۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84179043
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دوحه از سخنان مقام بلندپایه اماراتی علیه قطر ابراز تاسف کرد

تهران - ایرنا - "احمد بن سعید الرمیحی" مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر در صفحه شخصی خود در توئیتر به سخنان اخیر "محمد انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه امارات در ارتباط با از سرگیری کامل روابط سیاسی ابوظبی با دوحه واکنش نشان داد و از آنها ابراز تاسف کرد.

به گزارش روز شنبه روزنامه "رای الیوم" چاپ لندن، توئیت الرمیحی اولین واکنش رسمی قطر به سخنان اخیر قرقاش که خواهان زمان بیشتری برای عادی سازی روابط دوحه و ابوظبی بود، محسوب می‌شود.

الرمیحی نوشت: این اظهارنظر در شان تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق بخشیدن به صلح و آشتی در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شد تلاش‌های حاشیه‌ای برای بر هم زدن فضای مثبت به وجود آمده جهت برقراری صلح و آشتی در میان کشورهای عضو شورا شکل گیرد. متاسفانه ما شاهد آن هستیم که یک مقام مسئول همچون قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات سخنان ناشایست به میان آورده که برای تحقق صلح نیست .

الرمیحی ادامه داد: ما به تلاش‌های حاشیه‌ای اهمیت نمی‌دهیم . دولت قطر نسبت به آینده کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و وحدت و سرنوشت مشترک آنان دیدگاه مثبتی دارد و در پیش گرفتن یک رویکرد مثبت بهتر از اظهارنظرهای منفی است.

قرقاش اخیرا گفته بود که ازسرگیری روابط دیپلماتیک امارات با قطر نیازمند گذشت زمان بیشتری است تا اعتماد از دست رفته بار دیگر به دست آید.

وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات همچنین تاکید کرد که " ازسرگیری روابط طول خواهد کشید". به تعبیر قرقاش " برقراری روابط کامل با دوحه به تعامل و رفتار قطر در آینده با ایران و ترکیه و گروه‌های تندرو اسلامگرا بستگی خواهد داشت". 

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا این شورا، سه شنبه هفته گذشته به میزبانی عربستان و با حضور مقام‌های شش کشور عضو در شهر "العُلا" در عربستان برگزار شد.

در این نشست «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی، «سلمان بن حمد آل خلیفة» ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر عُمان، «محمد بن راشد آل مکتوم» نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت و « تمیم بن حمد آل ثانی » امیر قطر حضور داشتند.

در جریان این اجلاس توافقنامه مصالحه با قطر امضا شد و این کشورها پایان اختلافات خود با دوحه را اعلام کردند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می‌کند، اما این ادعا توسط دوحه رد شد.

این چهار کشور در این سالها تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بسته بودند.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha