مسایل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی به مساله هسته‌ای ندارند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا: عین این برجام را همه اجرا می‌کنند یا اجرا نمی‌کنند، اگر اجرا کردند ما هم اجرا می‌کنیم/مسایل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی به مساله هسته‌ای ندارند

شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا: آقای جو بایدن اعلام کردند که مایل هستند مجدداً به برجام بازگردند، اما اینبار به دنبال یک توافقنامه قدرتمندتر هستند که شامل برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد بود و در این راستا کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، بریتانیا با آن همصدا هستند. با توجه به الحاقاتی که مد نظر آقای بایدن است، به نظر شما، بازگشت کامل به تعهدات کامل از طرف همه طرف‌ها، منطقی و واقع‌بینانه به نظر می‌رسد و آیا به نظر شما این امر تا زمان پایان کار دولت شما محقق خواهد شد. مورد دوم اینکه آیا تماسی از طرف آقای بایدن با شما وجود داشته یا خیر؟

رئیس جمهور: آن تعبیری که شما نقل کردید از آقای بایدن من نشنیدم که بگوید که اگر بخواهم برگردم باید یک توافق دیگر و قوی‌تری داشته باشیم. این حرف ترامپ است و حرف بایدن نیست. ترامپ همین را می‌گفت، می‌گفت این توافق را قبول نداریم و باید برگردیم به یک توافق قوی‌تر. بر فرض هر کس این حرف را بزند، آلمان بگوید یا هر کس. هیچ پیش شرطی را نخواهیم پذیرفت از هیچ‌کس. نه برجام قابل مذاکره است و نه اینکه بخواهیم برجام را از نو پهن کنیم روی میز مذاکره و ماده به ماده بحث کنیم. یک برجام است قبلاً مذاکره شده و توافق شده است. عین این برجام را همه اجرا می‌کنند یا اجرا نمی‌کنند، اگر اجرا کردند ما هم اجرا می‌کنیم. مسایل دیگری که نام بردید مسایل موشکی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی به مساله هسته‌ای ندارد. اینها را قبلاً با ما صحبت کرده بودند، همان موقع که ۱+۵ با ما صحبت می‌کرد در برجام همه اینها را بحث کردند، ماه‌ها آمریکا بحث می‌کرد که مسأله موشکی را وارد کند رد کردیم و گفتیم قابل مذاکره نیست. ماه‌ها بحث می‌کردند که مسایل منطقه‌ هم وارد شود، همه اینها بحث شده و رد شده است. ترامپ بی‌خبر بوده از همه چیز و اصلاً نمی‌دانست ولی آقای بایدن به خوبی می‌داند چه مذاکراتی انجام شده و چه شده است. اینها قابل طرح و مذاکره نیست. آن چیزی که می‌تواند روی میز باشد همین‌که همه به تعهدات کامل خودشان برگردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha