه این قشر برداشتند.
 دکتر بخشی با بیان این که جذب نخبگان از دو مسیر دستگاه های اداری و دانشگاهی کشور می گذرد گفت: عدم توجه به این مصوبه  می تواند برنامه های تشویقی دولت را در راستای جلوگیری از مهاجرت نخبگان  ابتر بگذارد.
وی اضافه کرد : عدم جذب نخبگان در دو سال گذشته باعث شد تا تعدادی از این اقشار تحصیلکرده جامعه بیکار و به دنبال اشتغال از مبادی دیگر باشند.

جذب مشروط نخبگان در دانشگاهها
 رییس دانشگاه بجنورد جذب نخبگان در هیات علمی دانشگاهها  را مشروط به شرکت در فراخوان های جذب هیات علمی دانست و افزود : در سال های اخیر تعداد فراخوان های جذب هیات علمی  روند کاهشی به خود گرفت به طوری که تا چند سال قبل سهیمه ای که به دانشگاه بجنورد تعلق می گرفت جذب  ۳۵ هیات علمی بود اما اکنون سهیمه جذب ما تا ۵ نفر کاهش یافته است
 دکتر احمد محقر دلیل کاهش جذب هیات علمی دانشگاهها را ناشی از اجرای طرح ساماندهی دانشگاه ها بیان کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح هم اکنون فقط در رشته هایی که نیاز شدید  نیرویی وجود دارد، استخدام صورت می گیرد.

وی داشتن گواهی نخبگی را یکی از امتیازات در جذب نخبگان در هیات های علمی برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی افرادی که در قالب هیات های علمی در دانشگاه ها به کار  استخدام می شوند، به دلیل دارا بودن شرایط نخبگی تحت پوشش بنیاد نخبگان قرار می گیرند.
رییس دبیرخانه هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه  بجنورد نیز گفت: در زمان فراخوان جذب هیات علمی در دانشگاهها، نخبگان می توانند با پرکردن یکی از گزینه ها، دانشگاه را در جریان نخبگی خود قرار دهند و دانشگاهها نیز پس از رویت، استخدام این افراد را در اولویت قرار می دهند.
مرتضی نوروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :  هم اکنون در دانشگاه بجنورد ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی با بنیاد همکاری دارند اما این افراد پس از جذب توسط بنیاد شناسایی و از تسهیلات نخبگی برخوردار می شوند.


قبولی در آزمون شرط  استخدام 
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه استان خراسان شمالی نیز گفت : براساس ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، به کارگیری افراد در دستگاههای اجرایی پس از پذیرفته شدن در  آزمونی که به طور عمومی نشر آگهی می شود  و نیز آزمون  یا مسابقه تخصصی امکان پذیر است.
حسین فرجی افزود : براین اساس، از آن جا که نخبگان از شرکت در امتحان عمومی مستثنی نشده‌اند ،از تاریخ ابلاغ بخشنامه شماره ۹۷۵۷/۹۳/۲۰۰ مورخ ۱۹/۷/۱۳۹۳ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی (سابق) رییس جمهور،  جذب و استخدام افراد به صورت رسمی و پیمانی از محل مجوزهای استخدام، صرفاً بر اساس دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی در دستگاه‌های اجرایی صورت خواهد پذیرفت.
وی اضافه کرد : براساس این قانون افراد نخبه نیز می توانند ضمن شرکت در آزمونهای استخدامی که با فرایند دستورالعمل فوق الذکر برگزار می شود، زمینه استخدام خود را فراهم کنند.
 خراسان شمالی  با جمعیت ۸۶۳ هزار نفری ۲۹ هزار دانشجو دارد که در ۳۹ دانشگاه دولتی و غیردولتی، موسسه و آموزشکده در حال تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha