۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84027513
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارگروه ویژه ایمن‌سازی بازار تاریخی اصفهان تشکیل شد

اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تشکیل کارگروه ویژه ایمن‌سازی بازار تاریخی اصفهان با هدف هماهنگی هرچه بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی مختلف برای ایمنی این مجموعه تاریخی و صنفی بزرگ خبر داد.

منصور شیشه‌فروش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جلسه‌های این کارگروه به محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان و به‌صورت هفتگی برگزار و در آن موانع و مشکلات بازار تاریخی اصفهان بررسی و رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه نماینده  سازمان آتش نشانی، شهرداری، اداره گاز، برق، فرمانداری، نیروی انتظامی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، نظام مهندسی ساختمان و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این کارگروه عضو هستند، اظهار داشت: راسته بازار تاریخی اصفهان حدود هشت کیلومتر طول دارد و اصناف مختلفی در آن مستقر هستند بنابراین حفظ ایمنی این مجموعه از اهمیت خاصی برخوردارست.

شیشه‌فروش به برخی از حوادث ماه‌های اخیر در بازار تاریخی اصفهان اشاره و اضافه کرد: با توجه به تجربه موجود و مطالعات انجام شده مقرر است تا در جلسه‌های هفتگی کارگروه ایمن‌سازی بازار، کاربری‌های صنفی پُرخطر و مسائلی مانند استانداردسازی و ورود و خروج به بازار بررسی و تصمیم‌گیری‌های مقتضی درباره آن انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی ایمنی میدان امام و بازار تاریخی اصفهان نیز با همکاری دانشگاه اصفهان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: اولویت رسیدگی به مسائل ایمن‌سازی در این کارگروه با واحدهای صنفی پُر خطر است که باید نسبت به شناسایی و تامین ایمنی همه آنها اقدام کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه سیم‌کشی برق یکی از معضلات اصلی بازار تاریخی اصفهان است، گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۶ فقره حریق در بازار اصفهان بدلیل مشکلات سیم‌کشی برق داشتیم که کنترل شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های ایمنی برق در بازار تاریخی اصفهان از الزامات است و  باید طرحی با هدف پیشگیری از مخاطرات بازار تدوین شود.

شیشه‌فروش با اشاره به مخاطرات انبارها و چیدمان کالاها در واحدهای صنفی بازار تاریخی اصفهان تاکید کرد: قرار شد این موضوع نیز در کارگروه ویژه ایمن‌سازی بررسی و به واحدهای پر خطر تذکر داده و آموزش‌های لازم در این زمینه به متصدیان ارایه شود.

بازار اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای خاورمیانه است؛ این بازار با قدمتی افزون بر چهار قرن در کنار مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو در مجموعه میدان امام (نقش جهان) قرار دارد.

این بازار بزرگ دارای مغازه‌ها و دکان‌هایی مربوط به دوران حکومت صفویه است که در زمان گذشته به‌خصوص در سه دوره آل بویه، سلجوقیان و صفویه امکان رقابتی سالم را برای هنرمندان، صنعتگران و صاحبان مشاغل مختلف فراهم کرد و باعث پیشرفت و شکوفایی مردم و شهر شد و این نقش و کارکرد همچنان ادامه دارد.

بر اساس برخی از آمار منتشر شده حدود ۲۷ هزار واحد صنفی در این بازار فعال است.

بازار تاریخی اصفهان در زمان حاضر با تهدیدهای گوناگونی مواجه است که به گفته کارشناسان ضروری است راهکارهای اصولی برای نجات این میراث فرهنگی گرانبها از حوادث احتمالی اتخاذ شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha