۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴
کد خبر: 83894578
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

بحرین از دخالت های مصر در لیبی حمایت کرد

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴
کد خبر: 83894578
بحرین از دخالت های مصر در لیبی حمایت کرد

تهران - ایرنا - وزیر خارجه بحرین در تماس تلفنی با همتای مصری خود، از دخالت های قاهره در لیبی حمایت و ادعا کرد که مصر نقش مهمی در تحولات این کشور ایفا می‌کند.

به گزارش امروز (دوشنبه) شبکه خبری «اخبار الیوم» مصر، «عبداللطیف راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین در این تماس تلفنی روابط منامه و قاهره را نزدیک و دوستانه‌ای توصیف کرده، امنیت مصر را بخش جدایی‌ناپذیر از امنیت بحرین دانسته و گفته که کشورش از تلاش قاهره برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای مختلف که امنیت و ثبات ملی مصر را برهم زند و نیز حل بحران لیبی حمایت می کند.

در همین راستا وبگاه «نبض بحرین» نیز با انتشار این خبر بر حمایت منامه از قاهره در برابر آنچه تهدیدات امنیتی خوانده، تاکید کرد و روابط بین دو کشور و پیشرفت مصر در زمینه‌های مختلف را ستود.

بر این اساس روزنامه «العنوان» لیبی در خبری با عنوان «بحرین از تلاش مصر برای حل بحران لیبی حمایت می کند» نوشت: الزیانی بر حمایت از ابتکار عمل قاهره برای دعوت از همه طرف‌های درگیر در لیبی برای برقراری آتش‌بس فوری و حفظ منافع ملی آن تاکید کرد.

 در مقابل، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز از مواضع این کشور در حمایت از امنیت و ثبات مصر قدردانی کرد.  

شبکه خبری ۲۱۸ لیبی نیز در گزارشی با عنوان «حمایت بحرین، بحران لیبی را فرو خواهد نشاند» به تماس تلفنی دو وزیر خارجه بحرین و مصر اشاره و نسبت به مواضع دو کشور در حل بحران موجود در لیبی ابراز امیدواری کرد.

شکری وزیر خارجه مصر پیش از این اعلام کرده بود که کشورش اوضاع لیبی را زیر نظر دارد و از همه طرف‌های درگیر در این کشور می‌خواهد با اجرای «پیشنهاد قاهره»  آتش‌بس را برقرار و گفت و گوی سیاسی را آغاز کنند تا از بروز دور جدیدی از ناآرامی‌ها در لیبی جلوگیری شود.

وی گفته که مصر پیشنهاد کرده با برگزاری نشست وزرای خارجه درباره مساله لیبی، راه حل سیاسی همه جانبه‌ای برای این مساله اندیشیده شود.

این اظهارات مقام مصری درباره حل مشکل لیبی از طریق مذاکره و مفاهمه در حالی است که این کشور در هفته گذشته با ترکیه وارد یک چالش خطرناک نظامی شد، بطوری که پس از موافقت پارلمان مصر با ورود ارتش مصر به بحران لیبی، نگرانی های عمیقی را در منطقه و جهان از احتمال برخورد نظامی این کشور با ترکیه و وقوع یک جنگ تمام عیار در لیبی، سبب شد.

پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹)، این کشور عملاً به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی به مرکزیت طرابلس، دولت موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سرکار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی این کشور، «خلیفه حفتر» یک ژنرال بازنشسته، کنترل این منطقه را در دست دارد.

در جنگ لیبی مصر در کنار روسیه، فرانسه، امارات متحده عربی و عربستان از ژنرال حفتر و ترکیه نیز در کنار قطر و ایتالیا از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می‌کنند. حمایت اخیر بحرین از مصر در چارچوب همین صف بندی منطقه ای است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha