۳ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 1781
کد خبر: 83918689
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترانه‌هایی از هویت یک نسل در کتاب «زندگی کوه بلندن»

بندرعباس-ایرنا-کتاب محلی«زندگی کوه بلندن» مجموعه ترانه‌هایی به گویش بندرعباسی از ابراهیم شهدوستی شاعر پیشکسوت هرمزگانی است.

این کتاب ۹۴ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ جلد و قیمت ۲۰۰ هزار ریال، تابستان ۹۹ توسط انتشارات سمت روشن کلمه به چاپ دوم رسیده است.

این مجموعه ۴۰ ترانه دارد که نگاه شاعر به آرزوها، دغدغه ها، رنج ها و اتفاقات پیرامون زندگی مردم هم نسل خود را در هرمزگان به اشتراک می گذارد.

دستن فخیر، دیریا، سیاه زنگی، مرد جنوبی، لیوا، تورگ، گپ دل، خسته، ابر بی بارشت، چوک جنوب، راز دل، خونه خدرنبی و دل شکسته از ترانه های به چاپ رسیده در این کتاب است که مردم هرمزگان با آن ها خاطره دارند.

قسمت‌هایی از کتاب

در مقدمه این کتاب آمده است: ترانه و موسیقی در جنوب ایران را الزاما باید از منظری دیگر دید؛ چه اینکه در مناطق جنوبی، ترانه و موسیقی مرزی فراتر از یک هنر صرف زیبایی آفرین را کنار می زند و جزئی از زندگی روزانه و عادی مردم می شود؛ مردمی که ماهیگیری شان، جمع آوری محصول، نخل ها، دورهم نشینی شان و... به شدت با موسیقی گره خورده است. موسیقی و ترانه در هرمزگان، بخشی از موسیقی و ترانه در جنوب ایران است. موسیقی و ترانه ای که ویژگی برجسته آن، مردمی بودن است. «موسیقی مردمی گونه ای از موسیقی است که از متن و بطن یک جامعه، قبیله و قوم با خرده فرهنگی خاص می جوشد و در همان جا نیز ارائه می شود. این موسیقی دارای ساختاری ابتدایی و بدوی است و ساختمان پیچیده ای ندارد.»

در ترانه‌ای با عنوان «دستن فخیر» آمده است:

توی دستن فخیرم

زندگی کوه بلندن

هدفم نکته اوجن

راه فتح کله بندن

نه وا حسرت، نه وا بودن

نه وا نغمه سرودن

وا تلاش بی‌نهایت

روزنم تاریک ابودن

گفتن از دست حکیکت

وای از آن لحظه خاری

لحظه مرگ و شهامت

لحظه گریخ و زاری

درباره نویسنده

ابراهیم شهدوستی ترانه سرا، آهنگساز و خواننده هرمزگانی است که در سال ۱۳۳۰ به دنیا آمد.

وی از سال ۴۶ کار موسیقی خود را با سازهای کوبه‌ای آغاز کرد، بعدها به اجرای موسیقی در تلویزیون پرداخت و در اداره فرهنگ و هنر مشغول به کار شد.

این هنرمند، گروه موسیقی لیوا را با همکاری دوستانش در دهه ۴۰ و ۵۰ گردآوری کرد و آثار ارزشمندی برای موسیقی جنوب و مردم این خطه به جا گذاشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha