۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84183305
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عبور از ترامپ، شرط حیات سیاسی حزب جمهوری‌خواه

تهران-ایرنا- پس از یورش خشونت بار طرفداران ترامپ به کاخ کنگره، حزب جمهوری خواه که پیش از آن دچار شکاف و اختلاف شده بود، بیش از پیش به حاشیه رانده شده و در دوران پساترامپ با بحران موجودیت مواجه خواهد شد و حفظ و بقای آن، در گرو رهایی از ترامپیسم و عدم حمایت از راستگرایان افراطی حامی ترامپ است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پس از شورش راستگرایان افراطی طرفدار ترامپ در  حمله به کاخ کنگره در ۶ ژانویه، حزب جمهوری خواه آمریکا بیش از پیش دچار شکاف و اختلاف شده؛ اگر این حزب تاکنون از رئیس جمهور جمهوری خواه ایالات متحده حمایت می کرد اما در حال حاضر به دو اردوگاه تقسیم شده است.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون نوشت: کسانی که شکست ترامپ و پیروزی بایدن را به رسمیت شناختند، با حمایت های بی دریغ از ترامپ که در ۶ ژانویه مصمم به بطلان رای مجمع گزینشگران بوده، مخالف هستند. اما حتی پس از حوادث خشونت بار به وقوع پیوسته از سوی هواداران ترامپ، برخی سناتورها مانند تد کروز از تگزاس و یا جوش هاولی از میسوری، از اتهام زدن بی اساس و پایه خود مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا دست برنداشته و سعی بر حفظ اعتبار حزب ترامپ دارند حتی اگر هر روز بیش از پیش به حاشیه کشانده شود.

میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان در سنا  درصدد است به هر قیمتی از این شکاف درون حزبی جلوگیری کند. هنگامی که وی شکست ترامپ در ماه دسامبر را  رسما تایید کرد، سناتورها را از تلاش برای بطلان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انفجار عصبانیت حزب  از ترامپ منع کرد.  در حالی که ترامپ، تاکنون برای فشار بر حزب خود و آزمون وفاداری مقامات منتخب به خود و ترغیب آن ها به اعتراضات در واشنگتن، بی وقفه تلاش کرده است.

ترامپ علاوه بر فشارهای خود بر مقامات منتخب جورجیا که واشنگتن پست آن فاش کرد، همچنین وعده داد که یک نامزد طرفدار ترامپ در انتخابات بعدی با میچ مک کانل رقابت کند.  وی همچنین مایک پنس، معاون خود را تهدید کرد که در صورت امتناع از استفاده از اختیار خود برای باطل کردن نتیجه انتخابات، در آینده برای او دردسر ایجاد می کند.

ترامپ امیدوار بود که بتواند به یک سلطنت طلب درون حزب تبدیل شود. وی اکنون با استفاده از شعار "هرگز فراموش نکن" به جمهوری خواهانی که او را رها کردند، هشدار می دهد که عدم حمایت آن ها می تواند به قیمت از دست دادن کرسی آن ها در انتخابات آتی باشد. در این راستا، بسیاری از جمهوری خواهان از جمله ده سناتوری که رأی هیئت انتخاباتی در ۶ ژانویه را رد کردند، در واقع حمایت بی دریغ از رئیس جمهور کنونی را برگزیده اند. آن ها بر این باورند که حتی درصورت کاندید نشدن ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴، تکرار شخصیتی مشابه او برای پیروزی در انتخابات و تصدی قدرت اجتناب ناپذیر است. اما این استراتژی هر روز بی اعتبارتر می شود. انتخاباتی که در ایالت جورجیا در ۵ ژانویه برای تعیین اکثریت سنا برگزار شد، مصداق بارز آن است. در برابر پافشاری ترامپ مبنی بر عدم پذیرش نتیجه انتخابات، دو نامزد جمهوری خواه سنا وعده دادند که برای جلب حمات ترامپ، ازپذیرش نتیجه انتخابات خودداری می کنند. اما این موضع سخت آن ها منجر به شکست شده و وفاداری کورکورانه به ترامپ را در فرآیندهای انتخاباتی به چالش کشید.

پس از حوادث ۶ ژانویه، این حزب بیش از پیش به حاشیه رانده شده است. ترامپ که از سوی برخی اعضای کابینه خود ازجمله وزیر حمل و نقل و همچنین وزیر آموش و پرورش خود طرد شده، حال وعده انتقال قدرت مسالمت آمیز را در ۲۰ ژانویه(اول بهمن) داده است.

ترامپ به دلیل عواقب قضایی اقدامات خود مجبور به عقب نشینی شده چراکه وزارت دادگستری از آغاز تحقیقات درباره عاملان و آمران این شورش که ۵ کشته بر جای گذاشت و به خصوص درمورد مسئولیت دونالد ترامپ، خبر داده است.

اگرچه مایک پنس اعلام کرده که با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی که برمبنای آن رئیس جمهور را می توان فاقد صلاحیت و از سمت خود برکنار کرد، مخالف است اما دیگر مقامات ایالات متحده مصمم هستندکه رسما ترامپ را تحریم کنند.

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان، از به جریان افتادن سریع روند استیضاح طی روزهای آینده در مجلس خبر داده است. بنابراین دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور ایالات متحده خواهد بود که دو بار تحت استیضاح قرار می گیرد. اگرچه این روند دشوار است اما پیام واضحی را به دنبال دارد: ترامپ نمی تواند بدون مجازات بماند.

شماری از جمهوری خواهان حمایت خود را از عزل ترامپ اعلام کرده اند چراکه درصورت عدم تغییرات گسترده، کل این حزب شکاف خورده، در آستانه فروپاشی قرار می گیرد.

حزب جمهوری خواه ترامپ که مسئولیت تطبیق عملکرد ترامپ با خط مشی و برنامه جمهوری خواهان بر عهده داشت، حزب مخالف بایدن، رئیس جمهور دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده است. اما با پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان در ۲۰۱۸ و همچنین پیروزی دوباره آن ها در این مجلس در ۲۰۲۰، متحمل شکست شدند و بعد از حوادث خشونت بار یورش آشوبگران طرفدار ترامپ به کاخ کنگره در ۶ ژانویه، نیاز به بازسازی و بازآفرینی خود دارند.

بی شک حزب جمهوری خواه پس از ترک قدرت ترامپ با بحران واقعی مواجه خواهد شد که برای بازسازی خود باید از حمایت گروه های راستگرای افراطی طرفدار ترامپ دست بردارد و به جمهوری گرایی پایبند به ارزش های دموکراتیک ساختارهای ایالات متحده بازگردد و خود را از ترامپیسم رها کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha