بیش از هزار پرنده در خراسان رضوی از قاچاقچیان کشف شده است

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با کشف محموله جدید قاچاق پرندگان در این استان میزان کشفیات در این بخش به بیش از هزار قطعه از ابتدای امسال رسیده است.

تورج همتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در حالی ۵۴۵ قطعه مینای وحشی را کشف کرد که متخلف حرفه‌ای با هدف فروش آنها دربازار پرندگان آنها را با اتوبوس از شهرستان زابل به مقصد مشهد منتقل می‌کرد.

وی ادامه داد: با اطلاع رسانی به هنگام و همراهی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با یگان حفاظت محیط زیست استان، پرندگان مکشوفه که توسط این متخلف حرفه ای درحال قاچاق به کلانشهر مشهد بود کشف و توقیف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به این که پرنده های مکشوفه در دو دستگاه اتوبوس به طرز ماهرانه‌ای مخفی شده بودند گفت: هر دو دستگاه اتوبوس به دلیل حمل و  قاچاق کالاهای غیر مجاز توقیف شدند.

همتی با بیان این که برای متهم، پرونده تخلف تشکیل و برای رسیدگی به جریان افتاده است گفت: متاسفانه حدود ۴۵ قطعه از این پرندگان تلف شده بودند و بقیه به مرکز تیمار و نگهداری پرندگان وحشی در پارک پردیسان منتقل شدند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال بیش از ۴۰۰ پرنده وحشی در دام صیادان بومی و غیر بومی گرفتار و حدود ۳۵۰ پرنده نیز از قاچاقچیان کشف و ضبط شده اند و با کشف محموله اخیر، آمار پرندگان وحشی مکشوفه در سراسر استان از هزار قطعه گذشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با ابراز تأسف از این که در جا به جایی و نگهداری پرندگان وحشی دربازه زمانی یاد شده بیش از ۱۵۰ قطعه پرنده از چرخه طبیعت حذف و تلف شده اند گفت: یگان حفاظت محیط زیست در سراسر استان با نظارت مستمر بر بسترهای خرید و فروش مجازی و پایش مداوم عرصه های طبیعی و مراکز خرید و فروش پرندگان، بر حفظ تنوع زیستی استان اهتمام دارد و همراهی مأموران نیروی انتظامی، پلیس فتا و پلیس اطلاعات و امنیت  استان نیز در این خصوص بسیار راهگشا بوده است.

همتی افزود: جلوگیری از وقوع ۵۰ عنوان تخلف شکار و صید، توقیف ۱۰ دستگاه موتور سیکلت، معدوم سازی صدها رشته دام، قفس و ادوات صید پرندگان وحشی از جمله توفیقات محیط بانان محیط زیست استان خراسان رضوی بوده است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.

مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha