۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84047104
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تقابل سرنوشت‌ساز دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر انتصاب یک قاضی

تهران – ایرنا – درپی درگذشت «روث بیدر گینزبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا، در شش هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انتخاب فرد جایگزین وی به یک جنجال سیاسی در کنگره آمریکا بدل شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر افزود: دموکرات ها از روز شنبه (روز گذشته) گزینه های خود را درباره انتصاب فرد جایگزین گینزبرگ را آغاز کرده و همگی از جنگی تمام عیار برای خالی نگاه داشتن این کرسی تا زمان انتخاب رئیس جمهوری جدید، وعده داده اند.

«الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست و یکی از دواطلبان سابق نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در این باره گفت: میچ مک کانل (رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا) باور دارد که این جنگ تمام شده، آنچه که وی متوجه نیست این است که این جنگ تازه آغاز شده است.

اطاله بررسی؛ اختلال در فعالیت مجلس سنا آمریکا

سی ان ان در ادامه گزارش نوشت: گزینه هایی که دموکرات ها برای ممانعت از تصویب فرد جایگزین قاضی درگذشته  گینزبرگ، می توانند انجام دهند، اطاله بررسی (filibuster) یا ایجاد مشغله به منظور  ایجاد اختلال و مسدود ساختن روند عادی در سنا است، البته جمهوریخواهان با احتساب ۵۱ کرسی که در سنا در اختیار دارند، قادر خواهند بود تلاش دموکرات ها را بی اثر گذارند.

انتقام گیری دمو کرات ها؛ افزودن کرسی در دیوان عالی

این رسانه خبری آمریکایی افزود: چنانچه هیچ یک از گزینه های دموکرات ها برای ممانعت از تصویب فرد جایگزین گینزبرگ به نیتجه نرسد، دموکرات ها تهدید کرده اند که در اقدامی تلافی جویانه به ارائه لایحه ای برای افزودن بر کرسی های دیوان عالی مبادرت خواهند کرد.

بنابراین گزارش «دیک دوربین» (Dick Durbin) سناتور ایالت «ایلینوی» دراین باره در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان با استناد به اظهارات جمهوریخواهان در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما گفت: ما خواهان روند معمول انتصاب در کرسی دیوان عالی مانند آنچه جمهوریخواهان در چهار سال پیش انجام دادند هستیم،  در دوره آخر رئیس جمهوری اوباباما جمهوریخواهان خواهان جلوگیری از انتصاب کرسی خالی در دیوان عالی پس از انتخابات شدند.

شبکه خبری سی ان ان درادامه افزود: اما جمهوریخواهان آنچه را که در سال ۲۰۱۶ درباره حق نداشتن اوباما برای معرفی نامزد کرسی خالی دیوان عالی گفته بودند، نقض کرده و «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا روز جمعه (۲۸ شهریورماه) وعده داده بود که هر فردی را که ترامپ برای جایگزینی کرسی به جامانده از گینزبرگ معرفی کند، در صحن مجلس سنا به وی رای خواهند داد.

لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی نیز در پاسخ به پرسش شبکه خبری سی ان ان گفت که شرایط پس از سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۶ تغییر کرده است.

سی ان ان افزود: چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات ها در سنا نیز ۲۸ شهریورماه به صراحت گفت؛ «کرسی خالی دیوان عالی آمریکا تا برگزیدن رئیس جمهوری جدید باید دست نخورده به ماند».

مخالفت بایدن با اقدام شتاب زده ترامپ

جو بایدن نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات در واکشن به مرگ گینزبرگ درتوئیتی نسبت به هرگونه اقدام شتابزده ترامپ در معرفی فرد جایگزین برای این مسند تا پیش از انتخاب رئیس جمهوری بعدی آمریکا، هشدار داد.

بایدن در حساب توئیتر خود نوشت: اجازه دهید واضح بگویم؛ رای دهندگان باید رئیس جمهوری خود را انتخاب کنند، آنگاه رئیس جمهوری برگزیده باید جانشین قاضی گینزبرگ را تعیین کند.

«روث بیدر گینزبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا که به مدت ۲۷ سال یک کرسی را در این دیوان در اختیار داشت، روز ۲۹ شهریور بر اثر سرطان لوزالمعده در سن ۸۷ سالگی درگذشت؛  دموکرات‌ها از آن زمان نگران هستند که با مرگ این قاضی با گرایش لیبرال، ترامپ با انتخاب یک قاضی محافظه‌کار توان قوا را در دیوان عالی به هم بزند.

ترامپ نیز یک روز پس از مرگ این قاضی، عصر شنبه در پیامی توییتری با بیان اینکه حزب جمهوریخواه از سوی مردم این کشور برای تصمیم‌گیری در مسایل مهم به قدرت رسیده، گفت که وظیفه این حزب است که جایگزین قاضی ارشد فقید دیوان عالی را بدون درنگ انتخاب کند.

با توجه به اینکه ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود دو قاضی محافظه‌کار بر مسند این کرسی معرفی و منصوب کرده، با معرفی نفر سوم توسط وی به طور عملی کنترل محافظه‌کاران بر بالاترین مرجع قضایی در آمریکا قوی‌تر می‌شود.

تحلیلگران معتقدند که بیم آن می رود تا شمار کرسی های حاضر در دیوان عالی آمریکا با اقدام ترامپ در انتخاب فرد جایگزین، از پنج قاضی محافظه کار و متمایل به جمهوریخواهان در برابر چهار قاضی لیبرال با گرایش دموکرات می تواند وضعیت را به شش کرسی جمهوریخواه در برابر سه کرسی دموکرات تغییر دهد، آن گاه قدرت گیری ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در سنا، هرچه بیشتر خواهد شد.

کارشناسان و تحلیلگران رسانه‌های خبری غربی بر این باورند که چنانچه ترامپ حتی در مدت باقی مانده از دوره کنونی ریاست جمهوری خود فردی را به عنوان نامزد جایگزین گینزبرگ به سنا معرفی نکند، می‌تواند با مانور دادن بر سر این موضوع به رای‌دهندگان جمهوریخواه وعده دهد که در صورت انتخاب مجدد او، چرخش دیوان عالی به سوی محافظه کاران حتمی است.

**۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha