۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۱
کد خبر: 84144191
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رانش ماندگار زمین در مسیر روستایی چالوس

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۱
کد خبر: 84144191
رانش ماندگار زمین در مسیر روستایی چالوس

نوشهر - ایرنا - تداوم سه ساله رانش در محور طویر- ناتر بخش مرزن آباد شهرستان چالوس در محدوده " کنسدره" علاوه بر تاخیر درگازرسانی به ساکنان ۶ روستای این بخش ، تردد اهالی این روستاها را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا،  ۶ روستای ناتر ، بیجدنو ، کنسدره ، تله ، فشکور و خارس با جمعیت ثابت دستکم ۵۰۰ خانوار که تا پنج هزار خانوار هم در فصل گردشگری افزایش می یابد در منطقه کوهستانی بخش مرزن آباد و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر چالوس قرار دارند. راه دسترسی این روستاها به شهر مرزن آباد همه ساله همزمان با شروع بارندگی پاییزی به دلیل رانشی بودن قطع می شود.

رانش زمین این محور را تمامی مسئولان شهرستانی اطلاع دارند و حتی چند بار هم از محل بازدید میدانی داشته اند ، ولی اهالی می گویند که هیچ اقدام عملی برای رفع مشکل انجام نشده است.

آخرین بار فروردین ماه امسال با بارندگی و آب شدن برف ارتفاعات منطقه این جاده در چندین نقطه رانش کرد و ساکنان محلی برای مدتی راه دسترسی به مرکز بخش نداشتند.

تردد در این محور به دلیل کوهستانی بودن در فصول مختلف سال از جمله بهار و پائیز که بارش باران زیاد است با دلهره ساکنان این مناطق روستایی همراه است ضمن اینکه کمبود علائم راهنمایی و رانندگی در این جاده پر پیچ و خم هم بر مشکلات آن افزوده است.

همچنین احتمال رانش جاده و پلی که ترک برداشته و جاده ای که یک دره عمیق در کنار آن است در صورت بارش های گسترده دور از انتظار نخواهد بود و تداوم این وضعیت نگرانی اهالی منطقه را دوچندان می کند.

گازرسانی به این ۶ روستای کوهستانی برفگیر نیز با توجه به رانشی بودن این مسیر با تاخیر مواجه کرده است. همچنین چندین بار به خاطر همین مشکل تیرهای برق کاشته شده در مسیر جا  به جا و سبب قطع برق اهالی شد.

دهیار روستای ناتر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رانش زمین در این محور از سه سال  پیش شدت بیشتری یافته است و تردد در این مسیر را با نگرانی و دلهره همراه کرده است.

کریم شمس به صدمات وارده به خودروهای اهالی منطقه به هنگام در عبور از محدوده کنسدره اشاره کرد و مدعی شد که طی یک سال گذشته حداقل ۱۰ دستگاه خودرو به دلیل رانش زمین در منطقه کنسدره خسارت دیدند چون دربرخورد با نقطه رانشی منحرف شده و به کوه برخورد کردند.

وی ادامه داد: وقتی زمین منطقه دچار رانش می شود ، به دلیل وجود اختلاف سطح در مسیر جاده و همچنین گل آلود شدن مسیر ، رانندگی با خطرزیادی مواجه می شود و اغلب باعث انحراف خودروها و برخورد با کوه می شود.

دهیار روستای ناتر رانشی بودن جاده را یکی از دلایل تاخیر در گازرسانی به منطقه برشمرد و گفت : پس از پیگیری های انجام شده مسئولان شرکت گاز اعلام کردند که به دلیل رانشی بودن این محور امکان گازرسانی به روستاها وجود ندارد و تا زمانی که این محور تثبیت نشود نمی توانند لوله گذاری کنند.

شمس با اشاره به حدود ۲۰ مورد مکاتبه کتبی با مسئولان ذیربط طی سه سال گذشته برای رفع مشکل انجام شده ، افزود : تمامی مسئولان شهرستان از بخشداری و شورای بخش مرزن آباد گرفته تا فرمانداری چالوس و حتی استانداری در جریان این مشکل قرار دارند چون با آنها مکاتبه شده است.

رانش هفته‌ای زمین

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چالوس و کلاردشت هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید تشدید رانش زمین در این مسیر ، گفت : رانش جاده روستایی طویر - ناتر در محدوده کنسدره به طول یکصدمتر و به عرض پنج متر طی چند سال گذشته به هنگام بارندگی در فصل های بهار و پائیز با شدت بیشتری تکرار می شود.

مهدی صفایی با اشاره به چندین مورد درخواست کتبی از اداره منابع طبیعی شهرستان برای رفع رانش زمین طی چند سال گذشته ، افزود : اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نمی تواند تا پیش از تکمیل طرح مطالعاتی و رفع مشکل رانش زمین نسبت به ترمیم محل رانش اقدام کند ، چرا که پس از اجرای طرح احتمال تخریب مجدد این منطقه وجود داردد.

وی ادامه داد : با پی گیرهای صورت گرفته تابستان امسال مدیریت بحران استان از محدوه کنسدره بازدید کرد و قرار شد قبل از اجرای عملیات گازرسانی به منطقه طرح مطالعاتی آن در دستور کار اداره منابع طبیعی قرار گیرد و اعتبار اجرای عملیات تثبیت آن هم از محل اعتبارات حوادثی استان و اداره گاز تامین شود.

صفایی خاطرنشان کرد: اداره راهداری بعد از اجرای عملیات تثبیت محدوده کنسدره از سوی اداره منابع طبیعی و گاز در کمترین زمان اقدام به ترمیم این مسیر خواهد کرد همچنین تیرهای برق این محدوده رانشی نیز توسط اداره برق جا به جا خواهند شد.

وی تصریح کرد: وضعیت رانش این مسیر هر روز وخیم تر می شود بنحوی که هر چند هفته یکبار شاهد نشست حداقل ۱۰ سانتی متری این جاده می باشیم که مجبور به اجرای عملیات خاک ریزی و تسطیح در این مقطع از جاده با ۴۰ تن خاک هستیم.

مطالعه زمین شناسی در دستور کار

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران - نوشهر هم گفت: با توجه به نداشتن اعتبارات ملی و استانی در این زمینه، طرح مطالعات این محور پیش از این در دستور کار قرار گرفت و این طرح تا ابتدای سال آینده به اتمام خواهد رسید.

محمدرسول رجبی ادامه داد: با تکمیل کار مطالعات ژئوفیزیکی و ژئوتکنیک، مشخص خواهد شد که کدام یک از تمهیدات لازم برای تثبیت خاک های رانشی این مسیر همچون شمع کوبی، باربرداری(تخلیه)، زهی کش های زیرزمینی و یا هدایت آب های سطحی  بالادست برداشت و اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha