۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبر: 83903675
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونمایی از روند مرمت و نوسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

تهران- ایرنا- روند مرمت و نوسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، طی برنامه‌ای، صبح امروز (سه‌شنبه ۲۱ مرداد) برای اصحاب رسانه تشریح شد.

در این برنامه که احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز حضور داشت، هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: آخرین وعده برای بازگشایی موزه هنرهای معاصر این بود که تا پایان تابستان عملیات مرمت تمام شود و تلاش شبانه‌روزی به این مهم نزدیک شده است. ما در مرحله پیشرفت ٩١ درصدی پروژه هستیم.

او ادامه داد: مرمت موزه دو سال پیش و در اردیبهشت ٩٧ شروع شد و به مرور هرچه بیشتر پیش رفت جزییات و اهمیت پروژه بیشتر مشخص شد. ولی به جهت اهمیت پروژه، مثلا اثری که قرار بود جابه‌جا شود و اگر سرعت می‌دادیم امکان‌پذیر بود اما ترجیح دادیم زمان را به نفع موجودیت و حفظ آثار طولانی کنیم. کار در ١٢ جبهه اصلی انجام شد و حالا پیشرفت‌ ٩١ درصدی را شاهد هستیم و ٩ درصدِ باقیمانده، انتقال آثار است تا تست‌های نهایی گالری‌ها و قبل از افتتاح رسمی صورت بگیرد.

مظفری اضافه کرد: سخت‌ترین بخش، بازسازی گنجینه بود که حالا به مرحله قابل قبولی رسیده است. در مرمت آثار فرهنگی و ساختمان های واجد ارزش، باید کمترین الحاقات صورت گیرد و کسی که می‌آید احساس نکند موزه تغییر کرده است. به همین سبب تلاش شد چنین شود.

در ادامه، مجید حبیبی‌نژاد مدیر کنترل پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر اظهار کرد: در این سال‌ها ابنیه و گنجینه فرسوده شده و نَم گرفته بود. به همین دلیل، تاسیسات مکانیکال و الکتریکال انجام شد. همچنین طبق آیین‌نامه نگهداری آثار، دما و میزان رطوبت باید عدد خاصی باشد؛ یعنی دمای ١٨ درجه. برای همین، دستگاه هوارسان با ظرفیت هفت هزار فوت مکعب در ثانیه تعبیه شد که دما و رطوبت، به سهولت قابل اندازه‌گیری است. با این رویکرد مرمت در ٩ فضای اصلی و اتاق مرمت که اضافه شد، صورت گرفت.

او افزود: گنجینه اول؛ آثار اصلی، گنجینه دوم؛ آثار کاغذی و گنجینه سوم؛ مجسمه‌ها بود. با رویکرد اصلی افزایش ظرفیت گنجینه کار انجام شد. از جمله تغییرات، مجموعه ریل‌ها بود که کلا تعویض شده و از ٨۶ به ١٠۶ ریل رسید. همچنین ۱۳ قفسه ریلی متحرک و مابقی ثابت در نظر گرفته شد چون همه آنها فرسوده بود و همگی در ایران ساخته شد. بهسازی و نوسازی کف به دقت انجام شد زیرا حفظ اصالت موزه مهم بود. از جمله کف که بتن گرانیتی بود، هیدروکسیکال شده و به حالت اصلی خود برگردانده شد.

حبیب‌نژاد پس از اشاره به حفاظت آتش‌نشانی و سیستم یکپارچه بی‌سیم حریق موزه، بیان کرد: بهسازی دیوارها و ترمیم و تعویض لوله‌های زنگ‌زده انجام شد. همچنین درهای ضدسرقت و دوربین‌های مداربسته همه اصلاح شد. بخش جدیدی برای مجسمه‌ها ایجاد و برای مجسمه‎‌هایی که پایه نداشتند، پایه ساخته شد. قفسه‌ها که غالبا از زمان افتتاح موزه مانده بود، مرمت شد. علاوه‌براین، اتاق مرمت که قبلا وجود نداشت، ایجاد شد و با توجه به کاربری آن، شیر آب، سینک، هواکش و درهای اتوماتیک لحاظ شد.

گنجینه اصلی
گنجینه شماره سه
گنجینه شماره دو
گنجینه اصلی 
گنجینه اصلی 
اتاق مرمت
محوطه داخلی موزه

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha