پایش زیستگاه‌های لاک پشت‌های دریایی در سیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پایش و اجرای برنامه‌های حفاظتی زیستگاه‌ لاکپشت‌های دریایی با توجه به فصل تخمگذاری آنها در سواحل این استان با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار آغاز شد.

وحیدپورمردان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در سواحل سیستان و بلوچستان گونه لاک پشت سبز (Chelonia mydas) به عنوان گونه اصلی، تخمگذاری می‌کند که در این پایش زیستگاه‌های پربازده آنها انتخاب و به صورت مداوم و شبانه روزی توسط تیم اجرایی و با مشارکت فعال جوامع محلی حفاظت می‌شود.

وی گفت: همچنین جهت تسهیل در روند تخمگذاری لاک پشت‌ها، سواحل سیستان و بلوچستان از زباله پاکسازی شدند و در این پایش لاک پشت‌های ماده تخمگذار پلاک گذاری می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: اجرای برنامه‌های آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی صیادان و جوامع محلی در جهت کاهش صید ضمنی این‌گونه ارزشمند در پایش امسال اجرا می‌شود. 

وی بیان کرد: لاک پشت‌های دریایی از گونه‌های حفاظت شده آبزیان در سطح جهانی محسوب می‌شوند و به طور کلی در جهت حفاظت و حمایت از این آبزیان از سال ۱۹۷۰ ابتدا لاک پشت عقابی و در سال ۱۹۷۳ تمامی گونه‌ها در ضمیمه یک عهدنامه تجارت گونه‌های در معرض خطر (CITES. ۱۹۷۳) و ضمیمه یک و ۲ عهدنامه گونه‌های وحشی مهاجر (CMS. ۱۹۷۹) و همچنین لیست قرمز سازمان حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرارا گرفت و تحت حمایت دولت‌ها واقع شده‌اند. 

پورمردان گفت: هم‌اینک در بیش‌از ۱۵۰ کشور جهان به عنوان گونه‌های حمایت شده تلقی می‌شوند و در سواحل سیستان و بلوچستان نیز برنامه‌های پایش و حفاظت از زیستگاه‌های تخمگذاری لاکپشت‌های دریایی در خلال یک دهه گذشته به طور مداوم و هر ساله اجرا می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha