۴۲ میلیارد تومان تسهیلات به کشتارگاه های طیور البرز اختصاص یافت

کرج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: به منظور ارتقای کیفی فعالیت کشتارگاه های طیور از رتبه B به رتبه A اعتبار ۴۲ میلیارد تومانی به این استان اختصاص یافته است.

دکتر غلامرضا توکلی روز یکشنبه به مناسبت ۱۴ مهر، روز دامپزشکی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات مناسب دامپزشکی استان، افزود: یکی از این اقدامات، پیگیری های لازم برای ارتقای کشتارگاه های طیور است.

وی اظهار داشت:‌ کشتارگاه های طیور در سطح کشور به سه گرید A+،A  و B تقسیم بندی شده اند که متاسفانه استان البرز علیرغم اینکه در همسایگی پایتخت قرار دارد و تمام کشتارگاه های طیور آن در پایین ترین رتبه یعنی گرید B قرار دارند.

وی با بیان اینکه در استان البرز ۶ کشتارگاه طیور فعال است، گفت: در بازدیدهای شبانه و پیگیری های استاندار، رییس سازمان برنامه ریزی و بودجه استان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، رییس استاندارد و صنعت و معدن استان، مقرر شد برای ارتقای هر کشتارگاه مبلغ ۷ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یابد.

توکلی ادامه داد: با ارتقای یک رتبه ای، کشتارگاه های استان به خط ۲ مجهز می شوند که در این صورت تخلیه امعاء و احشاء به جای اینکه انسان دخالت داشته باشد، به صورت هوشمند با دست مکانیکی تخلیه می شود.

وی افزود: به طور متوسط در هر مرغ ۲ کیلویی کشتار شده حداقل ۱۶۰ گرم امعاء و احشا و خونابه باقی می ماند که در صورت ارتقای کشتارگاه ها نه تنها دیگر مردم هزینه اضافه ای بابت مواد زائد نمی دهند بلکه صاحبان کشتارگاه هم به لحاظ ارتقای کیفیت گوشت مرغ، با افزایش قیمت فروش روبرو می شوند که به نفع خودشان نیز می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز گفت: در صورتیکه صاحبان کشتارگاه ها تلاشی برای ارتقای واحدهای خود نکنند متضرر می شوند زیرا دیگر نمی توانند مرغ های خود را به استان های دیگر صادر کنند ضمن اینکه محدودیت های دیگری نیز برای آن ها ایجاد می شود.

اجرای زنجیره سرد در واحدهای فروش تخم مرغ

توکلی در ادامه به اجرای ساماندهی فروش تخم مرغ و تجهیز واحدهای توزیع و فروش این محصول به زنجیره سرد، افزود: استان البرز نخستین استانی بود که در ساماندهی فروش تخم مرغ اقدام کرد و پس از آن این طرح در دیگر استان ها نیز تسری یافت.

وی بیان داشت: این طرح در ۲ مرحله اجرا شد که در مرحله اول که از اول تیرماه سال جاری آغاز شد مقرر شد که تمام فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای استان تخم مرغ را به صورت بسته بندی به فروش برسانند و  در واحدهای خود در یخچال و سردخانه آن را نگهداری کنند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم این طرح نیز که از اول شهریور ماه سال جاری آغاز شد مقرر شد تمام خرده فروشی ها و توزیع کنندگان تخم مرغ نیز واحدهای خودرا مجهز به زنجیره سرد و سردخانه کرده ضمن اینکه ماشین های حمل تخم مرغ نیز به سردخانه مجهز باشند.

وی با بیان اینکه شرایط برای بعضی از صاحبان این واحدها برای تجهیز به زنجیره سرد سخت بود، گفت: مقرر شد تا یکسری عقب نشینی هایی در اجرای طرح داشته باشیم زیرا کار سنگینی است که در نشست هایی که با اتاق اصناف داشتیم مقرر شد تا واحدها ابتدا مجهز به یخچال شده و سپس مرحله به مرحله  کار را پیش ببریم.

توکلی اضافه کرد: تعدادی از کارشناسان دامپزشکی در قالب اکیپ های بازرسی موظف شده اند تا به این واحدها سرکشی کرده و در صورتیکه اقدامی برای اجرای طرح نکرده باشند، فرصت به آن ها داده که اگر بعد از اتمام فرصت اقدامی نکرده باشند واحدها را پلمب و به تعزیرات و دادگستری معرفی کنند.

هفته دامپزشکی در کشور از  ۱۲ تا ۱۸ مهرماه نامگذاری شده و روز ۱۴ مهر به عنوان روز دامپزشکی می باشد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha