شخصیت سیاسی عراقی: برجام بهانه ای برای تنش در منطقه نباشد

بغداد – ایرنا – دبیرکل اتحادیه اسلامی ترکمنان و وزیر سابق عراق به آمریکا و اروپا هشدار داد که برجام را بهانه ای برای تنش آفرینی مجدد در منطقه قرار ندهند.

«جاسم محمد جعفر» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که آمریکایی ها و اروپایی ها نباید با اعمال فشارها یا شرط و شروط گذاشتن های جدید در توافقنامه هسته ای با جمهوری اسلامی ایران، منطقه را به سمت تنش و چالش سوق دهند.
وی خاطر نشان کرد: تجربه با جمهوری اسلامی ایران نشان داده که استفاده از زور یا اعمال تحریم ها نمی تواند اراده ایران را بشکند و تنها راه حل برجام برداشتن همه تحریم ها و آزاد کردن پول های ایران و سپس نشستن سر میزمذاکره بر سر پاره ای جزییات کوچک در توافقنامه هسته ای است.
 این وزیر سابق عراقی همچنین تاکید کرد که مظلومیت جمهوری اسلامی ایران در پرونده برجام کاملا واضح است و تحمیل شروط مظلوم بر ظالم گرچه سخت به نظر می رسد، اما غیر ممکن نیست.
به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در وقت حاضر می کوشد از تحولات حاصل در منطقه بهره برده و دستاوردهایی که چهار سال قبل در برجام به دست آورده را حفظ کند.
این شخصیت سیاسی عراقی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد شروط تازه ای بر این توافقنامه هسته ای اعمال شود افزود: این رویکرد ایران بسیار حائز اهمیت است، زیرا مقامات تهران نمی خواهند بار دیگر بی ثبات و تنش به منطقه بازگردد.
محمد جعفر معتقد است: اصل بر حفظ آرامش (در منطقه) می باشد و بر همین اساس تصور نمی کنم ایران در صدد اعمال شروط جدید باشد، بلکه هدف بازگشت به برجام است.
وی با اشاره به اینکه وقتی برنامه دولت «جوبایدن» برای بازگشت به برجام را شنیدیم، امیدوار شدم، ولی متاسفانه بعد از تشکیل دولت جدید آمریکا و اظهارات اخیر وزیر امور خارجه این کشور در خصوص شروط بازگشت به برجام مایه سرخوردگی و بدبینی شده و طبیعی است که ایران این شروط را رد کند.
به گفته وی، تهران همه تحریم های دولت ترامپ را تحمل کرد به دلیل اینکه حاضر نشد این شروط را بپذیرد، بنابراین چگونه انتظار می رود در شرایط تازه که نوعی امیدواری و خوشبینی ایجاد شده، ایران این شروط جدید دولت بایدن را بپذیرد.
محمد جعفر افزود: تصور می کنم که توافقنامه هسته ای در این برهه نیز در معرض تهدید خطر قرار گرفته با این تفاوت که شاید این مرحله خطرناکتر باشد، زیرا آمریکایی ها تحریم های سنگین را علیه ایران تجربه کرده و به هیچ نتیجه ای دست پیدا نکردند، بلکه بالعکس پیشرفت های هسته ای ایران با وجود همه عملیات ترور آمریکایی ها علیه دانشمندان هسته ای ایران مانند «محسن فخری زاده» یا فرماندهان پیروزی بر داعش یعنی شهیدان «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» رو به جلو رفت.
وی در عین حال گفت: فکر می کنم آمریکا قصد تحمیل تحریم های جدید بر ایران را ندارند، اما در عین حال نیت جدی نیز برای برداشته شدن تحریم ها هم نشان نداده است.
این وزیر سابق عراقی افزود: شخصا آمریکا را به عقلانیت در پرونده برجام دعوت می کنم و این عقلانیت حکم می کند که همه تحریم های علیه ایران چه آنها که به دوره ترامپ ارتباط دارد و چه آنها که به قبل از ترامپ برمی گردد، از روی ایران برداشته شود.
وی تاکید کرد که منطق این است که همه تحریم ها برداشته شده و سپس پیرامون پاره ای جزییات کوچک در توافقنامه بحث و گفت وگو شود.
این شخصیت سیاسی عراقی همچنین گفت که بدون ابراز حسن نیت، شرط های جدید بر برجام تحمیل کردن سبب می شود منطقه به شرایط بدتر از دوره ترامپ سوق داده شود.
وی با یادآوری اینکه نه زور و نه تحریم با ایران جواب می دهد، تصریح کرد: چرا باید همان اشتباه های دوره ترامپ از سوی بایدن تکرار شود، ما انتظار داریم دولت بایدن بیش از دولت ترامپ عقلانیت به خرج دهد، زیرا عموما دمکرات های آمریکا منطقی تر از جمهوریخواهان هستند.
محمد جعفر خاطر نشان کرد که برجام تنها یک توافقنامه دو جانبه و بین دو یا چند کشور نیست، بلکه یک توافقنامه بین المللی و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است و تعجب می کنم چرا اروپایی ها نیز به تعهدات خود عمل نمی کنند و همواره آمریکا را به برجام فرا می خوانند.
وی ادامه داد که جای تعجب است که چرا فرانسه طرف های دیگری را به مشارکت در این توافقنامه فرا خوانده است.
به گفته وی، کشوری مانند فرانسه مگر نمی داند که این توافقنامه با قطعنامه سازمان ملل مشروعیت بین المللی دارد و نتیجه دوستی دو کشور نیست.
وزیر سابق عراقی ادامه داد: به نظر می رسد آنچه رییس جمهور فرانسه در خصوص مشارکت دادن برخی کشورها مطرح کرده، پای پول (رشوه دادن) و مسائل پشت پرده در میان باشد.
وی تاکید کرد که تنها راه حل برجام شروط جدید و تحت فشار گذاشتن ایران نیست، زیرا تهران به این چیزها تن نمی دهد، بلکه تنها راه حل این پرونده، برداشتن تحریم ها و آزاد کردن پول های ایران در بانک های آمریکا (و دیگر کشورها) و سپس گفت وگو درباره پاره ای مسائل کوچک برجام است.
این شخصیت عراقی خاطر نشان کرد که هرگونه فشارهای تازه از آمریکا و اروپا (علیه ایران) منطقه را دوباره در برابر چالش های جدید قرار می دهد و شاید تبعات غیر قابل پیش بینی شده به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به پیام های خوب (و البته ظاهری) دولت بایدن در جنگ یمن گفت که سیاست محرومیت کشیدن بیشتر ملت ها باید کنار گذاشته شود، زیرا منطقه آبستن چالش و بحران است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha