۹ آذر ۱۳۹۹، ۰:۰۰
کد خبرنگار: 1474
کد خبر: 84127853
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا و تغییر سبک برگزاری نمایشگاه‌ها

۹ آذر ۱۳۹۹، ۰:۰۰
کد خبر: 84127853
کرونا و تغییر سبک برگزاری نمایشگاه‌ها

تهران- ایرنا- کرونا به غیر از سبک زندگی افراد در سراسر جهان، یا باعث توقف برگزاری مراسم فرهنگی و ورزشی و … شد یا شکل آن‌ها را تغییر داد.

همه گیری ویروس کرونا نه تنها تاکنون افراد زیادی را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده و یک فاجعه انسانی را رقم زده، بلکه شیوع این بیماری لطمه بزرگی به اقتصاد جهانی زده است.

یکی از بزرگترین جنبه‌های این لطمات توقف یا تعویق نمایشگاه‌ها، فستیوال‌ها، همایش‌ها و رقابت‌های ورزشی است که کرونا فقط از این منظر بیش از ده‌ها و حتی صدها میلیارد دلار به برگزارکنندگان، شرکت‌ها و سینماگران و تیم‌های ورزشی آسیب مالی رسانده است.

در همین حال، دو هفته پیش اعلام شد نمایشگاه کتاب امسال به صورت مجازی و با تجربه برخی مراسم که در ایام کرونا برگزار شد، آذرماه راه اندازی می‌شود. این موضوع باعث شد تا به نگاهی بیاندازیم به نمایشگاه‌ها و مراسمی که کرونا شکل آن‌ها را تغییر داد.

مسابقات ورزشی

بزرگترین رخداد ورزشی جهان هم نتوانست از کرونا در امان بماند و مسئولان برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ چند ماه پیش از برگزاری مراسم و در ماه مارس ۲۰۲۰ اعلام کردند که به واسطه شیوع کرونا المپیک تابستانی توکیو را با یک سال تأخیر برگزار خواهند کرد.

موضوع جالب اینکه این المپیک که قرار است تابستان سال آینده و به مدت دو هفته برگزار می‌شود، همچنان با نام «المپیک تابستانی توکیو ۲۰۲۰» شناخته می‌شود و حتی با وجود برگزاری در سال ۲۰۲۱، اسم آن تغییر نخواهد کرد.

جالب‌تر اینکه این اولین باری است که مراسم المپیک به تعویق می‌افتد. پیش از این چند بار مراسم المپیک به دلیل جنگ‌های جهانی برگزار نشد اما هیچ وقت زمان برگزاری این رخداد به تعویق نیفتاده بود. اولینِ این موضوع تنها در مورد المپیک صدق نمی‌کند و مسابقات یورو ۲۰۲۰ هم به دلیل شیوع کرونا با تعویق برگزار می‌شود. قرار شده است این مسابقات هم به مانند المپیک، با همان نام یورو ۲۰۲۰ برگزار شود.

نمایشگاه‌های فناوری و بازی‌های دیجیتال

طی ۱۲ ماه گذشته قرار بود تعداد زیادی نمایشگاه مرتبط با فناوری و بازی‌های ویدئویی در سطح جهان برگزار شود که شیوع کرونا تقریباً باعث تعطیلی تمامی آن‌ها شد. برگزارکنندگان این دست نمایشگاه‌ها هم در ابتدا سعی کردن با به تعویق انداختن مراسم از کرونا در امان بمانند اما طولانی شدن این اپیدمی سبب شد تا در نهایت برگزاری این دست مراسم متوقف شود.

مثلاً مسئولان برگزاری نمایشگاه فناوری «کامپیوتکس» که هر سال در چین تایپه برگزار می‌شود در ابتدا سه ماه مراسم ۲۰۲۰ را به تعویق انداختند هرچند در نهایت مجبور شدند نمایشگاه امسال را به طور کامل متوقف کنند.

علاوه بر کامپیوتکس، کنگره جهانی موبایل هم که هر سال در شهر بارسلون برگزار می‌شود مراسم ۲۰۲۰ را لغو و برگزاری این مراسم را به سال ۲۰۲۱ موکول کرد. MWC بزرگترین همایش موبایل در سطح بین المللی است که هر سال بیش از ۱۱۰ هزار بازدیدکننده دارد.

علاوه بر نمایشگاه‌های فناوری، همایش‌های صنعت بازی هم یکی پس از دیگری متوقف می‌شود. اولین تلفات این حوزه، نمایشگاه E3 که هر سال اواخر خرداد ماه در لس آنجلس برگزار می‌شود، اما شیوع کرونا برگزاری آن را متوقف کرد.

این اولین بار طی ۲۵ سال گذشته است – زمان برگزاری نخستین نمایشگاه– که مسئولان این نمایشگاه مجبور می‌شوند برگزاری این مراسم را متوقف کنند. البته این شرایط نه فقط روی E3 بلکه روی تمامی همایش‌های بزرگ صنعت بازی تأثیر گذاشته. مثلاً مراسم «بلیزکان» که هر سال تابستان برگزار می‌شد، امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و در عوض قرار است شرکت بلیزارد اوایل ۲۰۲۱ طی همایشی آنلاین با نام «بلیزکان آنلاین» را برگزار کند.

در این بین، دو نمایشگاه گیمزکام آلمان و توکیو گیم شو ژاپن تصمیم گرفتند مراسم را به صورت کامل آنلاین برگزار کنند. این در حالی است که گیمزکام با حدود ۳۷۰ هزار بازدیدکننده بیشترین میزان بازدیدکننده را در بین تمامی همایش‌های صنعت بازی در اختیار دارد. با این حال شیوع کرونا مسئولان گیمزکام را مجبور کرد تا برای اولین بار مراسم را به صورت کامل آنلاین برگزار کنند.

رویدادهای سینمایی

برگزارکنندگان رویدادهای سینمایی تلاش کردند به جای متوقف کردن، برنامه‌هایشان را به تعویق بیاندازند و این دست مراسم‌ها را بدون حضور تماشگر یا با کمترین حد ممکن برگزار کنند.

مهم‌ترین این مراسم اسکار ۹۳ است که زمان برگزاری آن دو ماه به تعویق افتاد که این چهارمین بار در تاریخ طولانی اسکار است که این مراسم به تعویق می‌افتد. مسئولان برگزاری جشنواره کن هم تنها به دادن فهرستی از فیلم‌های برتر سال رضایت دادند.

تنها مراسم مهمی که کرونا روی آن تأثیر نگذاشت، مراسم بفتا ۲۰۲۰ بود که اوایل سال میلادی برگزار شد و با توجه به اینکه این مراسم پیش همه گیری جهانی کرونا و اعلام قرنطینه در انگلستان بود، مسئولان این همایش موفق شدند تا بفتا ۲۰۲۰ را به شکل کاملاً سنتی هر سال خود برگزار کنند.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha