بازگشت ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات نفت ستاره خلیج‌فارس

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اضافه کرد: کسب عنوان شرکت پیشرو در رفع تعهد ارزی در سیستم بانک مرکزی در سال ۹۸ و عرضه ۱۰۰درصد ارز حاصل از صادرات فرآورده‌های ویژه در سامانه نیما بار دیگر تعهد این شرکت را نسبت به اقتصاد کشور به اثبات رساند.

محمدعلی دادور روز یکشنبه در تشریح اقدام‌های یکساله پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس اظهارداشت: مقدار خوراک دریافتی در سال ۹۸ به حدود ۱۴۰ میلیون بشکه رسید که این میزان نسبت به سال ۹۷، حدود ۱.۷۵ برابر شد.
وی بیان داشت: تولید فرآورده استراتژیک بنزین ستاره خلیج فارس نیز به بیش از ۱۳ میلیارد لیتر در سال ۹۸ رسید که در مقایسه با مقدار تولیدی سال ۹۷، رشد ۱.۷۵ برابری را نشان می‌دهد، همچنین تولید هِوی‌اند (Heavy End) در سال گذشته به حدود پنج میلیارد لیتر و گاز مایع نیز به بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر رسید تا شاهد افزایش قابل توجهی نیز در تولید این فرآورده‌ها باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس به طرح «افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های سه فاز موجود» پالایشگاه به عنوان اصلی‌ترین طرح درحال اجرای مدت اخیر اشاره کرد و افزود: در آغاز سال ۹۸ باتوجه به محدودیت‌های مالی و افزایش تحریم‌ها و مقرون‌به‌صرفه نبودن ساخت فیزیکی مرحله چهار، توسعه نرم‌افزاری جایگزین توسعه فیزیکی شد و رسیدن به هدف با کمترین میزان اعتبارات به پیش رفت.

دادور تصریح کرد: با افزایش ظرفیت پالایشی در هر سه فاز از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه، تولید مورد انتظار از فاز چهار در سه فاز موجود تقسیم و این اقدام سبب افزایش بهره‌وری و سودآوری شرکت، بالابردن ذخایر استراتژیک بنزین و افزایش ایجاد فرصت‌های صادراتی شد.

وی گفت: در شرایط کنونی گام نخست طرح افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های فازهای سه‌گانه پالایشگاه تا حصول به ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه در روز با موفقیت انجام شده و گام دوم آن نیز تا پایان سال اجرا خواهدشد.

این مسوول، ایجاد حس خودباوری در تولیدکنندگان داخلی را یکی از دستاوردهای مهم پالایشگاه دانست و گفت: ستاره خلیج فارس نماد اعتماد به توان داخلی و سردمدار نهضت پالایشگاه سازی ایرانی است و با برگزاری بیش از ۸۰ جلسه کمیسیون معاملات، ۸۵ جلسه کمیته فنی بازرگانی و درج نزدیک به ۱۰۰ آگهی مناقصه عمومی اعتماد خود را به تولیدکنندگان و تامین کنندگان داخلی اثبات کرده‌ایم تا ضمن افزایش شفافیت، شاهد شکوفایی بخش‌های دیگر صنعت ایران اسلامی باشیم.

وی به تشریح فعالیت‌های واحد فروش پالایش ستاره خلیج فارس پرداخت و بیان داشت: افزایش ۳۳۰ درصدی تعداد مشتریان، به دست آوردن نقشی تاثیرگذار در تعیین قیمت فرآورده در بورس انرژی کشور، افزایش ۲۶ برابری عرضه فرآورده در بورس و فروش ۷۰۰ هزار متریک تن از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه که رشدی ۱۰.۲ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد، بیان‌گر حضور قدرتمند این شرکت در بازارهای داخلی و جهانی است.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان اینکه هم اکنون نیز اجرای طرح‌های مختلف در راستای بهبود فرآیندها در این پالایشگاه در جریان است، اظهار داشت: طرح افزایش ظرفیت و رفع موانع برداشت، ایستگاه گاز شمالی، ایستگاه کال، گیت ورودی پالایشگاه و طرح انبار مرکزی از جمله طرح‌های در دست اجرای یکسال گذشته است.

دادور تاکیدکرد: در ماه‌های اخیر این شرکت در راستای عمل به مسوولیت‌های اجتماعی، وظایف محیط زیستی و هم‌گرایی با حرکت جهانی گسترش مدیریت سبز در صنعت نفت، بر آن شده تا ضمن همکاری نزدیک با انجمن مدیریت سبز ایران، اهداف بنیاد جهانی انرژی را دنبال کند و در قالب طرح «مدیریت سبز، رد پای آب و رد پای کربن» در راستای بهینه‌سازی مصرف منابع از یک‌سو و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی از سوی دیگر گام بردارد تا در این زمینه نیز پیشگام باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha