۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 84020734
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایده مدیریت مصرف برق با روش بازی سازی در بوشهر اجرا شد

بوشهر-ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت: ایده مصرف برق از طریق بازی سازی برای نخستین بار در بوشهر به اجرا درآمد.               

اردشیر مذکوری روز یکشنبه در تشریح این طرح استارت آپی درگفت و گو با ایرنا افزود: تیمی به نام حافظان انرژی به صورت آزمایشی در پنج نقطه از استان بوشهر شامل ۲ روستا، ۲ شهرک و کارمندان شرکت توزیع نیروی برق استان به منظور ترویج و فرهنگ سازی مدیریت مصرف تشکیل شد.

وی بیان کرد: در این طرح راهکارهای ساده از جمله کاهش درجه کولر از ۱۸ به ۲۴، انتقال استفاده از وسایل پرمصرف به ساعت غیر اوج مصرف، استفاده حداکثری از روشنایی طبیعی در قالب یک نرم افزار بازی و طرح‌های بازی سازی منجر به تامین برق و کاهش هزینه برق مصرفی شد.
مذکوری ادامه داد: طراحی و پیاده سازی این ایده در استان بوشهر صورت گرفت که در گام نخست به صورت آموزشی منجر به مشارکت ۵۲ درصدی مشترکان هدف طرح و کاهش مصرف برق به میزان ۲۰ درصد در یک دوره شد.
وی گفت: این کاهش درحالی رقم خورده است که نرخ جهانی مشارکت در دنیا ۳۰ و نرخ کاهش مصرف سه درصد است.

مذکوری اظهار کرد: مشارکت در این طرح بیانگر این است که در میان گذاشتن صادقانه مشکلات با مردم به همکاری آنها در این حوزه می‌انجامد، همان گونه که در شرایط دشوار کرونایی شاهد همدلی مردم در تمام بخش‌ها و همچنین در حوزه تامین برق پایدار بودیم.

وی ادامه داد: برای نمونه در  یکی از نقاط پایلوت طرح، مشترکان پر مصرف در سال گذشته ۵.۵ درصد از جامعه آماری  را شامل می شدند امادر سال ۹۹ به چهار درصد رسیده و  به طور متوسط، خانواده چهار  نفره ۲۰ درصد درمصرف انرژی صرفه جویی داشته است.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح انتقال برخی مفاهیم به کودکان و نوجوانان است که در فاز نخست ۲۳۰ نفر از کارکنان این شرکت و خانواده آنها شرکت کردند و در فاز دوم خانواده صنعت آب و برق استان و در فازهای بعدی برای همه مشترکان اجرا می‌شود.

دبیر تیم استارت آپی حافظان انرژی نیز در خصوص اقدام‌ها و برنامه‌های اجرا شده در حوزه پیاده سازی ایده استارت آپ بازی سازی ( گیمیفیکیشن) گفت: نتایج به دست آمده حاصل  زحمات  شبانه روزی  یک تیم ۱۳ نفره بود که اجرا آن بازخورد خوبی در سطح کشور داشته است.
 

حمید حق‌جو ادامه داد: از جمله اقدامات اجرای این تیم تولید نرم افزار و یک سامانه با قابلیت  مقایسه مصرف انرژی مشترک با خانوارهای همجوار  جهت کاهش مصرف انرژی در زمان پیک و روش‌های ایجاد رقابت سالم، انگیزه و برندسازی است.

وی ادامه داد: در این استراتژی بازی آفرینی (گیمیفیکیشن) در مدت کوتاهی به مشترکان طرح کمک کرد شاهد کاهش چشمگیر مصرف انرژی و مشارکت مشترکان باشیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha