دهم مهر و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها - ایرنا - ۲۲۶ روز از همزیستی کرونا با مردم ایران می گذرد و شاهد موج سوم شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم که امروز دهم مهرماه ۲۱۱ نفر از هموطنان را راهی خانه ابدی کرد.

امروز سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تاکنون ۴۶۱ هزار و ۴۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان‌باختگان این بیماری هم به ۲۶ هزار و ۳۸۰ نفر رسیده است.

بر این اساس طی ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۸۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که یک هزار و ۹۲۵ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۶۱ هزار و ۴۴ نفر رسیده است و همچنان ۴۱۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

این آمار اوضاع نامناسب شیوع این بیماری به دلیل رعایت نکردن دستورات بهداشتی و مصوبات ستاد ملی کرونا حکایت دارد چنانکه اکنون استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

به همین دلیل برخی استان ها اقدام به اعمال یا تمدید محدودیت‌های کرونایی در استان های خود کرده اند که از جمله می توان‌ به تمدید محدودیت ها در استان البرز اشاره کرد؛ به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد در شبانه روز گذشته ۸۹ بیمار بدحال کرونایی به تخت های بستری استان انتقال یافته‌اند و اکنون ۶۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

از این رو استاندار البرز از برنامه ریزی برای تعطیلی پنجشنبه‌ها در این استان به دلیل شیوع کرونا خبر داد که در صورت موافقت ستاد ملی کرونا از هفته آینده اجرایی می شود.

در کردستان نیز سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری امروز اعلام کرد: برخی از مراکز تجمع، خدماتی و عمومی در این استان به منظور پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا برای ۲ هفته تعطیل شد که شامل تالارهای پذیرایی، قلیان سراها، قهوه خانه‌ها، کافی شاپ‌ها و آرامستان‌ها است و فعالیت رستوران‌ها و غذاخوری‌ها نیز در این مدت صرفا به صورت بیرون بر خواهد بود.

در آذربایجان شرقی، علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی از کاهش ۱۵ درصدی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان خبر داد و گفت: متاسفانه بی‌توجهی به این موضوع، آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا را در استان افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان نسبت به هفته‌های اخیر افزایش یافته و به ۹۸۴ نفر رسیده است، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان و به صورت متوسط، روزانه ۱۵۹ نفر به این بیماری، مبتلا و هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

از خراسان جنوبی نیز امروز  خبر رسید که هیچ یک از شهرستان‌های استان در وضعیت سفید (کم خطر) از نظر میزان مخاطره شیوع کرونا نیست و ۲ شهرستان بیرجند و درمیان هم وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) دارند.

کرمانشاه نیز شرایط کرونایی مناسبی ندارد و با وجود آغاز اعمال محدودیت های جدید از چند روز گذشته، موج سوم کرونا در استان همزمان با ورود به فصل پاییز و در روزهای اوایل مهر آغاز شده و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این احتمال وجود دارد که استان به پیک بیماری رسیده باشد زیرا طبق آخرین آمار هر ۱۱ دقیقه یک بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری می‌شود. 

در استان قم نیز همزمان با اعمال محدودیت های جدید کرونایی، اماکن ورزشی، مراکز آموزشی، تفریحی، گیم نت‌ها و صنوف مختلف، استخرهای شنا، رشته‌های ورزشی پر برخورد، سالن‌های سرپوشیده و همچنین باشگاه‌های ورزشی خصوصی به مدت یک هفته تعطیل شده اند.

از هرمزگان نیز خبر رسید که در حال حاضر ۱۸۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار حال ۱۱ نفر وخیم است.

طبق آخرین رنگ بندی شهرستان‌های استان سمنان، هشت شهرستان شاهرود، سمنان، مهدیشهر، گرمسار و دامغان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی و سه شهرستان‌ سرخه، آرادان و میامی نیز همچون گذشته در بحث شیوع کرونا در وضعیت زرد قرار دارند.

خبر دیگر اینکه شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل در پی همکاری مردم با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در چند روز اخیر روند کاهشی داشته و در وضعیت پایدار قرار گرفته است؛ از زمان شیوع کرونا در استان تاکنون ۶۵۰ نفر از اهالی این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود همه گیری ویروس کرونا، مقابله با این ویروس راه حل ساده ای دارد که اگر همه شهروندان به آن پایبند باشند، زنجیره انتقال شکسته می شود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مکرر دست‌ها تنها راه قطع زنجیره انتقال ویروس است که همچنان باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

خراسان شمالی موج دوم کرونا را به سوم گره زد

کرونا و تب نزاع در همدان

بهداشت مدارس مازندران نیازمند تقویت نیروی خدماتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha