۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84031013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت پاییزه کلزا در مهاباد آغاز شد

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کد خبر: 84031013
کشت پاییزه کلزا در مهاباد آغاز شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مهاباد گفت: کشت دانه روغنی کلزا در ۹۰ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است.

جعفر علیزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشت پاییزه کلزا از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود و حدود یک ماه عملیات کشت آن به طول انجامیده و تا پایان مهرماه باید نخستین آبیاری آن انجام شود.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از کلزاکاران امسال قیمت خرید تضمینی کلزا، ۹۰ هزار ریال تعیین شده ولی هنوز قیمت نهایی آن اعلام نشده است.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی مهاباد اظهار داشت: امسال ۹۰ تن کلزا در سطح ۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان برداشت و مطالبه کلزاکاران نیز به طور کامل  پرداخت شد.

علیزاده اظهار داشت: برای تشویق کشاورزان به کشت دانه روغنی کلزا، سیاست‌های تشویقی از جمله توزیع بذر رایگان، افزایش نرخ خرید تضمینی، پرداخت به موقع بهای محصول و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی و همچنین پرداخت کمک بلاعوض بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: قیمت خرید محصول کلزا در سال زراعی گذشته ۴۶ هزار ریال بود.

وی به رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان به عنوان اولویت این سازمان اشاره کرد و گفت: کشت گندم و جو نیز به عنوان محصولات راهبردی از اوایل پاییز آغاز و تا آبان ماه ادامه دارد.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

شهرستان مهاباد دارای ۸۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی است که از این مقدار ۳۰ هزار هکتار به صورت آبی و ۵۰ هزار هکتار به صورت دیم کشت می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha