دعوت خیر مدرسه‌ساز از مردم: به پویش «آجر به آجر» بپیوندید

بندرعباس-ایرنا- سید عبدالله هاشمی از پیشکسوتان و پرچمداران نیک اندیش ساخت مدرسه در هرمزگان است و پس از نزدیک به ۳۰سال مشارکت در برپایی دهها کلاس درس در استان، حالا از ضرورت مشارکت همه مردم در نهضت مدرسه سازی می گوید و بر این عقیده است که همه از کارگر و معلم و کارمند، تا کارخانه دار و تاجر باید به میدان بیایند و آجر روی آجر بگذارند.

وی که از سال ۷۸تاکنون ریاست مجمع خیرین مدرسه ساز استان را بر عهده دارد روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: یک باور اشتباه در بخشی از جامعه به وجود آمده که تمام هزینه ساخت یک مدرسه باید یک نفر تامین کند و این کار در انحصار بخشی از مردم است که ثروتمند هستند اما واقعیت چیز دیگریست.

مدرسه سازی دل می خواهد نه پول

هاشمی که مورد اعتماد بسیاری از اهالی استان های جنوبی ایران و همچنین ایرانیان مقیم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است خاطره ها  و تجربه های زیادی از افرادی دارد که با بضاعت مالی معمولی یا حتی اندک، با دلی پرشوق خواهان ورود به میدان مدرسه سازی بوده اند.

وی آجر به آجر را طرحی جالب توصیف کرد که راه ادای دین مردم کوچه و بازار و به ویژه کسانی که توانایی مشارکت های مالی بزرگ را ندارند هموار کرده است.

وقتی  ۲۰۰با یک برابر می شود

این خیر مدرسه ساز ادامه داد: این که فردی با موقعیت و توان مالی خوب، یک تنه ساخت مدرسه ای را بر عهده بگیرد بسیار ارزشمند است اما باید توجه داشت اگر ۲۰۰نفر سرمایه های اندک خود را برای ساخت یک کلاس درس روی هم بگذارند در واقع آن کلاس درس برای سال ها ۲۰۰نگهبان خواهد داشت که دلسوزانه برای نگهداری آجر به آجر این کلاس تلاش خواهند کرد و از این منظر، کار بزرگ آنان با خیر مدرسه سازی که دهها مدرسه ساخته برابری می کند.

النگوهایی با طنین زنگ مدرسه

سیدعبدالله ادامه داد: این حرف ها شعار و ایده های آرمانی نیست و نمونه های عینی فراوانی دارد که از آن جمله می توان به مشارکت زنان رمکان قشم در مدرسه سازی اشاره کرد که مادران این منطقه طلاهای خود را فروختند تا مدرسه ای بسازند و طنین زنگ مدرسه در گوش کودکان را بر  جلنگ جلنگ النگو در دست هایشان ترجیح دادند و هر لنگه النگو، الگویی منحصر بفرد در تاریخ مدرسه سازی استان شد.

هاشمی خاطره ای هم از یک کارگر نانوایی در یکی از روستاهای بستک در غرب هرمزگان نقل کرد که اندوخته سال ها پای تنور ایستادنش را تقدیم مجمع خیرین مدرسه ساز کرد و مجمع هم همان پول با برکت را در کنار سهم مشارکت دیگر خیران گذاشت و مدرسه ای به نام همان نانوا در روستا ساخت.

شاگرد مدرسه آجر به آجری هستم

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز هرمزگان اضافه کرد: طرحی که به تازگی توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور سر و سامان پیدا کرده و قانون مند شده، در حقیقت بر آمده از دل یک سنت و فرهنگ دیرینه است.

وی ادامه داد:سال ۱۳۳۱ در مدرسه انوری منطقه گلار واقع در جنوب فارس درس می خواندم و این مدرسه روستایی تمام و کمال و خشت به خشت با مشارکت همه اهالی روستا ساخته شد که حتی خود دانش آموزان هم گِل و سنگ می آوردند و در ساخت آن سهیم بودند.

افتتاح هر مدرسه باید جشن عمومی باشد

به گفته این پیشکسوت عرصه مدرسه سازی، حضور در مراسم افتتاح هر مدرسه خیرساز نباید محدود به عده ای خاص از مردم و یا مسئولان باشد بلکه این آیین باید به یک دعوت و جشن عمومی تبدیل شود تا همه بتوانند شیرینی و لذت و حضور دانش آموزان در کلاس را از نزدیک ببینند و حس کنند.

هرچه شرایط سخت‌تر این مردم بخشنده تر

هاشمی با وجود تجربه های زیاد و دیده ها و شنیده های فراوان هنوز به قول خودش چنته اش از حیرت خالی نشده و مردمی که در شرایط سخت اقتصادی بخشنده تر می شوند را شگفتی آفرین می‌داند.

وی پس از سه دهه تجربه در مدرسه سازی و ۱۹سال سابقه ریاست مجمع خیرین مدرسه ساز هرمزگان، از این که مردم در سه سال گذشته با وجود دشوارتر شدن شرایط اقتصادی در مدرسه سازی بیشتر مشارکت کرده اند اظهار تعجب کرد.

هاشمی ادامه داد:در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز که تیرماه سال گذشته برگزار شد، خیران مدرسه ساز ساخت ۴۳۳ کلاس درس و ۸۹ فضای آموزشی با زیربنای ۴۰ هزار و ۱۰۲ متر مربع را با اعتبار ۶۲۶ میلیارد ریال متقبل شدند که میزان تعهد مالی آنان حدود ۲برابر سال ۹۷بود.

وی اضافه کرد: گاهی در خلوت خود نگران می شدم که شاید میزان مشارکت مردم در مدرسه سازی با توجه به مشکلات اقتصادی کمتر شود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مشارکت بیشتر هم شد.

کلام آخر : منظور همان یک آجر است

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز در آخرین بخش از گفت و گوی خود با ایرنا تاکید کرد که وقتی از طرح آجر به آجر حرف می زنیم منظور به طور دقیق مشارکت با همان یک آجر است و از مردم می خواهم به ازای آنچه در مدرسه ها آموخته اند، دِین خود را به مدرسه ها ادا کنند.

به گفته وی هر کسی با هر میزان توان مالی و اندوخته می تواند به مجمع خیرین مدرسه ساز استان مراجعه کند و این نهاد متناسب با بودجه آنان به آنها مشاوره می دهد تا موثرترین سهم را در گسترش فضاهای آموزشی داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha