۹ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 84165834
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مزایای احداث سد چم شیر در شهرستان گچساران

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبر: 84165834
مزایای  احداث سد چم شیر در شهرستان گچساران

گچساران - ایرنا - سد چم شیر به عنوان یکی از سدهای بزرگ در حال احداث ایران، مزایای پرشماری برای مردم شهرستان گچساران در نزدیکی آن و استان های جنوبی کشور دارد.

به گزارش ایرنا، این سد که در حال حاضر در نزدیکی شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است. 

تامین آب هزاران هکتار زمین کشاورزی در استان های جنوبی ایران، تولید برق و شکوفایی صنعت گردشگری از حداقل مزایای سد چم شیر است که مردم این خطه را به ایجاد فرصت های شغلی جدید و افزایش درآمد و رفاه در آینده ای نزدیک امیدوار کرده است.

سد یا به فارسی "بند" مانعی است که در جلوی جریان آب و برای مهار کردن آن ساخته می‌شود به عبارت دیگر سد دیواره‌ای محکمی است که به منظور مهار یا تغییر مسیر آب در عرض دره و میان دو کوه و در مسیر رود بصورت تقاطعی ایجاد می‌شود.
در پشت سد، دریاچه‌ای درست می‌شود که آب در آنجا ذخیره می‌شود تا در موقع نیاز از آن استفاده گردد به همین دلیل سدها ظرفیتی برای پیشگیری ازسیلاب های تخریب کننده و نجات بخش زندگی در دوران خشکسالی اطلاق می شود.

هم اکنون ۱۸۳ سد به ظرفیت ۵۳ میلیارد متر مکعب در جای جای کشورمان در حال بهره برداری است.

تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت از مهمترین کارکردهای سدهای ایران است که به ویژه در زمان بروز پدیده خشکسالی نجات بخش مناطق خشک کشور می شود.

مزایای سد چمشیر در حوزه های مختلف

 مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران که روز سه شنبه برای ارزیابی روند احداث سد چمشیر به گچساران سفر کرد، گفت:  این سد افزون بر تامین آب کشاورزی، صنعت و آشامیدنی ظرفیت تولید سالیانه ۱۷۶مگاوات برق را دارد.

حسین رضوی افزود: مخزن این سد ۲.۳ میلیارد مکعب ظرفیت دارد و دریاچه ای به طول ۴۸ کیلومتر و وسعت ۵۱ کیلومتر مربع در پشت این سد ایجاد می شود.

به گفته وی، شکوفایی صنعت گردشگری مهمترین ارمغان سد چم شیر برای مردم شهرستان گچساران است.

رضوی تاکید کرد: جذب گردشگران افزون بر ایجاد فرصت های شغلی جدید منجر به رونق فروش تولیدات محلی بهره برداران در بخش های کشاورزی و صنایع دستی نیز می شود.

وی به اختصاص ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب سد چم شیر به کشاورزی در گچساران اشاره کرد و ابراز داشت: تکمیل این طرح منجر به تبدیل بخش عمده ای از زمین های کشاورزی این شهرستان به آبیاری نوین خواهد شد.

وی با یادآوری اختصاص ۶۰ میلیون متر مکعب آب سدچم شیر به بخش های آشامیدنی و صنعت در گچساران افزود: تکمیل این طرح رونق تولید، درآمدزایی و رفاه مردم منطقه را به دنبال خواهد داشت. 

سد چم شیر دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است. 
رضوی عنوان کرد:تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره از دیگر مزایای احداث سد چمشیر است.

وی تاکید کرد: کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر پیامدهای امیدبخش ساخت این سد است. 

سرمایه گذاری های انجام شده برای سد چم شیر

رضوی اضافه کرد: تاکنون ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد و نیروگاه سد چم شیر در گچساران هزینه شده است.

وی اظهار داشت: این اعتبار از محل منابع داخلی و فاینانس خارجی برای ساخت سد چمشیر در گچساران هزینه شده است.

وی بیان کرد: این طرح مهم هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حداکثر تا بهار سال ۱۴۰۱ به طور کامل افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران تصریح کرد:۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل این طرح مهم نیاز است.

وی تاکید کرد: این سد مشکل اعتباری ندارد.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. 

هم اکنون تنها یک سد مخزنی در کهگیلویه وبویراحمد به نام سد کوثر در حال بهره برداری است.

این سد آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha