۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸
کد خبرنگار: 766
کد خبر: 84031243
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد اردوغان از کشورهای اروپایی در مسائل قبرس، سوریه و لیبی

تهران - ایرنا - رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: کشورهای اروپایی در مسائل قبرس، سوریه و لیبی رویکرد قابل قبولی نداشتند، امیدواریم حداقل در موضوع مدیترانه شرقی رفتار باثباتی داشته باشند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این مطلب را که رسانه های ترکیه دوشنبه شب منتشر کرده اند،‌در یک نشست خبری پس از پایان جلسه کابینه دولت عنوان کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ترکیه در مورد حقوق خود در مدیترانه شرقی نیز مانند مساله امنیت مرزهایش تا پایان دیپلماسی فعال و باثباتی را دنبال خواهد کرد.

اردوغان با بیان این که، هر خطا و بی احترامی سیاسی، دیپلماتیک و نظامی علیه ترکیه نه تنها ما را از راهمان باز نمی‌دارد، بلکه عزم و اراده‌مان را قوی‌تر می‌کند،‌ افزود: وقتی نقشه کسانی که خواهان محصور کردن ترکیه با ۷۸۰ هزار کیلومتر خاک در شرق مدیترانه بودند را به‌هم ریختیم، کسی از ما حمایت نکرد.

وی گفت: به کسانی که به بهای به خطر انداختن امنیت و رفاه شهروندانشان در مقابل ترکیه قرار می‌گیرند، به صراحت می‌گویم در زمان خود تاوان سختی پس خواهند داد. 

اردوغان ادامه داد: به کشورهایی که به جای مذاکره با ترکیه به قدرت نظامی ضعیف و پوسیده خود مغرور می‌شوند، تاریخ که هیچ، توصیه می‌کنم حداقل فعالیت‌های دیپلماتیک و عملیات‌های نظامی کشورمان در چهار سال گذشته را بررسی کنند. 

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: در صورت نیاز دارای توانایی و اراده لازم برای استفاده از ساز و کارهای دیپلماتیک و نظامی بسته به شرایط برای دفاع از استقلال و آینده کشورمان هستیم. به همین دلیل نیز جدی گرفته می‌شویم. کشورهایی که طی روزهای اخیر بدون عبرت از تاریخ به دنبال نادیده گرفتن حقوق ترکیه در مدیترانه شرقی هستند نیز دیر یا زود متوجه این واقعیت خواهند شد.

اردوغان در ادامه به کشف میدان عظیم گازی در دریای سیاه از سوی ترکیه اشاره کرد و گفت: ذخیره گاز میدان ساکاریا معادل ۱.۹ میلیارد بشکه نفت است. از این لحاظ بزرگترین میدان گازی کشف شده در جهان بوده و از لحاظ کیفیت گاز در بین مرغوب‌ترین ذخایر جهانی است. 

وی اظهار داشت: موانعی که بر سر راه ترکیه قرار می‌گیرند یا قرار داده می‌شوند با تقویت کشور از بعد سیاسی، اقتصادی و نظامی افزایش می‌یابد. به ویژه در هفت سال گذشته نمونه‌های بی‌شماری از این موانع را شاهد بوده‌ایم. 

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین درباره ادامه فعالیت‌های آموزشی در دوره شیوع کرونا گفت: فعالیت‌های آموزشی در کشور بسته به وضعیت شیوع کرونا به شکل ترکیب آموزش حضوری و آموزش از راه دور ادامه خواهد یافت.

اردوغان به افزایش نظارت‌های عمومی بر اجرای تدابیر مبارزه با کرونا اشاره کرد و افزود: کافه‌ها و رستوران‌ها مطابق قوانین از این پس بیشتر بازرسی خواهند شد. جریمه‌های مرتبط با عدم رعایت تدابیر مبارزه با کرونا به ویژه عدم استفاده از ماسک قطعا اخذ خواهد شد.

وی ادامه داد: باید قبل از افزایش بیماری‌های فصلی شمار موارد روزانه ابتلا به کرونا را به کمتر از ۱۰۰ نفر و شمار قربانیان را تاحدالامکان به صفر برسانیم. 

اردوغان گفت: در طول مبارزه با پاندمی تمامی ابزار مورد نیاز را به صورت ساخت داخلی وارد چرخه کردیم، به طور مثال از ۹ هزار و ۳۵۰ دستگاه تنفس مصنوعی تولید داخل، ۲۷۵۰ دستگاه را صادر کردیم. 

وی درباره وضعیت اقتصادی ترکیه نیز تصریح کرد: دیروز به رقم ۱۰ میلیون توریست (از ابتدای سال‌جاری) دست یافتیم. تا پایان سال این رقم افزایش خواهد یافت. 

اردوغان در پایان اظهار داشت: به رغم رشد اقتصادی منفی در سه ماهه دوم سال دارای وضعیت بهتری از برخی کشورهای توسعه یافته هستیم. تمامی داده‌ها تایید می‌کند که (اقتصاد) در سه ماهه سوم با قدرت وارد روند تنظیم خود خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha