۱۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 1245
کد خبر: 84169897
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گردشگری ترور و خشونت در سرزمین اشغالی فلسطین

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۲۱
کد خبر: 84169897
رضا بهار
گردشگری ترور و خشونت در سرزمین اشغالی فلسطین

تهران - ایرنا - این روزها جهانگردانی که برای بازدید از اماکن مذهبی و یا شنا در آبهای شور بحرالمیت به سرزمین‌ های اشغالی می‌روند، گزینه دیگری نیز دارند که سفر به فلسطین را ماجراجویانه تر می‌کند.گزینه‌ای غیر معمول که تنها درسرزمین های اشغالی می‌توان از آن سراغ گرفت:نمایش زنده عملیات تروریستی وخشونت.

به گزارش ایرنا، ترور در سرزمین اشغالی فلسطین آن قدر عادی شده که امروز می شود به عنوان یک جهانگرد هم از زیبایی های تاریخی ومذهبی سرزمین مادری فلسطینیان که به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده، لذت برد و هم فرصتی پیدا کرد تا به تماشای یک عملیات به اصطلاح ضد تروریستی نمایشی نشست و حتی به عنوان بازیگر در آن نمایش شرکت کرد.

رژیم صهیونیستی اسرائیل برای توجیه اقدامات تروریستی خود، که دیگر به سرزمین های اشغالی هم محدود نمی شود، پیوسته ترور را ابزاری پیشگیرانه و وسیله ای برای حفاظت از امنیت خود معرفی و در صحنه جهانی به همگان چنین القا کرده که اگر مخالفانش را در داخل سرزمین های اشغالی، سوای سرکوب و حبس، به شیوه هدفمند نکشد، یا آن ها را که دشمن می پندارد در خارج از مرزهای سرزمین اشغالی فلسطین ترور نکند، موجودیتش به خطر می افتد.

رژیم اسرائیل امروز تا آن جا پیش رفته که دستاوردهای چندین ساله اش را از شیوه های ترور، خونریزی و سرکوب پیش چشم جهانگردان خارجی و مردم عادی به نمایش می گذارد و می شود به عنوان یک جهانگرد به «افرات» یکی از شهرکهای صهیونیست نشین کرانه باختری در جنوب شهر بیت المقدس رفت و از نزدیک نمایش عملیات ضد ترور را به بازیگری سربازان و نیروهای امنیتی اسرائیل به نظاره نشست.

شهرک افرات

شهرک افرات یکی از ۲۳۰ شهرکی است که با مجوز یا بدون مجوز تل آویو در کرانه باختری رود اردن ساخته شده اند که حدود ۴۰۰ هزار نفر را در خود جای داده اند. کرانه باختری همان جایی است که حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فلسطینی در آن زندگی می کنند. همانها که صهیونیست ها سرزمین مادریشان، فلسطین را اشغال کرده اند و همانها که دهه هاست از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

شهرک افرات سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و در حال حاضر حدود ۸۰۰۰ صهیونیست در آن ساکن هستند. اما گذشته از قضیه اشغالگری صهیونیست ها و آوارگی مردم فلسطین که البته کاملا واقعی و باورپذیرند، نمایشی که رژیم اسرائیل این جا و در این شهرک به پا کرده و جز توجیه اشغالگری و اقدامات تروریستی تل آویو و تلاش صهیونیست ها برای القای درستی این اقدامات به مردم دنیا هدفی را دنبال نمی کند، خود گویای حقایقی بسیار است.

پایگاه آموزشی کالیبر-۳ ؛ تجربه ای متفاوت برای جهانگردان

آکادمی آموزشی «کالیبر-۳ » به فاصله ای اندک از شهرک صهیونیست نشین افرات قرار گرفته است. این مرکز آموزشی کار خود را در سال ۲۰۰۳ میلادی و با ارائه آموزش های حرفه ای امنیتی و پلیسی آغاز کرد. مربیان این مرکز از میان افرادی انتخاب شده اند که ید طولایی در مبارزه، سرکوب و ترور مردم به ویژه مردم فلسطین دارند.

در واقع، از زمان آغاز اشغالگری در سال ۱۹۴۸و بعد از آن و در پی جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ که اسرائیل غزه را هم به اشغال خود درآورد و با افزایش تدریجی دامنه اشغالگری و آوارگی مردم فلسطین، نظامیان و سربازان رژیم صهیونیستی اسرائیل پیوسته با مردم فلسطین در نبرد بوده اند و تلاش کرده اند، هرگونه مقاومت و اعتراض فلسطینیان را در نطفه خفه کنند. تجربه ای که تل آویو از این رویارویی، از این جنگ و کشتار، به دست آورده چه از زمان آغاز انتفاضه اول در خلال سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ و چه بعد از آن در مواجهه با انتفاضه دوم مردم فلسطین در پاییز سال ۲۰۰۰ میلادی تا به امروز و همه درگیری ها و قتل و غارت مردمی که آنها را از سرزمین خود رانده و خانه هایشان را اشغال کرده، تجربه و دستاوردی بی نظیر از ترور و سرکوب را برایش به ارمغان آورده، تا حدی که امروز سرزمین ها اشغالی و رژیم صهیونیستی اسرائیل را به قطبی برای این به اصطلاح مبارزات ضد تروریستی و ضد شورش بدل کرده است.

«رابرت تریستان» (Robert Trestan) عضو «اتحادیه ضد افترا» که در زمینه مبارزه با یهودی ستیزی فعالیت می کند در این باره گفته است: اسرائیل از آغاز تاسیس در سال ۱۹۴۸ مجبور بوده با تهدیدهای تروریستی دست و پنجه نرم کند.

نکته در این جاست که آن ها نمی گویند، این رژیم چرا مجبور به چنین کاری بوده و اساسا آن چیزی که آن را تهدید تروریستی می داند، چیست و چه باعث شده مردم فلسطین به مبارزه و مقاومت روی بیاورند؟ مگر همه این مقاومت جز برای بازپس گرفتن سرزمین هایشان و مبارزه با اشغالگری چیز دیگری هم هست؟ و این که آیا آن ها راهی جز مقاومت داشته اند؟

به راستی، رژیم اسرائیل چگونه در زمینه شیوه ها و شگردهای قتل، ترور و سرکوب تا بدین حد  پیش رفته که امروز تجربیات! خود را به صورت آموزش های ضد شورش و تروریسم در اختیار کشورهای دیگر از جمله آمریکا می گذارد؟ که مثلا اگر کسی می خواهد در زمینه استفاده از انواع اسلحه از مبتدی تا عالی یا شلیک به کسی از خودروی در حال حرکت بهترین آموزش را ببیند، یا محافظ شخصی خوبی بشود، یا یاد بگیرد بهترین شیوه دستگیری و مهار کردن یک شرکت کننده در تظاهرات اعتراضی چیست و ... باید به اسرائیل مراجعه کند؟ که اسرائیل امروز کعبه آمال کسانی از این دست است که از کشورهای مختلف راهی آن جا می شوند!

مهم تر از همه این ها؛ آیا رژیم صهیونیستی همه این به اصطلاح تجربیات را جز از راه کشتار و قتل مردم فلسطین، غصب و اشغال سرزمینشان و ترور مبارزانشان به دست آورده؟

امروز مربیان آموزش دیده و حرفه ای صهیونیستی به پلیس آمریکا در شهر «سن دیه گو» که شمار زیادی از ساکنانش عرب و مسلمان هستند، آموزش می دهند و بر اساس همین آموزش های حرفه ای سرکوب است که  پلیس آمریکا سیاه پوستان معترض را هم سرکوب می کند.

 در نوشتاری که در سایت اینترنتی نشریه «سان دیه گو یونیون تریبیون» (Sandiego Union Tribune)  ایالت کالیفرنیا در آمریکا منتشر شده، از قول فعالان ضد نژاد پرستی آمده است که، راهبردها و شگردهایی که اسرائیل و آمریکا برای سرکوب جوامع به حاشیه رانده شده به کار می گیرند، به طرز حیرت آوری به هم شباهت دارند.

آنها معتقدند، باید یکصدا در برابر این شیوه های سرکوب و اعمال قانون ایستاد و هرچه زودتر جلوی آموزش پلیس آمریکا توسط نیروهای اسرائیلی را گرفت.

البته این بده بستان از منظری دیگر برای واشنگتن و تل آویو معامله ای عادلانه محسوب می شود. به عبارت دیگر، اسرائیل شیوه های بیرحمانه و موثر سرکوب را به پلیس آمریکا یاد می دهد و البته وظیفه خود را به عنوان «چاقویی در دست کاخ سفید» برای دریدن مخالفان آمریکا در منطقه به خوبی انجام می دهد، آمریکا هم در مقابل، همیشه از «حق اسرائیل برای دفاع از امنیت خود» حمایت می کند؛ امنیتی که تل آویو می خواهد با ادامه کشتار فلسطینی ها، آزادیخواهان و نیروهای مقاومت در برابر اشغالگری و حتی ترورهای هدفمند فرامرزی به دست آورد؛ امنیتی که می خواهد با نا امن جلوه دادن و تاکید بر در خطر دائمی بودن موجودیت خود، به همه القا کند تنها از راه ترور به دست می آید.

به محاق بردن یک آرمان

مرکز آموزشی کالیبر-۳ در نزدیکی شهرک افرات، هر ساله پذیرای هزاران جهانگرد در سرزمین های اشغالی است. آن ها به آن جا می روند تا از نزدیک یک عملیات ساختگی به اصطلاح ضد تروریستی را به نظاره بنشینند و حتی اگر بخواهند می توانند در این عملیات نمایشی شرکت کنند و گلوله ای غیرجنگی خرج تروریست ها کنند، تروریست هایی که اتفاقا شکل و شمایلی شبیه به یک مبارز فلسطینی دارند!

«ایتان کوهن» (ٍEitan Cohen) مربی و از افسران امنیتی کارکشته اسرائیلی می گوید: قصد ما این جا این نیست که تفنگ دست بازدیدکننده ها بدهیم تا شلیک کردن را تمرین کنند، بلکه می خواهیم به آن ها بفهمانیم ما این جا در اسرائیل برای مبارزه با تروریست ها چه دردسرهایی داریم.

جهانگردان ذوق زده که بیشتر آمریکایی اند و البته در میانشان کسانی از کانادا، آمریکای لاتین و آسیا هم می توان یافت، می توانند ببینند یورش سربازان اسرائیلی چه طور حمله یک به اصطلاح تروریست را که از روی چفیه اش می توان فهمید فلسطینی است، خنثی و او را خلع سلاح می کنند یا می کشند.

این جا، تروریست و فلسطینی با هم گره می خورد و یکی می شود و درست همین ذهنیت را جهانگردان با خود به خانه می برند.

به عبارت ساده تر، هدف اصلی گردانندگان این نمایش نهادینه کردن یک فکر است که هرجا یک فلسطینی دیدید، هرجا یک عرب دیدید، هرجا یک سیاهپوست دیدید، دلتان بلرزد که شاید این ها قصد حمله به شما را دارند. این درست همان فکری است که در مخیله اکثر مردم آمریکا می گذرد: یک سفید پوست اگر دست به کشتار مردم کوچه و خیابان بزند، احتمالا دچار بیماری روانی است، اما یک سیاهپوست مثلا اگر دست به یک دزدی کوچک در حد ۱۰ دلار هم بزند، باید زیر فشار زانوهای پلیس جانش را از دست بدهد.

در حقیقت، پس پرده همه این بازی ساختگی یک چیز نهفته است: تلاش برای به فراموشی سپردن یک آرمان؛ آرمانی که فلسطین را آزاد و فلسطینی را صاحب حق می شمارد.

هدف اصلی گردشگری ترور و خشونت در سرزمین اشغالی نهادینه کردن ترورهای هدفمند به عنوان ابزاری لازم و مشروع در سطح جهانی است.

منابع:

https://www.timesofisrael.com/israeli-company-offers-anti-terrorism-adventure-to-tourists/
https://www.israelitactical.com/


https://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB9975.html

https://www.sandiegouniontribune.com/opinion/commentary/story/2020-07-17/commentary-time-to-end-police-training-in-israel

https://www.bloomberg.com/quicktake/israeli-settlements

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha