۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۷:۴۵
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84078306
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وفور ماسک و کم توجهی برخی ها

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۷:۴۵
کد خبر: 84078306
وفور ماسک و کم توجهی برخی ها

کرج - ایرنا - تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت ، مسوولان، صنعتگران و گروه های جهادی البرز اگر چه با درمان بیماران و تولید انبوه لوازم پیشگیرانه مانند ماسک در کمترین زمان ممکن غافلگیری کرونا را کم اثرکرد اما کم توجهی برخی افراد به پروتکل های بهداشتی همواره سبب هدر رفت این زحمات شده است.

 به دنبال شیوع کرونا در اسفندماه سال ۹۸ تیم های جهادی در کنار مدافعان سلامت با تشکیل حلقه های تولید در واحدهای صنعتی و کارگاه های جدید به تولید انبوه نیازهای بهداشتی ، درمانی و پیشگیری از انتشار کرونا در استان البرز پرداختند.

کارهای جهادی عام المنفعه حتی در مدارس، کارگاه های خیاطی خصوصی، واحدهای تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک کار را به جایی رساند که در کمتر از یک ماه و نیم استان البرز به سرآمد تولید محصولات بهداشتی و لوازم پیشگیری از کرونا در کشور و خاورمیانه تبدیل شد.

در کنار حرکت های جهادی تولیدی،حلقه فعالیت های اجتماعی گروه های مختلف مانند بسیج ، امدادگران اصناف و بازاریان و سایر قشرها با ضدعفونی مکان های عمومی، اتوبوس ها، قطارها، تاکسی ها، خیابان ها و کوچه ها تکمیل شد.

با این وجود خدمات ارزشمند مدافعان سلامت که حتی سلامتی خود را به مخاطره انداخته و  به قصد مهار کرونا و درمان بیماران ، خانه و زندگی را رها کرده بودند، بیش از دیگر گروه های اجتماعی مورد تکریم همگان قرار گرفت چرا که شماری از این عزیزان به خاطر سلامتی بیماران دچار عارضه شدند و یا جان خود را از دست دادند.

بیان این مطالب گوشه کوچکی از فداکاری ها و خدمات انسان هایی است که امروز فعالیت های آنان موجب شده تا کشورمان در تنگنای فشارها و تحریم های شکننده اقتصادی روی پای خود بایستد و در عرصه پیشگیری و درمان کرونا حتی بهتر از کشورهای سرمایه داری و پیشرفته جهان بدرخشد، اما آنچه سبب شده تا کرونا از هرچندگاهی دچارافسارگسیختگی شود ، بی توجهی بخشی یا باورنداشتن بخشی از جامعه در خصوص پیامدها و خطرات کرونا است. 

کرونا ویروسی که برخی آن را باور ندارند

در میان گرماگرم اخبار رسانه های ایران و جهان در خصوص مرگ صدها انسان در کره زمین براثر کرونا، برخی چندان باوری به مخاطرات کرونا ندارند و یا حداقل اهمیتی برای لوازم پیشگیرانه مانند ماسک قائل نیستند.  

برخی با این بهانه که در روزهای اول شیوع کرونا، استفاده از ماسک  برای پیشگیری از کرونا توصیه نشد و اکنون بنا به ضرورت مسائل اقتصادی، ماسک زدن ترویج و تبلیغ می شود، برخورد عادی با کرونا را بهترین روش برای آرامش فکری و پیشگیری از اهداف به اصطلاح سودجویانه می دانند.

بنا به گفته برخی شهروندان البرزی ماسک و لوازم بازدارنده چندان در پیشگیری و کنترل کرونا تاثیر گذار نبوده و این بیماری تنها برای کسانی مخاطره آمیز می دانند که دارای بیماری های ریشه ای هستند.

از دیگر سو برخی هم نداشتن هراس از کرونا را مهمترین دلیل عدم استفاده از ماسک و لوازم پیشگیرانه مطرح می کنند و اینکه نباید به خاطر یک بیماری بیش از حد متعارف ترس و اضطراب ایجاد شود، استفاده از ماسک و لوازم دیگر چندان ضروری نمی دانند.

ابراز این دست  استدلال ها از سوی برخی ساکنان استان البرز که البته شمار آنان زیاد نیست، بیانگر آن است که هنوز عده ای  مخاطرات کرونا را جدی نگرفته و مرگ شمار زیادی از هم استانی ها هم برای این افراد هشدار جدی ایجاد نکرده است.   

بیان این دست مطالب نشان می دهد که باید  آگاهی بخشی به جامعه در زمینه مخاطرات کرونا بیشتر شود.

البته بسیاری از مردم استان البرز برخلاف اظهارات  این افراد ، اعتقاد دارند که استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی ، دستکش و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از کرونا ضروری است .

هر چند که در روزهای نخست شیوع کرونا تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده مشکلات اساسی به وجود آورد اما مدیریت جهادی توانست تا این لوازم ضروری را به صورت انبوه در دسترس عموم قرار دهد.

اقداماتی که برای پیشگیری در البرز انجام گرفت

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز، حرکت های جهادی تولیدکنندگان استان را در زمینه تولید انبوه محصولات بهداشتی در روزهای نخست شیوع کرونا ، سریع ، چابک و اثر گذار توصیف کرد و گفت: اگر چه در اوایل کار امکانات و ظرفیت ها در استان موجود بود اما تصور نمی رفت که روزی باید فراتر از این ظرفیت ها برای مقابله با یک بیماری ناشناخته کار و تلاش شود.

پروِیز زرگر ادامه داد: امروز این استان دارای ۹ کارخانه تولید لوازم بهداشتی بزرگ بوده که روزانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک تولید می کنند و در کنار این واحدها ، تعداد زیادی کارگاه تولیدی جهادی نیز شکل گرفته است.

 همچنین ۳۹ کارخانه تولید محصولات بهداشتی شامل محلول و مواد ضدعفونی دراستان فعال است که تا پیش از شیوع کرونا بخشی از فعالیت این صنایع به تولید محصولات غیر مرتبط با پیشگیری از کرونا اختصاص داشت.

این مسوول با بیان اینکه اکنون در استان البرز مردم هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از ماسک ندارند، اظهارداشت:  تمام مکان های عرضه  لوازم بهداشتی شامل داروخانه ها ، مراکز عرضه لوازم بهداشتی و غیره از وجود ماسک اشباع شده است.

روستائیان کمتر از ماسک استفاده می کنند

زرگر در خصوص میزان استفاده مردم استان البرز از ماسک گفت: در مناطق شهری که تراکم جمعیتی بیشتری دارد استفاده از ماسک بیشتر است اما  در محیط های روستایی که فضا باز است مردم کمتر از ماسک استفاده می کنند.

مدیر کل امور اقتصادی استانداری البرز افزود: بخشی از ماسک های تولیدی استان البرزبه سایر استان ها ارسال می شود و قابلیت صادرات ماسک به خارج از کشور را نیز داریم .

وی خاطرنشان کرد: در واحدهای صنفی استان البرز نیز روزانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار عدد ماسک تولید می شود.

زرگر با تاکید بر اینکه تا قبل از شیوع کرونا  ماسک هایی که تولید می شد در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گرفت، گفت:  مردم پس از شیوع کرونا بیشترا ز ماسک استفاده می کنند و کارخانه های تولید ماسک توسعه پیدا کرده است به طوری که قبل از شیوع این ویروس حدود ۲ تا سه واحد تولیدی فعال بود که اکنون  واحد های تولیدی ماسک به ۹ واحد  در البرزافزایش یافته است.

کم توجهی حدود ۲۰ درصد البرزی ها به اثر بخشی ماسک

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر یکی از مناطق پرتراکم جمعیتی کشور به شمار می رود که بنا به گفته مسوولان بهداشتی کم توجهی حدود ۲۰ درصد جمعیت استان به رعایت نکات پیشگیرانه و اثر بخشی ماسک سبب تشدید کرونا در این استان شده است.

دکتر مقصود جعفری نیا مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه  استفاده از ماسک در چند روز گذشته توسط مردم بیشتر شده است،گفت: آنچه که ما  رصد می کنیم در ادارات بالای ۹۲ درصد و در واحد های صنفی و کارگاهی بالای ۸۰ درصد مردم از ماسک استفاده می کنند.

وی افزود: مردم در مراجعه به واحد های صنعتی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد به صورت کلی از ماسک استفاده می کنند که  امیدواریم این رقم به ۱۰۰ در صد برسد.

ازدحام در برخی مکان های عمومی البرز

جعفری نیا به علل مختلف شعله ور شدن زبانه های آتشین کرونا در استان اشاره کرد و گفت: بخشی از مردم در خیابان ها و معابر کمتر از ماسک استفاده می کنند و می بایست به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا آسیب کمتری به لحاظ همه گیری و شیوع کرونا به جامعه وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی حضور خود را در اجتماع به حداقل برسانند، اظهار داشت: بازدیدی که کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز در سطح استان داشتند، متاسفانه در برخی مکان ها مانند شعبه های بانک ها و بیمه ها ازدحام صورت می گیرد در صورتی که صندلی برای آنها مشخص شده اما فاصله اجتماعی رعایت نمی شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز یاد آور شد: استفاده از ماسک تاثیر مثبتی در کنترل بیماری دارد و مردم نیز هنگام مراجعه به محل های که تهویه لازم ندارد حضور نیابند و یا اینکه درب و پنجره این مکان ها را باز بگذارند و از دست زدن به سطوح و اشیا اجتناب کنند، شست و شوی دست ها  در اولویت قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک در حمل و نقل عموی کلانشهر کرج را رضایت بخش دانست و اظهارداشت: اکنون  تاکسی ها ملزم به سوار کردن سه مسافر شده  و استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

وی گفت: اگر مردم به پروتکل ها توجه بیشتری کنند، شاهد کاهش کرونا خواهیم بود.

سفرهایی که بر شیوع کرونا در البرز دمید

مسافرت های پرشمار شهریورماه امسال این تصور رابه واقیت تبدیل کرد که شمار ابتلا به کرونا در استان البرز چند برابر شود، موضوعی که اکنون چالش بزرگی پیش پای مردم ، مسوولان و مدافعان خسته سلامت قرار داده است .

در کنار عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن پروتکل ها ، سفرهای پرشمار تعدادی از مردم به شمال کشور سبب شد تا این روزرها بیمارستان های البرز مملو از بیماران کرونایی باشد و تنها ظرفیت درمانی در اختیار افرادی قرار می گیرد که در مرحله پیشرفت بیماری و وخامت حال هستند. 

استان البرز از حدود یک ماه پیش وارد موج سوم کرونا شده  و اواخر هفته گذشته وضعیت فوق العاده و بحرانی در این استان اعلام شد.

آخرین آمارها از وضعیت کرونا در البرز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که کرونا از ابتدای شیوع تا صبح شنبه ۲۶ مهرماه  یک هزار و ۴۱۳ نفر در البرز قربانی گرفت.

دکتر محمد فتحی، مجموع کل  بستری شدگان از ابتدای شیوع کرونا در البرز تا ۲۶ مهرماه را ۲۰ هزار و ۲۰۵ نفر اعلام کرد و گفت : در زمان حاضر تعداد ۷۷۹  بیمار در مراکز درمانی البرز بستری هستند.

از زمان شیوع کرونا تاکنون تاکنون ۱۷ هزار و ۹۹۳ نفر  از مراکز درمانی ترخیص شده اند.

محدودیت تردد در ورودی های کرج 

به دنبال تشدید کرونا با تصویب ستاد مدیریت کرونا استان البرز ، ورود خودروهای غیر بومی از روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه لغایت روز یکشنبه ۲۷ مهرماه به کلانشهر کرج ممنوع شده و تیم های ویژه انتظامی و نظارتی در هفت ورودی کرج مستقر شدهاند.

نکته پایانی

همانطور که در گزارش اشاره شد استان البرزبا تلاش مدافعان سلامت ، گروه های جهادی و تشکل های اجتماعی توانست در موج های اول و دوم کرونا ضمن تامین نیازهای درمانی پیشگیرانه در مهار این بیماری موفق عمل کند.

موج سوم کرونا پس از آن به وجود آمد که بسیاری از مردم در شهریورماه امسال راهی سفرهای فراوان و پرشمار به مناطق مختلف کشور از جمله استان های شمالی شدند که رهاورد این سفرها دمیدن بر انتشار گسترده کرونا بود.

در این حال استفاده نکردن بخشی از مردم از لوازم پیشگیرانه مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده و حضور در مکان های عمومی و سفرهای پرشمار سبب به وجود آمدن موج سوم کرونا به شکل سهمگین شده است.

آنطور که مسوولان استانی می گویند، بیشتر تخت های بیمارستانی البرز مملو از بیماران کرونایی و کادر درمانی استان خسته شده اند.

استان البرز دارای سه هزارو۵۰۰ تخت بیمارستانی دولتی است که حدود یک سوم این تخت ها برای بیماران کرونایی اختصاص یافته و مابقی در اختیار سایر بیماران قرار دارد.

با این حال یک نقاهتگاه یکصد تختخوابی برای بیماران کرونایی اختصاص یافته که تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده است.

ذکر این نکته ضروری است که گروه های جهادی در نقاط مختلف استان با برپایی ایستگاه های عرضه مستقیم مواد ضدعفونی کننده ، ماسک و دستکش مردم را به تهیه این لوازم بهداشتی ترغیب می کنند.

با این وجودکاهش سفرهای درون و برون شهری ، ماندن مردم در خانه ها و استفاده گسترده از ماسک ، مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی لازمه مهار موج سوم کرونا در البرز و دیگر مناطق کشور است.   

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha