۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84176077
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شالما ماسال گیلان بعنوان روستای ملی چوب تراشی ثبت شده است

رشت – ایرنا - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: روستای شالما شهرستان ماسال روستای ملی چوب تراشی است.

فرزاد رشیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لوح های  شهر رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی و روستاهای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال بافی، جیرده شهرستان شفت با محوریت سفال، عنبران شهرستان آستارا با محوریت گلیم بافی و شالما شهرستان ماسال با محوریت چوپ تراشی به استاندار گیلان تقدیم شده است.
وی تصریح کرد: به دلیل وجود دو روستا با نام  شالما در دو شهرستان ماسال و شفت گیلان، در لوح ابلاغی ،شالما شفت به اشتباه روستای ملی چوب تراشی عنوان شده بود که این موضوع برای اصلاح به وزارتخانه متبوع گزارش و اصلاح لوح به روستای شالما ماسال در دست اقدام است .
وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت روستا شالما ماسال به حرفه چوب تراشی اشتغال دارند افزود: علاوه بر چوب تراشی ،رشته شالبافی نیز در بین بانوان منطقه رواج دارد و به همین دلیل این روستا شالما نام گرفته است.
رشیدی با بیان اینکه ثبت این  مناطق زمینه ساز رونق بیشتر و سرآغازی برای فعالیت‌های بزرگتر است بیان کرد: روند انتخاب و تهیه پرونده و مستندات این پنج شهر و روستا از اردیبهشت ماه سال ۹۹ آغاز شد که هموارهبدون کمک و همکاری کارشناسان متخصص این معاونت،ادارات شهرستانی مرتبط، داوطبان علاقمند و همچنین مردم و هنرمندان این شهر و روستاها کسب افتخار پروژه معرفی ملی امکان‌پذیر نبود.
روستای شالما در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی ماسال قرار دارد و از ۴۰۰ نفر جمعیت این روستا ۲۰۰ نفر به حرفه چوب تراشی اشتغال دارند.
پانزدهم دی ماه گواهینامه شهر رشت به عنوان شهر ملی رشتی دوزی ، روستاهای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال بافی، جیرده شهرستان شفت با محوریت سفال، عنبران شهرستان آستارا با محوریت گلیم بافی و شالما شهرستان ماسال با محوریت چوپ تراشی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاخ نیاوران به استاندار گیلان اعطاء شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha