۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84199119
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین با پیشی گرفتن از آمریکا اولین مقصد سرمایه گذاران خارجی در جهان شد

تهران- ایرنا- داده های وزارت بازرگانی چین نشان می دهد این کشور با پیشی گرفتن از آمریکا، اولین مقصد سرمایه گذاران خارجی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) در جهان بوده است.

به گزارش ایرنا، در سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان سرمایه گذاری خارجی انجام شده در چین با حدود یک تریلیارد یوان (۱۶۳ میلیارد دلار)، رکورد جدیدی را ثبت کرده است در حالی که این رقم برای آمریکا ۱۳۴ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این آمار، میزان سرمایه گذاری خارجی در چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۶.۷ درصد رشد داشته است این در حالی است که اقتصادهای جهانی همگی دچار رکود و بحران شده اند.

این گزارش حاکی است چین در سال ۲۰۲۰ جزو معدود کشورهایی بود که توانست سرمایه گذاری خارجی جذب کند و در این زمینه آمریکا را پشت سر گذاشته است.

در همین ارتباط، گزارش جدید «کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد» هم نشان می‌دهد با وجود افت ۴۲ درصدی سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در کشورهای جهان در سال گذشته، چین وضعیتی متضاد این روند را تجربه کرده و ارزش سرمایه گذاری های خارجی صورت گرفته در این کشور افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین کاهش میزان سرمایه گذاری های خارجی به کشورهای توسعه یافته به خصوص آمریکا مربوط می شود؛ آمریکا در سال گذشته کاهش ۴۹ درصدی دریافت سرمایه مستقیم خارجی را تجربه کرده است.

با این اوصاف و در نظر گرفتن رشد سرمایه گذاری خارجی در چین و کاهش جذب سرمایه خارجی در آمریکا، طبیعی است که این روند مورد توجه جامعه جهانی قرار بگیرد چرا که چین سال های سال در زمینه میزان جذب سرمایه خارجی، در جایگاه دوم بعد از آمریکا قرار داشت.

تحلیل ها حاکی است وخامت وضعیت همه گیری کرونا باعث انتقال کانون اقتصادی به سمت شرق (چین) شده است؛ کارشناسان بر این باور هستند که یکی از دلایل مهم کاهش شاخص سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا، روند غیر قابل کنترل شیوع کرونا بوده است.

با قیاس دو کشور آمریکا و چین در زمینه مدیریت شیوع کرونا، می توان دید که این چین بود که زودتر از سایه تاثیرات ناشی از اپیدمی کرونا خارج شد و مشاغل خود را احیا کرد و به یگانه اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شد که توانست در سال ۲۰۲۰ و با وجود کرونا، رشد اقتصادی مثبت را به ثبت برساند.

«جانگ شیائو نینگ»   از اقتصاد دانان چینی می گوید: در حالیکه آمریکا تدریجا به یکجانبه گرایی در زمینه تجارت و سرمایه گذاری متوسل شد، چین قاطعانه به حمایت از نظام چند جانبه گرایی پرداخت؛ از جمله تلاش های چین در این زمینه می توان به «کاهش محدودیتها برای ورود سرمایه گذاران خارجی به چین، ایجاد ۲۱ منطقه تجارت آزاد در سرزمین چین، امضای توافقنامه روابط اقتصادی مشارکتی جامع منطقه ای و همچنین امضای توافقنامه سرمایه گذاری با اتحادیه اروپا» اشاره کرد.

یک روز بعد از انتشار گزارش فوق از سوی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل بود که مجمع اقتصادی «داووس» افتتاح شد؛ «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین با سخنرانی ویدئویی در این نشست بار دیگر بر عزم راسخ چین در مسیر تسهیل و آزادسازی تجارت و سرمایه گذاری تاکید کرد.

کارشناسان معتقدند از سوی دیگر، وابستگی صنایع جهان به زنجیره عرضه و تولید شرکت های چندملیتی که در چین فعالیت می کنند، نیز باعث تثبیت و گسترش سرمایه گذاری این شرکت ها در چین شده است.   

«اسوال پراساد»، استاد تجارت دانشگاه کرنل آمریکا در این مورد گفته است: اقتصاد چین هنوز هم روند رشد قدرتمند خود را حفظ می کند و با اتکا به عملکرد برجسته خود، موقعیت چین به عنوان موتور مهم رشد اقتصادی جهان را بیشتر تقویت خواهد کرد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین پیش از این در مورد رشد اقتصادی چین گفته بود: تثبیت اقتصاد چین برای اقتصاد جهان خبر خوبی تلقی می شود که «برای خروج اقتصاد گرفتار جهان امید آورده است.»

به رغم شیوع گسترده کرونا در جهان، چین قبل از دیگر کشور شیوع کرونا را به طور نسبی مهار کرد و پیشگام از سر گیری کار و تولید شد که نهایتاً باعث افزایش اتکای همه کشورها به بازار چین شده است.

کارشناسان می گویند چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، به رغم جنگ تجاری آمریکا با این کشور به اقتصاد دنیا «گرمی» بخشیده و به احیای اقتصاد جهان کمک می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha