۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82078537
T T
۰ نفر

اختلاف عمیق اروپائی ها در باره لیبی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۴۱
کد خبر: 82078537
اختلاف عمیق اروپائی ها در باره لیبی

تهران – ایرنا- اظهارات و سخنان مقام های غربی در نشست دیروز در وین اتریش كه برای پایان دادن به بحران لیبی صورت گرفته است، نشان داد كه كشورهای اروپایی و غربی در قبال مساله لیبی و دفاع از دولت وفاق ملی این كشور با یكدیگر اختلاف شدیدی دارند.

به گزارش رسانه های عربی زبان، در حالی كه ایتالیا و انگلیس خواستار حمایت از شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی هستند و از طرح وفاق ملی در این كشور مبنی بر برداشتن تحریم واردات سلاح به لیبی حمایت می كنند، آلمان به قدرت شورای ریاست جمهوری لیبی در ادامه برقراری ثبات و حاكمیت قانون در این كشور با دیده تردید آمیز نگاه می كنند.
به اعتقاد تحلیلگران مسائل لیبی، كنفرانسی كه روسیه و چین به عنوان دو عضو مهم شورای امنیت در آن حضور ندارند، در واقع بیانگر این است كه جامعه جهانی تمایل چندانی ندارد تا از شورای ریاست جمهوری لیبی حمایت كند.
شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی روز گذشته حكمی را صادر كرد كه به موجب آن به وزرای این كابینه اختیار داد تا كار خود را آغاز كنند، این اقدام با وجود آن صورت گرفت كه این نمایندگان هنوز نتوانسته اند به صورت رسمی از مجلس لیبی رای اعتماد بگیرند.
«فلیپ هاموند» وزیر امورخارجه انگلیس از این اقدام دولت وفاق ملی استقبال كرد و افزود: این اقدام دولت لیبی در جهت تكمیل مراحل توافق سیاسی صورت می گیرد.
از سوی دیگر پائولو جنتیلونی وزیر امور خارجه ایتالیا، از قانون شورای ریاست جمهوری مبنی بر تشكیل گارد ریاست جمهوری لیبی حمایت كرد و از آن به عنوان نیروی قانونی این كشور آفریقایی نام برد.
اما در مقابل «فرانك اشتان مایر» وزیر امورخارجه آلمان در سخنانی با بیان این كه در توان دولت وفاق ملی لیبی برای پایان دادن به ناآرامی ها در این كشور و بازگرداندن ثبات و برقراری حاكمیت قانون همچنان ابهام وجود دارد، افزود: این سئوال همچنان به قوت خود باقی است كه چگونه این دولت می تواند این موارد را در لیبی برقرار كند.
از سوی دیگر، وزیر امورخارجه آلمان روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود وجود اختلاف بین كشورهای شركت كننده در كنفرانس دیروز وین در باره نقش خلیفه حفتر در آینده لیبی را بازتاب داده و تاكید كرد: ما ژنرال حفتر را یك شخصیت كلیدی در لیبی می دانیم و در روزهای آینده همه تلاش ها صورت خواهد گرفت تا راه حلی برای اختلافات موجود بین دولت طبرق در شرق لیبی و دولت طرابلس در غرب این كشور صورت گیرد.
اشتان مایر با اشاره به این كه سهیم شدن ژنرال حفتر در عملیات سیاسی با هدف جلوگیری از تجزیه لیبی انجام می گیرد، تاكید كرد: محور اصلی در نشست وین نقش حفتر در آینده سیاسی لیبی خواهد بود.
در بین كشورهای عربی نیز این دو دستگی به چشم می خورد، به عنوان مثال عبدالقادر المساهل وزیر امورخارجه الجزایر از حمایت بی قید و شرط كشورش از دولت وفاق ملی سخن گفته است، درحالی كه «سامح شكری» وزیر امورخارجه مصر به لزوم بازنگری در علل توقف روند سیاسی در لیبی از زمان توافق سیاسی در این كشور خبر داده و گفت: قاهره از ارتش لیبی، نمایندگان مجلس این كشور به عنوان یك شریك كلیدی در توافق سیاسی در این كشور حمایت خواهد كرد.
شكری در پایان گفته است: دولت وفاق ملی لیبی باید بتواند از حمایت داخلی نیز برخوردار شود كه این كار با كسب رای اعتماد از مجلس نمایندگان خواهد بود.
در همین حال، جان كری وزیر خارجه آمریكا نیز اعلام كرد: برای مبارزه با داعش، دولت لیبی از سوی كشورهای غربی مجهز به سلاح خواهد شد.
خاورم**9363**1566
۰ نفر

سرخط اخبار جهان