۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبر: 84175950
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمادگی قزاقستان برای پیوستن به پروژه چابهار

۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبر: 84175950
آمادگی قزاقستان برای پیوستن به پروژه چابهار

تهران – ایرنا – یک رسانه هندی گزارش داد قزاقستان ضمن حمایت از توسعه بندر چابهار، آمادگی این کشور را برای مشارکت در کارگروه مشترک ایران،هند و ازبکستان در باره چابهار اعلام کرد .

به گزارش ایرنا، یرلان عالمبایف" سفیر قزاقستان در هند طی گفت وگویی با پایگاه خبری ویون تاکید کرد: ما هم اکنون بخشی از چابهار هستیم. این یک فرایند است .

وی به نقل از وزیر خارجه قزاقستان گفت که چابهار مناسب ترین نقطه اتصال شرکت های قزاقستان است و به همین دلیل قزاقستان تلاش می کند که تا ماه ژوئن سال جاری (خرداد 1400) ارتباط خود را به دریای خزر و چابهار برقرار کند.

قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی در جهان است که با دریاچه های آرال و خزر متصل است اما به اقیانوس ها راه ندارد.

کشورهای هند، ازبکستان و ایران ماه گذشته نشست سه جانبه ای درباره استفاده از بندر چابهار برگزار کردند. این مذاکرات سه جانبه گسترش یافته و هند قرار است افغانستان را نیز به مذاکرات دعوت کند. هند امیدوار است از طریق بندر چابهار 

ارتباط خود با افغانستان و آسیای مرکزی را تقویت کند.

سفیر قزاقستان در دهلی نو تاکید کرد: امیدواریم که اتصال ما به چابهار تا ماه ژوئن (خرداد ماه 1400) محقق شود و ما بخشی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمالی – جنوبی NSITC خواهیم بود.

عالمبایف افزود: قزاقستان بخش شرقی این کریدور محسوب می شود و ما به عنوان بزرگترین شریک تجاری هند در آسیای میانه از هر گونه پیوند ارتباطی برای تسهیل و گسترش مبادلات حمایت می کنیم.
وی خواستار تشکیل کنسرسیومی برای استفاده از بندرچابهار شد و اظهار داشت: قزاقستان بسیار مایل به مشارکت در کارگروه هند و ازبکستان با ایران برای استفاده از بندرچابهار است.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

به گزارش ایرنا ، چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و متصل به آبهای آزاد بین المللی در چند سال اخیر با همت دولت تدبیر و امید به گنجی بزرگ برای ایران و کشورهای منطقه تبدیل شده و می تواند برخی کشورهای همسایه و محصور در خشکی را از طریق دریا به دنیا متصل کند.

فراهم شدن زیرساخت‌ها و میلیاردها ریال سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، بندر چابهار را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده، بطوریکه هم اینک آماده سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استان های شرقی و جنوب شرقی کشور نوید می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha