۱۷ خوابگاه علوم‌پزشکی تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان دولت دوازدهم، ۱۷ طرح خوابگاهی علوم پزشکی تکمیل شده و ۱۰ هزار دانشجو در این طرح اسکان می‌یابند.

به گزارش روز پنجشنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیما سادات لاری در وبینار آموزشی مجازی «ساختار بودجه معاونت فرهنگی و دانشجویی در ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی» اظهار داشت: در حال حاضر وزارت بهداشت در دو جبهه فعال است. از یکسو با ویروس کرونا مقابله کرده و شیوع آن را مدیریت می‌کند و از طرف دیگر در مسائل فرهنگی و آموزشی با قوت ظاهر می‌شود.  فعالیت‌های ما با توجه به شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها متوقف نشد و تلاش کردیم تا زیرساخت‌های رفاهی و فرهنگی تقویت شود.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا تلفات جانی در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نداشتیم و این جای خوشحالی و خرسندی دارد. سیاست ما این است که تمهیدات لازم باتوجه به شرایط شهرستان و استان تغییر پیدا کند. همواره توجه داشته باشید که نباید از پروتکل‌های بهداشتی کوتاه بیاییم؛  چرا که وزیر بهداشت بر تامین منابع مالی مقابله با کرونا در سراسر کشور تاکید دارد و مبالغی را برای هزینه‌کرد در این بخش به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص داده است.

لاری با اشاره به بودجه و منابع مالی عنوان کرد: سال گذشته برای اولین بار ۱۵۰۰ میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تزریق شد. این اعتبار برای اولین سال بود که به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شد و این روند حمایتی همچنان ادامه دارد. همچنین، در بودجه جاری سرانه دانشجویی و فرهنگی حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

فرصت های مناسبت برای توسعه زیرساخت‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با توجه به مجازی شدن فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا فرصتی در اختیار ما قرار دارد تا در زمینه تقویت زیرساخت‌ها اقداماتی صورت دهیم. انتظار داریم تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی این فرصت را غنیمت دانسته و با صنعتی کردن سلف سرویس‌ها، گسترش فضاهای فرهنگی و تامین خوابگاه‌های متاهلی بسترهای لازم برای استانداردسازی زیرساخت‌های فرهنگی و رفاهی دانشگاه‌ها فراهم کنند.

لاری اضافه کرد: همانطور که گسترش ویروس کرونا باعث تقویت فضای آموزشی در بسترهای مجازی شد، باید فضاهای ورزشی که با اهداف فرهنگی گره خورده، توسعه پیدا کند تا سالم‌سازی محیط دانشگاه رشد چشمگیری داشته باشد. علاوه بر این ما به دنبال ساختارمند کردن شوراهای مشورتی هستیم تا دیدگاه مدیران و معاونان را در سیاستگذاری‌های کلان داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت با بیان این که در بحث رفاهی و خوابگاهی بودجه‌هایی برای ساخت وجود ندارد، گفت: ما ۱۷ پروژه نیمه‌تمام و استاندارد در دست ساخت داریم که به کمک رییس صندوق رفاه وزارت بهداشت، مدیرکل دانشجویی، معاونت توسعه و دیگر دوستان پیگیری و بسترهای لازم برای آن فراهم شده است. تلاش داریم تا پایان دولت فعلی ۱۰ هزار دانشجو را با تکمیل این ۱۷ پروژه خوابگاهی اسکان دهیم.

وی ادامه داد: خوابگاه‌سازی در ردیف بودجه دیده نشده و همواره اولویت ساخت و ساز با ساختمان‌های درمانی و ستادی بوده است. خوابگاه‌سازی نیز باید در بودجه‌های آتی دیده شود.

لاری با اشاره به اینکه درآمدهای استنکافی و انصرافی برای اولین‌بار به بودجه معاونت فرهنگی دانشجویی برگردانده شد، گفت: تاکنون دو نوبت از درآمدهای استنکافی و انصرافی که همیشه به خزانه می‌رفته است در اختیار ما قرار گرفته و هم اکنون در مرحله سوم دریافت این درآمدها قرار داریم.

ندای مظلومیت دستیاران را شنیدیم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خدمات دستیاران در زمینه مدیریت و مقابله با کرونا عنوان کرد: حق‌الزحمه این گروه از دانشجویان در سال تحصیلی جدید ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین، شرایط بیمه سلامت دستیاران نیز به شکل خویش‌فرما و اختیاری فراهم شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha