۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۹:۳۹
کد خبر: 84131977
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارش نزولات جوی در کردستان از پارسال بیشتر شد

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۹:۳۹
کد خبر: 84131977
بارش نزولات جوی در کردستان از پارسال بیشتر شد

سنندج - ایرنا ­- معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان گفت: بارش نزولات جوی سال زراعی جاری در این استان حدود ۱.۱ برابر (۱۱۸ درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

علی پناهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری (۷۳ روز گذشته) ۱۴۸ میلیمتر بارش در این استان ثبت شده که حدود ۱.۱ برابر (۱۱۸ درصد)  نسبت به ۶۸ میلیمتر مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

وی با بیان اینکه در میزان بارندگی‌ها در آمار منتهی به ۲۲ آبان امسال با ۱۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه برخوردار بود، اضافه کرد: با ورود سه سامانه بارشی به آسمان استان در کمتر از ۲۰ روز گذشته نه تنها این کاهش‌ها جبران شد و بلکه رشد قابل توجهی نیز به نسبت مدت مشابه داشت.

پناهی با بیان اینکه این میزان بارش سهمی حدود ۷۰ درصدی از ۱۴۸ میلیمتر نزولات جوی سال زراعی جاری دارد، افزود: اما میزان افزایش بارندگی‌ها در مدت مشابه میانگین ۳۰ ساله که ۲۰۴ میلیمتر این افزایش کمتر بوده و تنها ۴۱ درصد رشد داشته است.

وی یادآور شد: در سال زراعی جاری مریوان با ۲۴۳ میلیمتر بیشترین بارندگی استان را داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۸۵ میلمتر بوده ۱.۶ برابر (۱۶۰ درصد) رشد داشته اما بیشترین رشد بارش‌های استان مربوط به شهرستان سقز با ۴.۸ برابر ( ۴۸۰ درصد) است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان تاکید کرد: سقز در این مدت شاهد ۱۸۷ میلیمتر بارش بود این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته در این شهرستان تنها ۳۲ میلیمتر بارش ثبت شده بود.

کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می‌شد اما امسال نزولات جوی این استان با حدود ۲ ماه تاخیر آغاز شد.

همچنین جاده‌های بین شهری این استان دارای ۳۸ گردنه برفگیر و جاده های روستایی نیز دارای ۶۶ گردنه برفگیر بوده که این گردنه ها هنگام بارش باران عمدتا شاهد لغزندگی است.   

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha