دستگاه‌های اجرایی در ساماندهی کودکان کار با جدیت اقدام کنند

کرمانشاه- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه؛ در ارتباط با قانون ساماندهی کودکان کار و خیابانی از دستگاه‌های اجرایی استان خواست در اجرای دستورالعمل‌های این قانون که وظایف هر یک از آنان به تفکیک مشخص شده است، مسولیت‌پذیر بوده و باجدیت تمام اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حسین خوش اقبال» روز سه شنبه در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: اداره بهزیستی، کمیته امداد و آموزش و پرورش به تنهایی نمی توانند کار ساماندهی کودکان کار و خیابانی را پیش ببرند لذا همه ادارات ذی ربط باید با تقسیم کار در اجرای این امر مشارکت جدی داشته باشند.

او خواستار تشکیل کارگروه تخصصی سامان دهی کودکان کار و خیابانی استان شد و گفت: باید تمام واقعیت‌های این معضل و آسیب اجتماعی استان را از صفر تا ۱۰۰ آن با کار کارشناسی بررسی و راهبرد عملی برنامه ریزی شود تا در راستای کاهش آن بتوانیم پیش برویم.

خوش اقبال گفت: باید از ظرفیت نخبگان و بزرگان جامعه، مشارکت مردم و نهاده‌های در امر ساماندهی استفاده کنیم و تجربه کردیم که هرجا مردم مشارکت کرده‌اند، کارهای بهتر و بیشتر پیش می رود.

۳۶۰ کودک کار زیرپوشش سازمان بهزیستی کرمانشاه است

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و حقوق کودکان و نوجوانان در سال ۹۹ گفت: در این قانون برای ۱۱ دستگاه اجرایی در ارتباط با ساماندهی کودکان کار و خیابان تکالیف و وظایفی مشخص شده و بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایت گر یکی از این ادارات است.

«فرحناز محمدی» یکی از متولیان اصلی سامان‌دهی کودکان کار و خیابانی را شهرداری‌ها اعلام کرد و گفت: متاسفانه شهرداری کرمانشاه هنوز به این دستورالعمل عمل نکرده ‌است.

وی با بیان اینکه ۳۶۰ نفر از کودکان کار استان زیرپوشش بهزیستی هستند، گفت: این کودکان در سه مرکز روزانه بهزیستی آموزش، توانمندسازی و نگه داری می شوند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های اجتماعی متعدد کودکان خیابانی و کار اشاره کرد و سامان‌دهی آنان را یکی از اولویت‌های کشور و استان اعلام کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه؛ کودکان خیابانی کرمانشاه را بومی استان عنوان کرد و گفت: کرمانشاه حتی کودک کار و خیابانی به دیگر استان های بزرگ صادر می کند که این نشانه فقر و کم برخورداری است.

محمدی یکی از علت های کودکان کار و خیابانی در کرمانشاه را ناشی از شکل گیری سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین دانست و اظهارداشت: فرهنگ مردم کرمانشاه با کمک به کودکان خیابانی و متکدیان و عادت آنها به این کار بسیار موثر است.

وی همچنین با اعلام اینکه ۹۸ درصد کودکان خیابانی و کار پسر هستند و تنها ۲ درصد دختر است، گفت: بینش مردم استان در نان آوری فرزند ذکور خانوده نیز تاثیر فراوانی در شکل گیری این پدیده در کرمانشاه دارد.

او همچنین با بیان اینکه ۲۵ درصد از کودکان کار و خیابانی استان زیرپوشش کمیته امداد هستند، گفت: این تعداد افراد زیرپوشش کمیته امداد نشان از ناکافی بودن کمک ها به خانواده این کودکان دارد و همچنین قانون‌های حمایتی از خانواده بی بضاعت نیاز به اصلاح دارد زیرا ۸۰ درصد کودکان خیابانی استان زیرپوشش هیچ نهادی نیستند.  

کلینیک مجازی مشاوره مصرف مکمل‌های نیرو زا در کرمانشاه راه اندازی می‌شود

رییس دبیرخانه تخصصی کارگروه سلامت امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به عوارض مختلف مصرف مکمل‌های نیرو زا گفت: بزودی یک کلینیک مجازی (با توجه به شیوع ویروس کرونا) برای ارایه مشاوره ورزشی به ورزشکاران در نحوه مصرف درست مکمل های ورزشی در سطح استان راه اندازی می شود.

دکتر «حسین بیگلری» همچنین با اشاره به برخی از عوارض مکمل های ورزشی مانند نازایی افزود: از اسفندماه یک اکیپ متشکل از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و ورزش و جوانان در راستای ارایه مشاوره و همچنین جلوگیری از مصرف مکمل های نیرو زا غیرمجاز در راستای بازدید و نظارت هر روز از باشگاه های استان ایجاد می شود.  

وی همچنین نسبت به فروش مکمل های ورزشی غیرمجاز در شبکه های اجتماعی هشدار داد.

بیگلری در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اجرای مصوبه شورای عالی سلامت و غذا کشور در خصوص نظارت بر کشت، داشت و برداشت ۳۰ درصد محصولات سیب زمینی و پیاز استان برای تولید محصولات سالم کشاورزی شد.

او گفت: در این طرح براساس چهار شاخصه مانند بررسی آلودگی خاک به سموم و کود شیمیایی، پسآب و محیط زیست، در مراحل سه گانه کشت، داشت و برداشت تولید محصولات نظارت می شود و برای نظارت بر ۳۰ درصد از تولیدات سیب زمینی و پیاز استان نیاز به چهار میلیارد تومان اعتبار است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان، ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۲ شهر دارد.   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها