۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۱۹
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84115018
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید پژوهشگر روسی بر همکاری بخش‌های جامعه‌شناسی ایران و روسیه

مسکو - ایرنا- رئیس پژوهشگاه جامعه شناسی آکادمی علوم روسیه اعلام کرد که بخش های جامعه شناسی ایران و روسیه ظرفیت های بزرگی برای همکاری و کمک به شناخت ملت های دو کشور دارند.

به گزارش ایرنا، میخاییل گورشکوف رئیس پژوهشگاه جامعه شناسی روسیه و سردبیر نشریه های روسی  «پیک انستیتو جامعه شناسی» و «علم جامعه شناسی و تجربه اجتماعی) روز چهارشنبه در حاشیه اولین همایش جامعه شناسی ایران و  روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت شناخت ملت های ایران و روسیه از یکدیگر اشاره کرد و در این رابطه علم جامعه شناسی را عرصه بسیار مهمی برای افزایش شناخت دو کشور و گسترش روابط عنوان کرد.

وی با اشاره به همایش جامعه شناسی ایران و روسیه که در سه روز اخیر در مسکو برگزار شد، گفت: ما می دانیم که همکاریهای بین المللی علمی در عرصه های گوناگون برگزار می شود، اما همایش سه روزه ایران و روسیه وجه تمایز خاص دارد زیرا نخستین همایش جامعه شناسی ایران و روسیه است.

گورشکوف در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این که همایش های بین المللی در عرصه جامعه شناسی بسیار بندرت برگزار می شود. باتوجه به نقش جامعه شناسی در علوم انسانی، ما شاهد رویداد مهم علمی بین ایران و روسیه هستیم.

این عضو آکادمی علوم روسیه به مصادف بودن همزمانی شکل گیری علوم جامعه شناسی در ایران و اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان یک رویداد تعجب آور اشاره کرد و افزود: پس از دوره حکومت ژوزف استالین رهبر وقت شوروی، علم جامعه شناسی در این کشور گسترش یافت و در سال ۱۹۵۸ انجمن جامعه شناسی شوروی تاسیس شد.

وی ادامه داد: در آن زمان نیز بطور همزمان جامعه شناسی به عنوان علم آکادمیک در ایران پایه ریزی شد. پس از ۱۵ سال در دانشگاه تهران انستیتو جامعه شناسی تاسیس شد که بر علوم اجتماعی پایه ریزی شده بود.

مقام علمی روس یادآوری کرد: در سال ۱۹۹۱ میلادی انجمن جامعه شناسان روسیه تاسیس شد و در همان سال نیز در ایران جامعه جامعه شناسی در ایران آغاز بکار کرد.

گورشکوف گفت: در دو دهه اخیر جامعه شناسان ایران و روسیه با انجمن جامعه شناسان جهان همکاری گسترده داشته اند.

وی در مورد اهمیت همایش جامعه شناسان ایران و روسیه گفت: در چارچوب این همایش، گردهمایی بین المللی جامعه شناسان جوان برگزار می شود که برای تربیت نسل آینده دانشمندان جامعه شناس ایران و روسیه اهمیت فراوان دارد.

رئیس پژوهشگاه جامعه شناسی روسیه، در مورد روابط انسانی بین ایران و روسیه و موضوع مهاجرت افرادی که تمایل برای آن دارند، این موضوع شامل انتقالات اجتماعی می شود و با ارتباطات علمی هم در ارتباط است.

گورشکوف معتقد است که طرح های علمی بسیار زیادی بین ایران و روسیه می تواند اجرا شود و در سالهای آینده برای جستجوی موضوعات بین دو کشور برای همکاری تلاش خواهد شد و مباحثی همچون طرح های نوآوری، بکارگیری فناوریهای علمی را نیز شامل خواهد شد.

وی معتقد است که کارشناسان جامعه شناس روسیه و ایران می توانند در یک چارچوب گسترده با توجه به امکانات موجود با یکدیگر همکاری کرده و این تلاش های مشترک به توسعه همکاریهای دو کشور در حوزه های علمی کمک خواهد کرد.

 اولین همایش جامعه شناسی ایران و روسیه با حضور  بیش از ۱۰۰ نفر از اندیشمندان و کارشناسان علمی و اجتماعی دو کشور به  ابتکار آکادمی علوم روسیه  از روز دوشنبه بصورت برخط آغاز بکار کرد و امروز به پایان رسید.

«آندره فورسنکو» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سیاست علمی و فناوری و دبیر شورای علم و آموزش این کشور، در مراسم افتتاحیه همایش خاطرنشان کرد که روابط بین مراکز آموزشی و دانشگاهی ایران و روسیه توسعه می یابد.

وی افزود: همایش جامعه شناسی ایران و روسیه فرصتی برای کارشناسان دو کشور فراهم آورده است تا در آن پیشنهادهایی برای توسعه روابط علمی و شناخت اجتماعی دو کشور تنظیم و به مقامهای ایرانی و روس ارائه کنند. برای شرکت کنندگان در این همایش آرزوی موفقیت می کنم.

«والری فالکوف» وزیر علوم و آموزش عالی روسیه نیز در همایش جامعه شناسی ایران و روسیه اعلام کرد: وزارت علوم و آموزش عالی روسیه روابط با ایران را عالی ارزیابی می کند و به همکاریهای آموزشی و علوم با این کشور توجه فراوان دارد.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز در این همایش با بیان اینکه در توسعه جوامع مختلف عامل جمعیت و تغییرات جمعیتی، سطح آموزش، پراکندگی جمعیتی، سن و سواد و سیاست های جمعیتی و برخی عوامل از مولفه های بسیار مهم است، اظهار کرد: کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایران کشوری است که در پنج دهه اخیر نوسان های جمعیتی بسیاری را تجربه کرده است.

وی افزود: در چهار دهه پیش یکی از بالاترین رقم های رشد جمعیت در ایران را داشتیم. پیامد این رشد در سه دهه گذشته این است که اکنون یکی از جوان ترین جمعیت های جهان متعلق به است و بر همین اساس ایران در دو دهه آینده با پدیده کهنسالی جمعیت روبرو می شود مشکلی که مبتلا به اغلب جوامع توسعه یافته و در حال توسعه دنیاست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha