نوری المالکی: بانیان و حامیان داعش باید بازخواست شوند

بغداد - ایرنا - رییس «ائتلاف دولت قانون» و نخست‌وزیر پیشین عراق امروز (سه شنبه) بر لزوم بازخواست بانیان و حامیان داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی گروه تروریستی «داعش» تاکید کرد. 

به گزارش ایرنا، دفتر «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: المالکی در جریان دیدار «کریم خان» رئیس تیم تحقیقات ویژه جرایم داعش در عراق با وی در دفترش، بر لزوم محکوم کردن این گروه تروریستی و جنایتکار و بازخواست بنیان‌گذاران و حامیان و مدافعان آن اعم از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و برخی گروههای سیاسی عراقی تاکید کرد.

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: جنایت‌های داعش بر کسی پوشیده نیست و تصویب قانونی که این گروه را مجرم و محاکمه کند، امری مهم به شمار می‌رود.

المالکی "حمایت خود را از موفقیت تیم تحقیقات ویژه جرایم داعش در عراق از طریق تکمیل تعدیل قانون دادگاه عالی این کشور که برای دومین بررسی در مجلس عراق مطرح شده است"، ابراز داشت.

براساس این بیانیه، نخست‌وزیر پیشین عراق همچنین "درباره سوق یافتن دادگاه به سمت گرایش‌های سیاسی و تسویه حساب‌ها و خارج شدن از کارکرد حرفه‌ای قضایی‌اش هشدار داد".

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شد که المالکی و کریم خان درباره نقش تیم تحقیقات سازمان ملل برای جمع‌آوری همه دلایل و مدارکی که باندهای تروریستی داعش را مجرم می‌شمارد و نگهداری آن در عراق برای تضمین حقوق قربانیان عراقی این گروه بحث و تبادل نظر کردند.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد.

عناصر گروه تروریستی داعش در طول اشغالگری خود در عراق جنایت‌های ضد بشری بسیاری مرتکب شدند. بسیاری از شهروندان عراقی جان خود را در جریان حملات این گروه تروریستی از دست دادند و عده‌ای مفقود و عده ای آواره  شدند و شمار دیگر نیز در گورهای جمعی این داعش دفن شدند، اما در نهایت با فتوای مرجعیت دینی عالی عراق و تشکیل سازمان «الحشد الشعبی»، ورق برگشت و نیروهای این سازمان و سایر دستگاههای امنیتی و نظامی عراق پس از سه سال نبرد بی امان، خاک این کشور را از دست این گروه تروریستی آزاد کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha