ایتالیا و دانشگاه تهران برگسترش همکاری‌ علمی و بین‌المللی تأکید کردند

تهران-ایرنا- رئیس دانشگاه تهران و سفیر ایتالیا در ایران بر گسترش همکاری‌های علمی، بین‌المللی و دانشگاهی تأکید کردند.

بنا بر اعلام معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در دیدار امروز چهارشنبه با جوزپه پرونه با بیان اینکه دانشگاه تهران، سابقه مثبتی در برقراری همکاری‌های بین‌المللی با دانشگاه‌های کشور ایتالیا داشته است گفت: در حال حاضر دانشجویان بین‌المللی زیادی از جمله دانشجویان ایتالیایی در پردیس‌های گوناگون این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: با توجه به ارتباط خوب دانشگاه تهران با صنعت، امیدواریم پس از گذراندن دوران بحران کرونا بتوانیم به‌صورت حضوری ارتباطات متقابل علم و صنعت را در دو کشور ایجاد کنیم. این دانشگاه، علاوه بر وظایف ذاتی آموزشی و پژوهشی مأموریت‌های ملی و بین‌المللی نیز بر عهده دارد و حضور سفیر و رایزن فرهنگی در دانشگاه به توسعه همکاری‌های بین‌المللی دو کشور کمک می‌کند.
رئیس دانشگاه تهران ضمن اشاره به مدل‌های مختلف تبادل دانشجو و استاد، پیشنهادهای همکاری در پرداخت بودجه‌ها، یافتن راه‌های کاهش بودجه در ارتباطات متقابل و تسهیل امر تبادل استاد و دانشجو را از طریق انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و سفارت ایتالیا و نیز برگزاری اجلاس سالانه با دانشگاه‌های کشور ایتالیا را ارائه کرد که این پیشنهادها با استقبال سفیر ایتالیا همراه بود.

همچنین مقرر شد، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌های دانشگاه تهران برای سفارت ایتالیا ارسال شود و در خصوص برگزاری نشست‌های مشترک رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و ایتالیا نیز تبادل‌نظر صورت پذیرد.
در ادامه جوزپه پرونه، سفیر کشور ایتالیا در ایران از دپارتمان زبان و ادبیات ایتالیایی دانشگاه تهران به ‌عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های ارتباطی دو کشور یاد کرد و همچنین مدرس جدید زبان ایتالیایی را برای حضور و تدریس در این گروه معرفی کرد.

امروز روزالینا گامباتسا، استاد مدعو ایتالیایی در دانشگاه تهران معرفی شد.

وی با ابراز علاقه به حضور در جشنواره‌های مربوط به هفته پژوهش در ایران به همکاری‌های دانشگاه ساپینزای رم با شرکت‌های ایرانی در خلال برگزاری این جشنواره‌ها اشاره کرد.
دبیر اول سفارت ایتالیا و رئیس بخش فرهنگی و مطبوعاتی سفارت نیز در سخنانی ضمن ابراز علاقه شخصی خود به ایران و یادگیری زبان فارسی، پیشنهاد برگزاری سمینارهای علمی، برنامه‌های تبادل استاد و دانشجو را بین دانشگاه‌های دو کشور مطرح کرد.
یاروسلاو رومانووا به تبیین علاقه دانشجویان کشور ایتالیا به حوزه فرهنگ، هنر، تاریخ، موسیقی، معماری، زبان و ادبیات فارسی، باستان‌شناسی و روان‌شناسی در دانشگاه‌های ایران پرداخت و گفت:  هفده دانشگاه در ایتالیا آمادگی همکاری با دانشگاه تهران در زمینه تبادل استاد و دانشجو و همکاری‌های مشترک علمی و مساعدت در ارتباط با اقامت، ویزا و مسائل رفاهی را دارند.
محمدحسین صراف‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، نیز با اشاره به داشتن سیزده تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران با دانشگاه‌های ایتالیا و استقبال از انعقاد تفاهم‌نامه‌های بیشتر، به معرفی کرسی‌های یونسکو در دانشگاه تهران پرداخت و ابراز امیدواری کرد از طریق همکاری‌های علمی بین‌المللی بیشتر بتوان بر تعداد این کرسی‌ها افزود.
همچنین پیشنهاد ایجاد انجمن فرهنگی یا انجمن دوستی ایران و ایتالیا، دعوت از سفیر ایتالیا برای سخنرانی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی، درخواست حمایت سفارت در خصوص تأمین استاد زبان ایتالیایی برای دانشجویان دوره دکتری این رشته و توسعه همکاری‌های دانشگاهی در چهارچوب برنامه‌های تبادل اتحادیه اروپایی از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار بود.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha