۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۱۷
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84235673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسکو: رفتار مغرضانه اروپا مانع بهبود روابط با روسیه شده است

مسکو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که رفتار مغرضانه مقامهای اروپایی در مورد روسیه مانع بهبود روابط با اتحادیه اروپا می شود.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسی ار. ب. کا، روابط روسیه و اتحادیه اروپا را ازهم گسیخته خواند و گفت، غرض ورزی مانع از بهبودی روابط دو طرف می شود.

 وی سخنان جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۱۹ زمانی که وزیر خارجه اسپانیا بود یادآوری کرد که گفته بود روسیه دشمن دیرینه اتحادیه اروپا است و وزارت خارجه اسپانیا در آن زمان گفت که سخنان بورل تحریف شده است.

 لاوروف خاطرنشان کرد که چندی پیش به این سوال که آیا روسیه برای قطع روابط با اتحادیه اروپا آمادگی دارد، پاسخ مثبت داد زیرا از روابط روسیه و اتحادیه اروپا هیچ چیز باقی نمانده است.  

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه همکاریهای روسیه و اتحادیه اروپا متوقف شده است، اظهار داشت: اکنون از تماس های روسیه و اتحادیه اروپا در مسائل بین المللی که دو طرف شرکت می کنند، چیزی باقی نمانده است.

وی خاطرنشان کرد که روسیه در موضوع برنامه هسته ای ایران با اتحادیه اروپا کار نمی کند بلکه همکاری با گروهی از کشورها انجام می گیرد و در مسائل خاورمیانه نیز همکاری چندجانبه است.

لاوروف به عنوان نمونه ای از بی تمایلی اتحادیه اروپا برای همکاری با روسیه به درخواست مسکو از این اتحادیه برای صدور بیانیه ای در مورد گروه چهار میانجیگر بین المللی خاورمیانه اشاره کرد که چند روز پیش از سفر بورل به مسکو صورت گرفت.

وی افزود: طرف اروپایی اعلام کرد که صدور چنین بیانیه ای امکان پذیر نیست و من در زمان دیدار با بورل از او سوال کردم که چرا این امر ناممکن است و حرکات و پاسخ او نشان داد که از این واقعه خبری ندارد.  

 تحریم ها مبادلات بازرگانی اروپا و روسیه را کاهش داده است

لاوروف در ادامه گفت که حجم مبادلات بازرگانی بین روسیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ به ۴۱۷ میلیارد دلار رسیده بود اما این شاخص در سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۸۰ میلیارد دلار کاهش یافت.  

 وی افزود: علت این مساله تحریم هایی است که مهم ترین شریک ما اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع کرده و این تحریم ها بی اساس است.  

وزیر خارجه روسیه گفت: هدف اصلی تحریم های اتحادیه اروپا در مورد روسیه، تیره کردن روابط نیست بلکه تمایل کشورهای اروپایی برای نشان دادن توانایی خود است.  

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که آمریکا با خواسته های خود از اروپا در مورد طرح خط لوله گاز جریان شمالی۲ نشان داد که چه کسی صاحبخانه است.  

 آمریکا از سال ۲۰۱۹ چند بسته تحریمی در مورد خط لوله گاز جریان شمالی که از روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان کشیده می شود، وضع کرده است و سعی دارد مانع از تکمیل این طرح شود.  

خط لوله گاز جریان شمالی ۲ یا نورد استریم ۲ پروژه‌ای مشترک میان شرکت گازپروم روسیه و پنج شرکت اروپایی شامل «انجی» فرانسه، «او. ام. وی» اتریش، «رویال داچ شل» هلند و «یونیپر» و «وینترشل» آلمان است. این خط لوله دوقلوی ۱۲۰۰ کیلومتری قرار است سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز را از روسیه به آلمان منتقل کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha