۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 3015
کد خبر: 84022744
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احتمال موج سوم کرونا با بی‌توجهی به توصیه‌های جامعه پزشکی

تهران- ایرنا- بیش از هشت ماه از شیوع جهانی ویروس کرونا می‌گذرد اما هنوز هیچ واکسن موثری برای مقابله با آن یافت نشده است. بنابراین دولت‌ها باید در تلاش باشند تا زمان یافتن یک راهکار درمانی، شیوع ویروس را در جامعه مدیریت و کنترل کنند، یکی از موثرین راهکارهای مدیریت کرونا، جلوگیری از مسافرت‌های غیرضروری مردم است.

رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی از طرف عموم مردم در روزها و هفته‌های گذشته موجب شد، تا تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور یک‌بار دیگر روند کاهشی داشته باشد اما با شروع تعطیلات چند روزه سفرها به بعضی شهرها به ویژه استان‌های شمالی کشور شروع شد و این مساله احتمال شیوع مجدد این بیماری را دوچندان می کند. بی توجهی مردم به پروتکل های بهداشتی و هشدارهای جامعه پزشکی برای عدم مسافرت در تعطیلات اخیر، باعث شده کارشناسان از احتمال شیوع موج سوم کرونا طی روزها و هفته‌های آینده خبر دهند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی سیر صعودی کرونا و راه های مقابله با آن پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصولگرا

کرونا سبب نارسایی کلیه می‌شود

خبرگزاری مشرق به بازتاب سخنان عباس بصیری رئیس انجمن اورولوژی ایران پرداخته و آورد: خبرگزاری مشرق:ویروس کرونا علاوه بر اینکه ریه و گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد به دستگاه ادراری نیز نفوذ کرده و نارسایی کلیه بوجود می‌آورد. گزارش‌هایی وجود دارد که ویروس کرونا کلیه‌ها را نیز تخریب کرده و برخی از افراد مبتلا به این بیماری دچار نارسایی کلیه می‌شوند. رعایت اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مربوط به فاصله گذری اجتماعی در زمینه پذیرش بیمار در بیمارستان و اتاق عمل الزامی است و فقط در حضور آن‌ها امکان انجام اعمال جراحی وجود دارد. بیماران نیازمند به عمل جراحی باید با آگاهی از امکان ابتلا به ویروس کرونا رضایت کتبی و آگاهانه به انجام درمان داشته باشد و به تعویق افتادن عمل جراحی در فرد مبتلا به کرونا ضروری بوده مگر در موارد اورژانس که با هماهنگی متخصص عفونی و بیهوشی باید انجام شود. مسئولیت اقدامات حرفه‌ای پزشکی بر عهده پزشک معالج بوده و تصمیم گیری در این زمینه مبتنی بر مشارکت بیمار و پزشک در این امر است. این اورولوژیست با بیان اینکه ایران در زمینه درمان سرطان‌های پروستات، مثانه و پیوند کلیه پیشگام است، افزود: امیدواریم تحریم‌ها ما را تهدید نکند، زیرا پیشرفت در دنیا با تکنولوژی همراه است و نباید از امکانات بی نصیب بمانیم.

شیوع کرونا باعث تشدید بحران ازدواج کودکان شده است

خبرگزاری شفقنا در گزارشی آورد:یک گزارش نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا باعث افزایش ازدواج کودکان در آسیا شده است. شیوع ویروس کرونا و در نتیجه به فقر و فلاکت افتادن خانواده‌ها در جنوب و جنوب شرق آسیا باعث شده تا اجبار دختران کم سن و سال به ازدواج در این مناطق بیشتر شود. از این نظر، اندونزی، هند، پاکستان و ویتنام بالاترین میزان ازدواج کودکان را به خود اختصاص داده‌اند و شیوع کرونا این بحران را تشدید کرده است. براساس گزارش گروه Girls Not Brides (دختر نه عروس) گروه‌های خیریه همچنان تلاش می‌کنند با آموزش‌ به خانواده‌ها، آنها را از واداشتن کودکان خود به ازدواج اجباری منصرف کنند؛ اما شیوع کرونا باعث شده تا این تلاش‌ها کمتر ثمر دهد و میزان این ازدواج‌ها در آسیا بیشتر شود. براساس آمارهای رسمی سازمان ملل متحد در سرتاسر جهان ۱۲ میلیون دختر پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی شوهر داده می‌شوند. اما به خاطر شیوع کرونا و تبعات اقتصادی آن در گسترش فقر، پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده ۱۳ میلیون کودک به زور به خانه بخت بروند.

چرا زنها در برابر کرونا مقاوم ترند؟

خبرگزاری مشرق در گزارشی آورد:دانشمندان آمریکایی با مشاهده برخی مطالعات، به دلایل کمتر بودن شدت کرونا در زنان نسبت به مردان پی بردند. محققان آمریکایی دریافتند هورمون جنسی زنان (استروژن) ممکن است شدت ابتلا به کووید ۱۹ در زنان را کاهش دهد و این یکی از دلایل چرایی در خطر بودن بیشتر مردان نسبت به زنان است. هورمون استروژن یکی از مهمترین هورمون‌های جنسی زنان است و برای تولید مثل و رشد نقش اساسی دارد. لیان گروبان از مرکز سلامت آمریکا گفت: ما می‌دانیم که ویروس کرونا بر قلب و عملکرد آن اثر می‌گذارد و همچنین استروژن هورمونی است که از قلب و بیماری قلبی در زنان حفاظت می‌کند. این موضوع می‌تواند فرضیه‌ای برای کاهش شدت کرونا در زنان باشد. ACE-II که به طور طبیعی در سطح سلول‌های قلب، شریان‌ها، کلیه‌ها و روده‌ها وجود دارد، همان عامل نفوذ  ویروس کرونا به بدن است و  ویروس می‌تواند از این طریق، باعث عفونت ارگان‌های بدن شود. در بررسی دانشمندان آمریکایی مشخص شد که هورمون استروژن میزان آنزیم ACE-II در قلب را کاهش می‌دهد اما همچنان از دلایل مرگ‌ و میر بیشتر در مردان به دلیل کرونا می‌تواند تفاوت‌های سبک زندگی آنان با زنان و ایمنی ذاتی آن‌ها باشد. مشخص شدن قطعی دلایل شدت کمتر کووید ۱۹ در زنان نیازمند مطالعات و آزمایشات بیشتر است.

ثبت اختراع دستگاه تشخیص کرونا با نانو

خبرگزاری فارس در گزارشی آورد: شرکت آچیکو از آماده‌سازی پتنتی برای ثبت اختراع خبر داد، پتنتی که در آن جزئیات مربوط به فناوری ساخت کیت تشخیص کرونا درج شده‌است. این دستگاه می‌تواند با هزینه کم و تنها با بررسی بزاق بیماری اقدام به تشخیص ویروس کووید ۱۹ کند. در این پتنت آمده است که می‌توان از نوع جدیدی از آپتامر DNA و کیت تشخیص کرونا برای شناسایی بیمار استفاده کرد. این فناوری که به Gumnuts شهرت دارد، با قیمت بسیار کم و ساده‌تر از روش‌های رایج کرونا را شناسایی می‌کند. این کیت مبتنی بر آنتی‌ژن و RNA است. آچیکو اعلام کرده که این کیت تشخیص کرونا با همکاری شرکت مالکیت معنوی استرالیا، FB Rice، در ملبورن در حال ثبت است. آچیکو حق انحصاری تجاری‌سازی این فناوری را در اختیار دارد. این شرکت برای توسعه و تجاری‌سازی این دستگاه، یک تیم شناخته شده بین‌المللی در سطح جهانی را جمع‌آوری کرده است. این تیم تحقیقاتی توسط دکتر مایکل جی‌ال‌ادل و توماس پوپلین هدایت می‌شوند. علاوه براین، یک سازمان علمی و تجاری بزرگتر که در اسپانیا، سوئیس، تایلند، سنگاپور و اندونزی قرار دارد، از این تیم حمایت می‌کند. در این کیت از آپتامرهای DNA خودآرا و نانوذرات طلا استفاده شده‌است که با استفاده از نمونه بزاق بیمار می‌تواند بیماری کرونا را تشخیص دهد. ویکتور پنتیس می‌گوید: «بعد از سال‌ها تحقیق در حوزه نانوذرات، ما اکنون در حال تحقیقات در زمینه زیست‌سنجش‌های نانوذره – آپتامر هستیم تا از آن برای تشخیص بیماری استفاده کنیم. آنچه که در آپتامرها برای ما جذابیت دارد، استحکام شیمیایی آن‌ها است که ماندگاری طولانی دارند.»

سفیران کرونا

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت:با وجود تاکید فراوان جامعه پزشکی و مسؤولان بر اجتناب از مسافرت در ایام تعطیل اما خیلی‌ها با بی‌توجهی به این هشدارها بار سفر بستند و راهی شهرهای دور و نزدیک شدند. این سهل‌انگاری‌ها اکنون نگرانی‌های فراوانی را برای مسؤولان و کادر پزشکی ایجاد کرده است که مبادا موج جدید شیوع کرونا در کشور شکل گیرد. در همین باره، معاون ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه حجم مسافرت‌های هفته گذشته بسیار بالا بود و اثرات این حجم از سفرهای تابستانی را طی ۱۰ تا ۱۴ روز آتی خواهیم دید، گفت: مسافرانی که از سفر بازگشتند، باید طی ۵ تا ۷ روز از حضور در تجمعات خودداری کنند، زیرا ممکن است ناقل ویروس بوده و فعلا بدون علامت باشند. رضا جلیلی خشنود با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا، بیان کرد: بارها از طریق رسانه‌ها از مردم خواهش کردیم که در تعطیلات هفته گذشته از مسافرت غیرضرور خودداری کنند. این در حالی است که در حال نزدیک شدن به فصل پاییز هستیم و قطعا با موجی از بیماری‌های تنفسی و عفونی مواجه خواهیم شد. با شروع فصل پاییز، بار عفونی مراکز درمانی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و این مسأله بر کاهش توان کادر درمان بی‌تاثیر نخواهد بود. وی ادامه داد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از دورکاری و لغو طرح ترافیک، آمار فوتی‌های روزانه این ویروس را از ۲۵۰ به ۱۱۰ نفر رساندیم اما متاسفانه این عدم رعایت ما را در هفته‌های آتی با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. معاون ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: مسافرانی که از سفر بازگشتند، باید به این نکته توجه کنند که طی بازه ۷-۵ روزه از حضور در تجمعات خودداری کنند، زیرا ممکن است ناقل ویروس بوده و فعلا بدون علامت باشند. این بازه یک هفته‌ای به این دلیل است که در صورت بروز علائم بیماری سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

افزایش کمک‌های مردمی در ایام کرونا

خبرگزاری مهر به گفت و گو با علیرضا عسگریان، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در خصوص میزان مشارکت‌های مردمی در سال جاری پرداخته و آورد:در سال جاری به رغم شیوع کرونا مشارکت‌های مردمی بیشتر شده است. مردم گرایش احساسی، دینی و اعتقادی عمیقی پیدا کرده‌اند و شرایط را می‌بینند و به همین دلیل کمک‌های آنها نیز به مددجویان و نیازمندان بیشتر شده است. وی با اشاره به اینکه افزایش میزان مشارکت‌های مردمی شاید یک مقدار تعجب‌آور باشد، افزود: آمارهای ما عینی است و این موضوع نشان می‌دهد که میزان کمک‌های مردمی از ابتدای سال تاکنون افزایش یافته است. معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد به بحث اکرام اشاره کرد و ادامه داد: امسال میزان کمک‌های مردمی در طرح اکرام ایتام به ۱,۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که سال گذشته کمک‌های مردمی ۱,۰۱۰ میلیارد تومان بود، البته در سال گذشته میزان کمک‌ها از جهش برخوردار بود. سال گذشته در شرایط اقتصادی نامطلوب بودیم که امسال این شرایط اقتصادی نامطلوب با کرونا گره خورده و شرایط را بدتر کرده است اما در این شرایط نیز میزان کمک‌ها رشد داشته است. بر اساس آمارهای موجود در بحث اکرام طی ۴ ماهه اول سال میزان مشارکت و کمک‌های مردمی ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

پنج مشکل گوارشی که می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد

خبرگزاری دانشجو در گزارشی آورد:به تازگی محققان چند عامل دیگر که می‌تواند از علائم ابتلا به کرونا باشد را مطرح کرده اند. دانشمندان می‌گویند ویروس می‌تواند از راه‌های بی شماری باعث اختلال در روند کارکرد بدن شود که مهمترین آن اختلال در کارکرد دستگاه گوارشی است. دستگاه عریض و طویل گوارش انسان از دهان تا انتهای روده بزرگ را تشکیل می‌دهد و خود شامل اندام‌ها و بافت‌های مختلفی است. ویروس کرونا با تحت تاثیر قرار دادن هر کدام از این اندام‌ها و بافت‌ها می‌تواند باعث ایجاد عوارض و علائم در بیماران شود. محققان می‌گویند غالباً مشکلات گوارشی پیش از سایر علائم و بخصوص پیش از علائم تنفسی خود را نشان می‌دهد. مطالعات بر روی بیش از ۲۵ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در چین و ۱۸ کشور دیگر نشان می‌دهد، مشکلات گوارشی یکی از علائمی بوده است که بیماران پیش از سایر علائم از آن شکایت داشته اند. دانشمندان در تحقیقات خود پی بردند ۲ مشکل گوارشی بسیار شایعی که در بیماران کرونایی دیده می‌شود بی اشتهایی و اسهال است. همچنین حال تهوع و استفراغ از دیگر علائمی است که محققان در بیماران کرونایی مشاهده کردند. محققان چینی در تحقیقات خود پی بردند برخی از بیماران دارای دردهای شکمی هستند. محققان در مطالعات مختلف در خارج از چین نیز دردهای شکمی را در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده کرده بودند. مطالعات در استان هوبی چین، جایی که برای نخستین بار ویروس کرونا از شهر ووهان این استان به سایر جهان شیوع پیدا کرد، نشان داد همزمانی وقوع ۳ علائم گوارشی شامل حالت تهوع، استفراغ و اسهال در میان بیماران کرونایی بصورت گسترده دیده شده است. مطالعات در کشورهای دیگر نیز نشان می‌دهد، همزمانی وجود ۲ علامت اسهال و دردهای شکمی در این بیماران بیشتر از موارد گزارش شده در چین بوده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

ابتلا به کرونا و آنفلوانزا را چگونه از یکدیگر تشخیص دهیم؟

خبرگزاری برنا در گزارشی آورد: خبرگزاری برنا:همزمان با نزدیک شدن به فصل پاییز، فصل شیوع ویروس آنفلوانزا نیز آغاز می‌شود. با این حال، شیوع آنفلوانزا در سال جاری با سال‌های گذشته تفاوت دارد چراکه جهان امسال شاهد شیوع مرگبار ویروس کرونا است. محققان درباره تلاقی شیوع ویروس آنفلوانزا و کووید ۱۹ در فصل پاییز هشدار می‌دهند، بخصوص آنکه این دو بیماری دارای علائم مشترک هستند و هر دو ریه‌ها را درگیر می‌کنند. جان لینچ، متخصص بیماری‌های عفونی مرکز سیاتل آمریکا در این باره گفت: یکی از علائم کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند از دست دادن حس بویایی و چشایی است و پزشکان از این علائم می‌توانند به راحتی افراد مشکوک را شناسایی کنند. با این حال، این علامت با بیماری آنفلوانزا مشترک است. از این رو، با آغاز فصل پاییز شناسایی افراد مبتلا به کرونا و افراد مبتلا به آنفلوانزا کار دشواری است و این دو بیماری علائم نزدیک بسیاری به یکدیگر دارند. براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار آمریکا، کووید ۱۹ و آنفلوانزا دارای علائم مشترک زیادی مانند سرفه، بی‌حالی و عطسه هستند. همچنین داشتن تب، تعریق و مشکلات تنفسی در مبتلایان به این دو بیماری بسیار شبیه به هم است. محققان می‌گویند هم ویروس کرونا و هم آنفلوانزا می‌تواند بدون وجود علائم در فرد منتقل شود. با این حال، تنها تفاوت این دو در زمان بروز علائم است. دیده شدن علائم ابتلا به آنفلوانزا در افراد، یک تا ۴ روز پس از ابتلا رخ می‌دهد، این در حالی است که مبتلایان به کرونا معمولاً ۵ تا ۷ روز پس از ابتلا علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند.

علائم کودکان مبتلا به کرونا چگونه است؟

خبرگزاری برنا به گفت و گو با محمدرضا مدرسی‌زاده فوق تخصص ریه اطفال و عضو هیات علمی مرکز طبی کودکان پرداخته و آورد: تب، خستگی، سردرد، بدن درد، سرفه، گرفتگی بینی، از دست دادن حس چشایی و بویایی، نفس تنگی، تهوع، استفراغ و اسهال از علائم کرونا در کودکان است. کووید  ۱۹ در کودکان با علائم کمتری نسبت به بزرگسالان بروز می‌کند اما در صورت بروز علائم چندان هم شدید نیست. کودکان در صورت ابتلا به کووید ۱۹ کمتر به آی سی یو  و بخش‌های ویژه مراجعه می‌کنند. همچنین  شیوع کووید ۱۹در سنین صفر تا ۱۷ سالگی در مقایسه با بزرگسالان اندک است. بر اساس بررسی‌های انجام شده در آمریکا ابتلای کودکان به کووید ۷/۳ دهم درصد در جمعیت است. بنابراین در بسیاری از کودکان علائم درگیری گوارشی همچون اسهال و استفراغ در مقایسه با بزرگسالان بیشتر مشاهده می‌شود. شاید برخی از کودکان مبتلا علائم نداشته باشند، اما ناقل این ویروس هستند. شایع‌ترین علامت کرونا تب و سرفه است. ۱۶ درصد کودکان ناقل کرونا هیچ علامتی ندارند. کودکان در صورت ابتلا به کرونا کمتر بیماری‌شان شدت می‌گیرد، البته مواردی هم مشاهده شده که کودکان دچار علائم حاد می‌شوند اما در مقایسه با بزرگسالان این بیماری در کودکان چندان شدید نیست. در این شرایط تعداد بستری کودکان در مقایسه با بزرگسالان اندک است. به گفته او در برخی از موارد بچه‌ها به‌دلیل ابتلا به مشکلات زمینه‌ای همچون بیماری‌های کلیوی، قلبی، چاقی، نقص ایمنی و ... شدت بیماری در آنها افزایش پیدا می کند. بیماران مبتلایان به کرونا شاید با نارسایی‌های کلیه، خونریزی و ... مواجه شوند اما اغلب کودکان دچار این مشکلات نمی‌شوند. این پزشک متخصص افزود:  بنابراین انجام تست برای تمامی کودکان پیشنهاد نمی‌شود. هر چند در کودکان با علائم شدید تست پی سی آر و آنتی بادی اخذ می‌شود.

رقابت جهانی برای دستیابی به واکسن کرونا

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت:از زمان شروع زمزمه‌های ساخت واکسن کرونا در گوشه و کنار جهان و احتمالی دستیابی به واکسن های قطعی و موثر در ماه‌های آینده، اضطراب دولت‌ها برای آنکه از گردونه رقابت برای دستیابی به این کالای حیاتی عقب نمانند، هر روز بیشتر شده تا جایی که امضای قراردادهای پیش خرید این واکسن به یکی از برگ برنده های برخی دولت ها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود تبدیل شده است. اتحادیه اروپا که از زمان شیوع ویروس کرونا به اتهام عدم هماهنگی و اتخاذ تدابیر جامع مقابله با بیماری همه‌گیر مورد شدیدترین انتقادها قرار گرفت در تلاش است تا با تامین واکسن کووید-۱۹ کم‌کاری‌های خود را جبران کرده و برای بازگشت اعتبار از دست رفته خویش تلاش کند؛ به این ترتیب این اتحادیه با شرکت‌ سانوفی سازنده واکسن و داروسازی‌های معتبر قرار دادی امضا کرده است تا ۳۰۰ میلیون دوز از واکسن ویروس کرونا را درصورت ساخت بخرد. کمیسیون اروپا همچنین پیشتر برای اطمینان از دریافت سریع واکسن قطعی کرونا پس از تولید انبوه، از خرید ۴۰۰ میلیون دوز از واکسن بالقوه تولیدی شرکت جانسون اند جانسون آمریکا به نام کشورهای عضو اتحادیه خبر داد. «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا درباره پیش توافق با شرکت آمریکایی جانسون‌اندجانسون گفت: «زندگی شهروندان و اقتصاد ما داشتن یک واکسن مطمئن در برابر ویروس کرونا را ایجاب می‌کند. مذاکرات با این شرکت ما را به این هدف نزدیک می‌کند.

دانش‌آموزان مدرسه بروند؛ مناطق قرمز نه!

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: کمتر از چهار روز دیگر به آغاز سال تحصیلی ۹۹ -  ۱۴۰۰ باقی مانده و بیش از ۱۴‌میلیون دانش‌آموز باید خود را آماده متفاوت‌ترین سال تحصیلی قرن کنند. یکی از منتقدان شروع سال تحصیلی، نمایندگان مجلس هستند که آنها معتقدند آموزش و پرورش نمی‌تواند در تاریخ مذکور با کمترین مشکل سال تحصیلی را آغاز کند. آموزش و پرورش می‌گوید به سه شکل حضوری، نیمه‌حضوری و از راه دور باید آموزش‌ها برای همه مقاطع تحصیلی و در استان‌های با وضعیت سفید، زرد و قرمز برگزار شود. همچنین در مورد امکانات دانش‌آموزان و میزان آنتن‌دهی اینترنت سوالاتی مطرح است. مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفته است که اگر وضعیت قرمز باشد ما هم اجازه نمی‌دهیم بچه‌ها به مدرسه بیایند. صحبت ما برای حضور بچه‌ها وقتی است که وضعیت سفید باشد. وقتی وضعیت سفید باشد یعنی هیچ‌خطری دانش‌آموز را از نظر سلامتی تهدید نمی‌کند. پس چه لزومی دارد خانواده در این وضعیت سفید جلوی تحصیل فرزند خود را بگیرد، به‌نظر من این وضعیت صحیحی به لحاظ زندگی در یک جامعه نیست. فرد باید تابع قوانین و اصول جامعه باشد. محسن حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری روز گذشته‌اش به این سوالات پاسخ داد، اما بسیاری از خانواده‌ها همچنان در سردرگمی قرار دارند. وی درباره آغاز سال تحصیلی گفت: هیچ‌دانش‌آموزی نباید از تحصیل محروم شود. در نقاطی که دسترسی اینترنت وجود ندارد تلویزیون می‌تواند آموزش‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. از ۱۵ شهریور برنامه های آموزشی تلویزیونی شروع می‌شود. ایران باید سراسر مدرسه بشود.

روایتی از آزمایشگاه کرونا در انستیتو پاستور

روزنامه ایران در گزارشی نوشت:عبدالحسین میرزا فرمانفرما مؤسس انستیتو پاستور ایران؛ از درون  قاب عکسی که از دیوار آویخته شده چشم به محققان و متخصصانی دوخته که با دقت در حال آزمایش تست‌هایی هستند که به جان مردم بسته است. انستیتو پاستور ایران دقیقاً ۱۰۰ سال پیش بعد از شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در سراسر جهان در تهران تأسیس شد تا محققان نسخه شفابخشی برای بیماران بیابند. حالا در یکصدمین سالگرد تأسیس آن، این مؤسسه تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی درگیر اپیدمی ویروس کرونا شده است. ۹۹ سال از آخرین درگیری انستیتو پاستور با بیماری همه گیر آنفلوانزای اسپانیایی و وبا در ایران می‌گذرد. از اسفندماه سال گذشته  آزمایشگاه‌های انستیتو پاستور شلوغ‌تر از همه سال ها و دهه‌های پیش شده است، هر ساعت نمونه‌های مختلفی از بیمارستان‌های تهران و حتی شهرهای دیگر به دست‌ محققان می‌رسد که بررسی شوند تا کدام نمونه مبتلا به ویروس کروناست. تشخیص ویروس کرونا در سه اتاقک چند متری که انتهای سالن آزمایشگاه کرونا قرار دارد، صورت می‌گیرد. این آزمایشگاه اواخر بهمن ماه سال گذشته پس از تأیید نمونه‌هایی که از دانشگاه تهران و چند بیمارستان قم به انستیتو پاستور ارسال شده بود، راه‌اندازی شد. آن روزها محققان و متخصصان این مجموعه شب و روزشان را اینجا می‌گذراندند تا پاسخگوی حجم زیادی از نمونه‌های ارسال شده از سراسر کشور باشند. بررسی تست‌ها از روزی ۱۰۰ نمونه آغاز شد و در عرض چند روز به ۲ هزار نمونه در شبانه‌روز رسید!
 

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha