رئیس خبرگزاری ونزوئلا :دولت آتی آمریکا به حاکمیت کاراکاس احترام بگذارد

تهران - ایرنا - «پدرو ایبانیز» رئیس خبرگزاری دولتی «ای وی ان» ونزوئلا در یادداشتی تاکید کرد صرف نظر از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باشد، خواسته مردم و دلت ونزوئلا از دولت آتی واشنگتن، احترام به حاکمیت و آرامش این کشور است.

پدرو ایبانیز (Pedro Ibañez) رئیس خبرگزاری دولتی (AVN) ونزوئلا در یادداشتی برای خبرگزاری ایرنا نوشت: درک سیاسی مردم ونزوئلا از هژمونی آمریکا پس از آن که باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ با امضای حکمی این کشور را "تهدیدی غیر معمول و فوق العاده" برای آمریکا خواند، به بلوغ رسید؛ در آن زمان بود که بسیاری فهمیدند که رئیس جمهوری آمریکا هر کس که باشد، خواه از جبهه دموکرات و خواه جمهوری‌خواه، موضع واشنگتن علیه کاراکاس بر پایه همان سیاست مداخله جویانه استوار است. بر همین اساس، اگر چه اختلافات ظریف حزبی وجود دارد اما سیاست‌های کلی آمریکا در عرصه بین الملل تفاوت چندانی ندارد. به این ترتیب دولت ونزوئلا با تصویب "قانون ضد تحریم" به مقابله با این اقدامات یکجانبه برخاسته است. پیروز نهایی انتخابات نوامبر آمریکا هر کس که باشد، خواسته مردم ونزوئلا آرامش و احترام به حاکمیت ایشان است.

ایبانیز همچنین در توصیف رویکرد جامعه ونزوئلا نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: انعکاس دیدگاه مردم ونزوئلا در قبال این رویداد سیاسی، دقیقا در موضع گیری‌های درگیری‌های داخلی پیش از انتخابات پارلمانی ۶ دسامبر (۱۶ آذر) مشهود است. به گفته این فعال رسانه، محکوم کردن ترامپ، بخشی از همان رویکرد همیشگی اکثریت جامعه در تقبیح تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه دولت و ملت بولیواری، دفاع از حاکمیت، همراهی با دولت و دفاع از خود در برابر سیاست‌های متجاوزانه آمریکا است.

«از آنجا که در حال حاضر حزب راستگرای حامی آمریکا، بخشی از مجلس ملی ونزوئلا (Asamblea Nacional) را تشکیل داده است، دولت کنونی واشنگتن، برای تشدید فشارها علیه کشور، از حمایت این جبهه متحد استراتژیک برخوردار است. در نتیجه در صورت شکست نهایی ترامپ در انتخابات پیش رو، نه تنها عرصه و فضای مانور نمایندگان راستگرا در انتخابات پارلمانی محدود می‌شود بلکه این گروه را کاملا از صحنه سیاسی حذف خواهد کرد. به گفته ایبانیز از آنجا که این گروه سرسپردگان واشنگتن از زمان روی کارآمدن در سال ۲۰۱۵ میلادی نتوانسته اند وعده تغییر در دولت ونزوئلا را محقق کنند، این لابی تا روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به اندازه ای ضعیف خواهد شد که قادر به حمایت از کاخ سفید نخواهد بود.»

ایبانیز با اشاره به نزدیک شدن به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در این یادداشت نوشت: اهداف تبلیغاتی کاخ سفید در این برهه زمانی در حالی تشدید می‌شود که آمریکایی که نتوانسته حتی با توسل به اهرم تحریم و فشار حداکثری، هیچ یک از کشورهای ونزوئلا و ایران را به زانو درآورد، حال در تلاش است تا با نمایش سرسخت ترین چهره خود، آرای لاتین تبارها را به سود ترامپ به دست آورد.

رئیس خبرگزاری دولت ونزوئلا ضمن یادآوری خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی، در یادداشت خود  آورده است: دولت ترامپ در حالی مدعی کاربست تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از توافق برجام است که خود، عضو آن نبوده و این تناقضی آشکار است.  

«تحریم‌ها، بخشی از سیاست متجاوزانه ای است که دولت آمریکا از مدت‌ها پیش علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته است. این تحریم‌ها، بخشی از سیاست متجاوزانه ای است که دولت آمریکا از مدت‌ها پیش علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته است.  دولت ترامپ در تلاش است تا با ربط دادن موضوع این تحریم‌ها به ونزوئلا و روابط تجاری میان دو کشور همچون خرید سوخت از ایران، در ادامه عملیات تبلیغاتی به توجیه این اقدام بپردازد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha