۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 1781
کد خبر: 84034558
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معرفی کتاب (۱۴۰)

مروری بر کتاب «خلیج فارس و مسائل آن»

۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۴۹
کد خبر: 84034558
مروری بر کتاب «خلیج فارس و مسائل آن»

بندرعباس-ایرنا- کتاب خلیج فارس و مسائل آن با نویسندگی همایون الهی، به معرفی شرایط کشورهای حوزه این خلیج و سیاست قدرت های خارجی حاضر در منطقه پرداخته است.

این کتاب در ۴۶۵ صفحه، شمارگان یک هزار و ۵۰۰ جلد، چاپ سیزدهم، سال ۹۰ با قیمت ۱۰۰ هزار ریال از سوی نشر قومس روانه کتابفروشی ها شده است.
کتاب خلیج فارس و مسائل آن در ۱۳ فصل نوشته شده و به موضوع هایی شامل، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، جزایر و تاریخ سیاسی و نیز حضور دولت های فرا منطقه ای در این خطه و سیاست ها و اهداف این قدرت ها می پردازد.
همچنین به اختلاف های ارضی، ریشه یابی آن ها، تحولات دهه آخر قرن بیستم، سال های اولیه قرن بیست و یکم، نقش دولت های منطقه و فرا منطقه ای در خلیج فارس اشاره می کند.
نویسنده این کتاب با بیان حوادث جهانی، رویدادهای سیاسی و اقتصادی خلیج فارس را که بر منطقه و زندگی ساکنان آن تاثیر گذاشته بررسی کرده است.
در این کتاب جدول هایی در خصوص واردات و صادرات منابع خلیج فارس شامل، نفت و گاز، آمارهای جمعیتی و اختلاف های مرزی آورده شده است.
قست هایی از کتاب
سیاست آمریکا در خلیج فارس که پس از پیروزی انقلاب با شکست روبرو شده بود، بتدریج با تقویت «کمربند ایمنی» و مسلح ساختن کشورهای منطقه، با افزایش توان رزمی خود از طریق تشکیل و تکمیل «نیروهای واکنش سریع»، با تحمیل جنگ به ایران، توافق های محرمانه با شوروی در چارچوب «اجلاس سران دو کشور» و سرانجام با فعال و سهیم کردن کشورهای صنعتی بلوک غرب در مسائل منطقه توانست دوباره نظم بیابد و بار دیگر تقویت شود. اوج این موضوع را می توان در دخالت آمریکا در جنگ عراق علیه ایران طی سال های ۶۶-۶۸ مشاهده نمود.
در بخش دیگری از این کتاب آمده است: حرکت کارگران مهاجر از کشورهای مختلف منطقه و بخصوص کشورهای عربی به کشورهای جنوبی خلیج فارس همیشه وجود داشته است، ولی پس از افزایش قیمت نفت در سال ۵۲-۵۳ شدت بیشتری گرفت. دلیل این امر نیز روشن بود زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال کسب درآمد بیشتر از فروش نفت، به صورت کشورهای در حال توسعه و دارای سرمایه درآمدند.
ثروت سریع و زیاد آن ها نه تنها صادرات سرمایه و افزایش شدید حجم واردات را موجب شد، بلکه توان سرمایه گذاری و ارائه خدمات در حد بسیار زیاد را به آن ها داد. این تحولات و توان های جدید نیاز به نیروی کار خارجی را تشدید کرد، چرا که کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس به علت جمعیت کم قادر به تامین نیروی کار مورد نیاز خود از جمعیت بومی نبودند.
درباره نویسنده
همایون الهی نویسنده کتاب خلیج فارس و مسائل آن متولد سال ۲۱ در سمنان است که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته علوم سیاسی در کشورهای ایران، هندوستان، انگلستان و آلمان گذراند و در سال ۵۷ به کشور بازگشت.
وی تدریس در دانشگاه را همراه با سایر فعالیت های آموزشی آغاز کرد و در بخش پژوهشی نیز به تالیف و ترجمه کتاب های مورد نیاز دانشجویان پرداخته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha