۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84145279
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چرا ترامپ در دعاوی حقوقی انتخاباتی شکست خورد؟

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبر: 84145279
چرا ترامپ در دعاوی حقوقی انتخاباتی شکست خورد؟

تهران- ایرنا- بالاترین مرجع قضایی آمریکا ۲۱آذر آخرین تلاش ترامپ برای ابطال پیروزی جو بایدن را با رد داد خواست ایالت‌ تگزاس ناکام گذارد، ترامپ پس از۱۳آبان و با محرزشدن شکست در انتخابات به کرات با ادعای تقلب درآرا، تیم‌های حقوقی بسیاری رابرای‌تغییر نتیجه انتخابات روانه میدان کرد که همگی شکست خوردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شکست های پیاپی تیم های حقوقی ترامپ دراین میدان و نگرانی که از بابت ابقا ترامپ در کاخ سفید برای برخی در داخل و خارج از آمریکا به دنبال داشت، اکنون با تحلیل و تفاسیر کارشناسان و ریشه های چرایی این شکست همراه است.

پیام دیوان عالی به ترامپ: انتخابات پیایان یافت

دیوان عالی آمریکا محلی که ترامپ به شدت بدان امید بسته بود، سه تن از ۹ قاضی دائم العمر این دادگاه را شخص وی پیشنهاد و منصوب کرده به واقع با رد دادخواست ایالت تگزاس مبنی بر ابطال آرای ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسن و جورجیا که با حمایت ۱۷ تا ۱۹ ایالت از آمریکا و ۱۲۷ نماینده جمهوریخواه همراه بود، پیامی بدین مضمون برای ترامپ داشت: " ساکت باش انتخابات دیگر تمام شد.

دیوان عالی آمریکا که که ۶ قاضی از مجموع ۹ قضای آن محافظه‌کارند با رد این تقاضا، دادستان تگزاس را به لحاظ قانونی واجد جایگاهی برای شکایت علیه نتیجه انتخابات دیگر ایالات ندانست.

باوجود آرای بالا، ترامپ ماندگار نشد

دونالد ترامپ درحالی در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست خورد که توانسته بود بیش از ۷۴ میلیون آرای مردمی را کسب کند، اما با این وجود این امر نتوانست باعث ماندگاری وی برای یک دوره دیگر ۴ساله در کاخ سفید شود، به گفته کارشناسان هرچند وی توانسته است بخش مهمی از جامعه آمریکا را با خود همراه سازد اما شکست انتخاباتی و حقوقی وی می تواند دارای ریشه های دیگری باشد.

نگرانی حزب جمهریخواه از ۷۰ میلیون طرفداری ترامپ

جان بینر (John Boehner)رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا یک بار به رسانه های آمریکایی گفته بود: حزب جمهوریخواه دیگر وجود ندارد، حزب جمهوریخواه یعنی ترامپ.

جمهوریخواهان که در دوره ۴ ساله ریاست جمهوری ترامپ لطمات سنگین حقوقی و سیاسی از جانب تراپ را متحمل شده بودند و آینده این حزب را با رفتارهای خارج از عرف حزبی در مخاطره می دیدند، ابقا وی در کاخ سفید برای این حزب بسیار نگران کننده می نمود.

هدایت آمریکا با شیوه ای متفاوت

ترامپ آمریکا را به شیوه ای هدایت کرد که با هیچیک از اصول و ارزش هایی که بخصوص پس از پایان جنگ جهانی دوم آمریکا بر آن بنا نهاده شده بود، همخوانی نداشت.

آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و پشت سرگذاردن بحران اقتصادی دهه ۳۰ میلادی به واقع قدرت اول و به نوعی به پلیس جهانی مبدل گشت و با ریسمان هایی ناپیدا از ژاپن تا قاره اروپا کشورهای به زانو در آمده از جنگ جهانی دوم را به مهمیز خود کشید، اما این بندهای ناپیدای اقتصادی، سیاسی، نظامی؛ با روی کار آمدن ترامپ به لرزه در آمدند.

طرح مارشال؛ آمریکا با ۱۲ میلیارد دلار اروپا را صاحب شد

یکی از موارد نگران کننده از هدایت سکانداری آمریکا توسط ترامپ به مخاطره افکندن بنیان هایی بود که آمریکا از زمان ریاست جمهوری ترومن برای اروپا و خاوردور در نظرگرفته بود.

بنابر طرح مارشال که در سال ۱۹۴۸ میلادی پس از تصویب در کنگره آمریکا به امضای هری ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکارسید، بودجه ای ۱۲ میلیارددلاری که به ارزش امروز بیش از ۱۳۰ میلیارددلار است، برای احیای اروپای غربی که درخاکستر جنگ جهانی دوم فرو نشسته بود، اختصاص یافت.

آمریکا درحقیقت با این ابتکار عمل اروپایی ها را به بند خود کشید و تا به امروز وابستگی نامحسوس اروپای غربی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی به واشنگتن را می توان درک کرد.

با آمدن ترامپ این شالوده و بنیان با مطالبات اقتصادی بخصوص در زمینه تبادل تجاری بین دو طرف اقیانوس آتلانتیک بامخاطره مواجه شد.

دغدغه های نظامی

بسیاری از کارشناسان قدرت اقتصادی آمریکا را در جنگ افروزی این کشور می دانند، در تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط آرتور چارپنتیر (ARTHUR CHARPENTIER) صورت گرفت، نشان داد که تا آن تاریخ، آمریکا از ۲۳۹ سال موجودیت خود ۲۲۲ سال در جنگ های داخلی و یا خارجی به سر برده است.

آمریکا پس از جنگ جهانی دوم قدرت های افول کرده آن زمان همچون ژاپن درخاور دور را تحت سیطره نظامی خود در آورد بطوریکه این کشور در خاک ژاپن حدود ۵۰ هزار نظامی مستقر کرده است.

در کره جنوبی نیز در اواسط دهه ۵۰ میلادی و برقراری آتش بس بین دوکره، آمریکا همچنان ۲۵ هزار نیروی نظامی دراختیار دارد و در اروپا، آلمان با ۵۰ هزار نظامی آمریکایی بزرگترین پایگاه را دراختیار داشت.

با روی کار آمدن ترامپ وی حمایت های نظامی آمریکا از کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی بویژه در قبال کره شمالی را بیهوده دانست و صریحاً به انها گفت که خود باید دفاع نظامی را برعهده گیرند.

در اروپا نیز بارها پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو را یک پیمان «منسوخ» شده توصیف کرد و هزینه گزاف نظامی آمریکا برای حمایت از کشورهای اروپای غربی در قبال روسیه را به شدت زیر سئوال برد.

فشارهای ترامپ که باعث نگرانی هرچه بیشتر اعضای ناتو شده بود، باعث شد تا درنهایت «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو سوم دسامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آذر ۱۳۹۸) در جریان یک کنفرانس مطبوعای مشترک با وی در لندن اعلام کند که کشورهای عضو تا سال ۲۰۲۴ سقف هزینه های نظامی را به ۴۰۰ میلیارد دلار خواهند رساند.

دستور ترامپ مبنی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق که قرار است تا پیش از ترک وی از کاخ سفید صورت گیرد، از دیگر نگرانی های امنیتی شرکای آمریکا در ناتو است.

نگرانی که بر این موضوع می افزاید فرمان خروج حدود ۱۲ هزار نظامی آمریکایی از آلمان است، امری که به گفته تحلیلگران حکایت از انتقاد شدید ترامپ از سیاست انگلا مرکل صدراعظم آلمان دارد، چراکه به عقیده ترامپ، آمریکا میلیاردها دلار برای حفاظت از کشورهای اروپایی غربی از جمله آلمان در قبال روسیه به عمل می آورد، درحالیکه مرکل میلیاردها دلار به مسکو برای دریافت گاز و انرژی پرداخت می کند.

خروج از پیمان های بین المللی رها کردن سکان هدایت درعرصه جهانی

کارشناسان و تحلیلگران امور بین الملل معتقدند نظامی که پس از جنگ جهانی دوم با دکترین ترومن و طرح مارشال بر اروپا و جهان بطور نامحسوسی وضع شد، با روی کار آمدن ترامپ تمامی این انگاره ها به مخاطره افکنده شد.

آمریکا بویژه طی دوران جنگ سرد برای سکانداری هدایت جهانی بر بسیاری از پیمان های بین المللی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی تاثیر گذار بوده و با امضای چنین پیمان هایی در واقع به نوعی خود را در رهبریت جهانی قرار می داده است.

با آمدن ترامپ، میراث به جای مانده از روسای جمهوری پیشین آمریکا دراین عرصه نیز برهم ریخت و به گفته بسیاری از کارشناسان، جهان شاهد خروج حتی متعصبانه ترامپ از بسیاری از پیمان های نظامی، اقتصادی، سیاسی و حتی علمی شد.

همپیمانان و شرکای دیرین آمریکا شاهد آن بودند که اقدام های ترامپ تلاطمی در عرصه های گوناگون جهانی به بار آورده که بودن دوباره وی در کاخ سفید برای یک دوره ۴ ساله را پرمخاطره می دیدند.

بیدار کردن دیو نژادپرستی در آمریکا

ترامپ که در عرصه بین الملل بحران آفرینی کرده بود در عرصه داخلی نیز بحران هایی پدید آورد که جامعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور را نیز به بیم و هراس افکند.

کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا همگان بر وجود حس نهفته نژادپرستی در دونالد ترامپ اتفاق نظر دارند.

در سال های اولیه دوره ریاست جمهوری ترامپ، برخی برخورد گروه های تند نژادپرست و مخالفان آنها در نقاط مختلف آمریکا خبر ساز شده تا آنجا که در حادثه ۱۲ اوت ۲۰۱۷ (۲۱ مرداد ۱۳۹۶) در «شارلوت ویل» (Charlottesville) ایالت ویرجینیا زمانی که یک راننده سفید پوست به گروهی از مخالفان ضد نژاپرستی برخورد کرد و یک معترض کشته و بیش از ۲۰ نفر دیگر مجروح شدند، ترامپ در واکنش به این سانحه بدون محکوم کردن آن گفته بود: «هر دو طرف انسان های خوبی هستند».

از نظر رسانه های آمریکایی و تحلیلگران شبکه های خبری این گفته ترامپ را نشانه ای نامحسوس از حس نژادپرستانه وی دانستند.

اوج این بحران با کشته شدن جرج فلوید شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست آمریکایی در ایالت مینه سوتا در خرداد ماه گذشته بود، بحرانی که در شش ماه منتهی به پایان ریاست جمهوری ترامپ همچنان ادامه داشت و دارد.

زمانی که ترامپ در ۴ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۴ شهریور ۱۳۹۹) دستور سرکوب معترضان به نژاد پرستی در شهرهای آمریکا را داد، رسانه های آمریکایی از تصاویری که از سرکوب معترضان به نژادپرستی و عدالتخواهی در آمریکا به ثبت می رساندند به واقع در حیرت بودند «اینجا آمریکا مهد دموکراسی است».

گزارش از: بهروز وفاداری

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha