همه مصائب کرونا

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۳
کد خبر: 83885760
همه مصائب کرونا

تهران- ایرنا- آمار روزانه کرونا نشانی از فروکش کردن ندارد و با وجود اجباری شدن ماسک و تاکید بر ‌فاصله‌گذاری اجتماعی اما همچنان حال ایران از حیث شیوع کرونا خوب نیست و نگرانی‌ها رو به افزایش است؛ ویروسی که با ورود به زندگی انسان‌ها خیلی چیزها را تغییر داد و مصائب فراوانی ایجاد کرد.

روندهای ابتلا به کرونا تا زمانی که این افزایشی است، مرگ‌ومیر نیز افزایشی خواهد بود. کرونا آینه عمل ماست، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما پنج الی ۷ روز بعد خودش را در حوزه سرپایی نشان می‌دهد، ۲ الی سه هفته بعد در بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ‌ومیر خودش را نشان می‌دهد. بنابراین این ویروس منحوس در این روزها تمام بخش های زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این مصائب پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

کرونا و وضعیت اقتصاد

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: هنوز یک ماه از گزارش مرکز آمار درخصوص خروج ۱.۵ میلیون نفر از بازار کار به واسطه شیوع کرونا نگذشته که روز گذشته معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت کار در گزارشی به بررسی تاثیر این ویروس بر کسب و کارها و رفاه خانوارها پرداخت. هر چند برای پی بردن به تاثیر کرونا بر اقتصاد خانواده‌ها نیازی به آمار و ارقام نیست و با چرخی در بازارها یا نشستن پای صحبت جوانان، مسن‌ها و افراد در جست‌وجوی کار می‌توان به عمق آن پی برد اما نتیجه گزارش وزارت کار مختصر و نگران‌کننده است؛ سفره خانوارهای ایرانی کوچک‌تر شده است. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که این گزارش در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور است و به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۹۸ پرداخته و به نظر می‌رسد در گزارش‌های بعدی ابعاد تازه‌تری از شیوع کرونا در کشور رونمایی شود. در این گزارش بارها بر «تمایل افراد به پس‌انداز و کاهش تقاضا در بازار» به دلیل نامعلوم بودن آینده همچنین مدت زمان ماندگاری کرونا اشاره شده است. نگارندگان بر این باورند که به دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی، خدماتی و تولیدی همچنین عدم رغبت افراد به مصرف زیاد، حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور آسیب وارد شود.

روزانه ۴ هزار بستری در بخش کرونا

روزنامه همدلی در گزارشی آورد: شمار قربانیان کرونا مدت‌هاست از مرز ۲۰۰نفر در روز گذشته است، آمار مبتلایان نیز روند افزایشی به خود گرفته است، به نحوی که بیشتر تخت‌های اختصاص یافته به بیماران کرونایی در حال پر شدن هستند. آن گونه که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفته است روزانه ۴هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که ۵ تا ۱۰درصد نیز از بستری شده‌ها جانشان را از دست می‌دهند. دیروز حریرچی در هشداری کرونایی در تشریح وضعیت کرونا در کشور گفت: «وضعیت اصلا خوب نیست و تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد یا در حال هشدار است، تعداد بستری‌ها رو به افزایش است و تا زمانی که بستری‌ها کاهش نیابد مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست». پایتخت نیز از حیث شیوع کرونا وضعیت مطلوبی ندارد. دیروز معاون کل وزارت بهداشت تهران را منبع پخش کرونا در کل کشور خواند. ایرج حریرچی به آمار بستری بیماران کرونایی در تهران اشاره کرد و درباره وضعیت پایتخت، گفت: «بستری‌های تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. همچنین در تهران حدود ۴۵۰۰بستری روی تخت داریم.

کرونا و خشونت خانگی

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم حسین شیخ می آورد: همگی ما گمان می کردیم بیماری کرونا عمرش در بهار تمام شده و بارو بندیلش را از ایران مان جمع خواهد کرد، اما شاهد بودیم با آمدن تابستان و تلاش برای بی‌تفاوت نشان دادن خودمان به ویروس موسوم به منحوس این بار در موج دوم تاثیر سهمگین‌تری بر جامعه گذاشته و بسیاری از مردم را خانه نشین و حتی در مدل های خفیف و قوی به قرنطینه خانگی و بیمارستانی برد. در این میان یکی از موضوعاتی که مجددا همانند نوروز سال جاری قابل توجه است (خشونت خانگی) می‌باشد. خشونت خانگی واژه‌ای است که می توان گفت عموم جامعه در شش ماه گذشته بیش از هر زمانی آن را شنیده‌اند از اخبار هولناک قتل‌های ناموسی گرفته تا اخبار شکایات زناشویی در دادگاه‌های حل اختلاف محلی، که حالا مجددا از گوشه و کنار شهر و کشورمان خبرهایی مبنی بر درگیری‌های فیزیکی خانگی و محلی که گاه منجر به ضرب و جرح نیز می‌شود. اکنون هر کدام ما لازم است سفیرانی باشیم تا با پیامی، کلامی یا معرفی فردی تاثیرگذار از اختلافات خانوادگی و زناشویی پیشگیری نماییم تا در کنار هم از این مرحله حساس اجتماعی عبور کنیم.

کرونا و استفاده از ماسک

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم مجید ابهری نوشت: ستاد فرماندهی کرونا و وزارت بهداشت ودرمان بر استفاده از ماسک برای کاهش عوارض و آسیب های کرونا تاکید مکرر دارند، اما برای کسانی که از این وسیله استفاده نمی‌کنند هیچ مجازاتی تعیین نمی کنند. به تجربه تاریخی ثابت شده که با تعارف و شرایط عادی نمی‌توان‌یک اصل کلی وسراسری را ترویج داد. در خاتمه لازم می‌دانم به نکته‌ای اشاره کنم که عنایت به آن خالی از لطف نیست این روزها در معابر واماکن عمومی و منازل اقوام ودوستان مشاهده می کنیم بعضی از افراد ماسک را بجای دهان به گلو یا چانه می‌بندند؛ هنوز علت و فلسفه این حرکات بر بنده روشن نشده اگر کرونا از چانه وگلو وارد سیستم بدن می شود این اصل به جهانیان اعلام شود اگر نه ماسک را بر دهان ببندیم و ببندند تا بیشتر از این سوژه و مضحکه نگردیم.

کرونا و مخابره پیام دوگانه

روزنامه ابتکار در سرمقاله به قلم علیرضا صدقی می نویسد: تردیدی نیست که اصلی‌ترین شیوه مقابله با شیوع ویروس کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. این یعنی گروه‌های مختلف اجتماعی وظیفه بسیار مهم در مواجهه با این بیماری دارند. اما موضوع بر سر این است، زمانی که از مسئولیت اجتماعی ـ آن هم در این سطح کلان ـ سخن به میان می‌آید، نمی‌توان و نباید پیکره‌ای کلی و واحد را متصور شد. درحقیقت سخن از جامعه، گفت‌وگو پیرامون گروه‌ها و طبقات متعددی است که هر کدام ویژگی‌ها، فرهنگ و مختصات خودشان را دارند. در چنین بستری موضوع مخابره پیام در سطح ملی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار می‌شود. خاصه آنکه این پیام ملی قرار باشد از سوی حاکمیت و نهاد قدرت مخابره شود. با این پیش‌فرض‌ها باید مجموعه پیام‌های مخابره‌شده در ماجرای شیوع کروناویروس در ایران را به تحلیل نشست. پرسش بنیادین در این تحلیل می‌تواند چرایی بی‌توجهی بخش کثیری از جامعه نسبت به حساسیت موضوع ـ به ویژه در موج دوم شیوع کرونا ـ باشد!

دخل و خرج رانندگان در روزهای کرونایی

روزنامه ایران در گزارشی آورد: آمار فوتی‌های روزانه کرونا همچنان سه رقمی است، خیلی‌ها مثل راننده‌های تاکسی که تا چند هفته پیش تنها نگرانی‌شان دخل و خرج و هزینه‌های زندگی‌شان بود و از نبود مسافر گلایه داشتند، حالا عمده هم و غمشان ابتلا به کرونا شده است، ترسی که وادارشان کرده ساعت کاری اغلبشان کمتر شود، چرا که هم دیده و هم شنیده‌اند راننده‌ای که تنها سرمایه‌اش را برای زنده ماندن هزینه کرده اما در نهایت راهی بهشت زهرا شده است. برخی‌ها هم البته همچنان لجبازند و مشکلات اقتصادی را بهانه‌ای کرده‌اند تا بدون ماسک در خیابان‌ها رانندگی کنند! در چند ماه اخیر برخی راننده‌ها به علت بی‌رونقی و کسادی بازار مسافر، به فروش تاکسی خود روی آورده‌اند، چرا که به علت افزایش هزینه‌های زندگی و بویژه اجاره‌خانه‌ها چاره دیگری نداشته‌اند، اما نگرانی اغلب آنها حالا موج ترسناک فوتی‌های کرونایی است، بویژه آن‌که آنها در ساعات طولانی روز با مسافران در ارتباطند و همین ریسک ابتلا را افزایش داده است؛ هرچند با وجود الزام به استفاده از ماسک برخی راننده‌ها و مسافران همچنان این قانون را جدی نمی‌گیرند. رانندگان تاکسی این روزها دل پر دردی دارند با مسافران هم که صحبت می‌کنید از نرخ کرایه‌ها و کمبود تاکسی‌ها گلایه می‌کنند، اما هر دو در یک ترس مشترک هستند و آن ابتلا به کروناست! ماسک همچنان تنها راهکار کم‌هزینه و در دسترس توصیه می‌شود.

پایتخت کرونا در ایران

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: هرچند که روز شنبه آمار جان‌باختگان ویروس کرونا کمی از ۲۰۰ نفر پایین‌تر آمده بود، اما روز گذشته یک بار دیگر سیر صعودی پیدا کرد و ۲۱۶ نفر دیگر قربانی کووید-۱۹ در کشور شدند. همزمان روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، تهران را مرکز پخش کرونا در کشور معرفی کرد و در تشریح وضعیت کرونا در کشور گفت که وضعیت اصلا خوب نیست و تا زمانی که بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰ تایی مهمان ماست. ازسوی دیگر بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت از وضعیت کووید-۱۹ در کشور، هرچند موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر صعودی در آن دیده می‌شود. اما وضعیت در پایتخت بنا به گفته مقامات مسوول بحرانی است. همچنان که روز گذشته حریرچی درباره وضعیت تهران گفت: بستری‌های تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. همچنین در تهران حدود ۴۵۰۰ بستری روز تخت داریم. باید توجه کرد تا زمانی که این روندها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود.

کرونا و موسیقی

خبرگزاری ایسنا در گزارشی می آورد: با شیوع اولیه کرونا در ایران، به دلیل دلهره و نگرانی‌هایی که به سبب ناشناخته و پرخطر بودن این ویروس وجود داشت، تنها چند روز بعد از فراگیر شدن خبرهای شیوع آن در کشور، کلیه فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری، لغو و به بعد موکول شدند؛ البته در آن زمان این امید وجود داشت که بعد از مدتی نه چندان طولانی، راه حلی پیدا و این ممنوعیت ها هم برداشته شود، ولی با جدی‌تر شدن ماجرا، کورسوهای امید باریک‌تر شدند و باید به راه حل‌های دیگری اندیشیده می‌شد. هنرمندان موسیقی نیز همانند دیگر اقشار جامعه با شرایط جدیدشان همراه شدند و هر کدام واکنش های متفاوتی را در این مدت از خود به نمایش گذاشتند. در ابتدا که وضعیت روانی جامعه مختل و ترس و نگرانی ها غالب شده بود، هنرمندان بسیاری به اجرای موسیقی در خانه ها و پشت بام ها رو آوردند و لحظاتی با نواختن یک ساز و یا خواندن یک قطعه، سعی کردند انرژی بهتری از فضای موجود به مخاطبانشان منتقل کنند. در همین راستا در بدو امر، برگزاری کنسرت‌های آنلاین در قالب پویش های مختلف یا خودجوش، شکلی ساده به خود گرفت؛ به گونه‌ای که هنرمند در منزل خود و با استفاده از لایو موبایلش یک اجرا برای طرفداران برگزار می‌کرد که هر کدام از ما نمونه‌های متفاوتی از این اتفاق را در فضای مجازی دیده‌ایم.

کرونا در سفرهای شمال

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران نوشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تردد و جابجایی افراد می‌تواند یکی از عوامل شیوع ویروس کرونا باشد و همواره درخواست شده تا عموم جامعه از تردد و رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از تجمع کردن پرهیز کنند. در عین حال بر زدن ماسک و رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی تاکید شده است. عموم جامعه باید مهارت و سبک زندگی با کرونا را یاد بگیرند. اینکه عده‌ای پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. انسانیت ایجاد می‌کند تا امور و اصولی که در شرایط فعلی به آن تاکید می‌شود را رعایت کنیم.  هرچند این روزها باتوجه به شیوع ویروس کرونا در مازندران شاهد رعایت بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان این استان هستیم  اما در اغلب مواقع؛ مسافران و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند از آنجا که برای تفریح  و گذراندن اوقات فراغت  می‌آیند، پروتکل‌های بهداشتی و ساده‌ترین مورد مانند ماسک زدن را رعایت نمی‌کنند.

رسانه‌های اصولگرا

رونق استارتاپ ها و اقتصاد کرونایی

روزنامه رسالت در گفت و گو با شاهرخ رامین دبیرکل حزب اسلامی قانون و نماینده ادوار مجلس می نویسد: درحالی‌که کرونا اقتصادهای بزرگ دنیا را نیز هدف گرفته است، دولت می‌تواند چابک‌تر و باانگیزه‌تر در برابر مشکلات ناشی از این بیماری ایستادگی کرده و با استفاده از ظرفیت‌های کشور که به لطف خدا بی‌شمار هستند بتواند تا زمان رفع آن تاب‌آوری داشته باشد. دبیرکل حزب اسلامی قانون در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از وظایف دولت در این ایام آگاهی بخشی به جامعه است تا مردم ضمن آشنایی بیشتر با اثرات این ویروس منحوس، بتوانند راه‌های مقابله با آن را یاد بگیرند. نمایندگان این دوره از مجلس از محبوبیت خوبی در بین مردم برخوردارند و آن‌ها می‌توانند از این محبوبیت در راستای فرهنگ‌سازی و توصیه به تغییر سبک زندگی استفاده کنند. ضمن این‌که با تشویق کسب‌وکارهای خلاقانه و استارتاپ ها زمینه برای افزایش تولید ملی فراهم می‌شود و چرخ اقتصاد نیز خواهد چرخید و اقتصاد کرونایی را تغییر خواهد داد.

کرونا و ورزش

روزنامه جوان در گفت و گو با  فرهاد مرادی دبیر ستاد مبارزه با کرونا در ورزش نوشت: اینکه در خصوص همه ورزشکاران یک حکم کلی بدهیم معقول نیست خصوصاً که یک سرماخوردگی ساده ممکن است در یک نفر یک مسئله ساده باشد و در شخصی دیگر تبدیل به مننژیت شده و کشنده باشد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم همه ورزشکاران را بیمار می‌کند. آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند ویروس برایشان کشنده‌تر است و عوارض بیشتری از خود به جا می‌گذارد و این اثبات شده، اما ورزشکارانی که بیماری زمینه‌ای ندارند و بدنشان سالم‌تر است خطر کمتری حرفه آن‌ها را تهدید می‌کند؛ البته به شرط رعایت مسائل بهداشتی. با این وجود ورزشکار هرچه حرفه‌ای‌تر باشد حساسیت برای او بالاتر می‌رود چراکه اگر قهرمان المپیک آسیب ببیند این آسیب جبران‌ناپذیر می‌شود، چون سرمایه‌گذاری‌ای که برای او در طول سال‌ها انجام شده ممکن است دیگر قابل تکرار نباشد. پس به طور کلی نمی‌توانیم بگوییم آینده ورزشکار به خطر می‌افتد، اما اگر این ویروس ریه ورزشکاری را تخریب کند دیگر جبران بافت ریه امکان‌پذیر نیست و روی آینده حرفه او تأثیر مستقیم می‌گذارد که امیدوارم این اتفاق برای کسی رخ ندهد.

کرونا و اصناف

خبرگزاری فارس در گزارشی آورد: شیوع ویروس کرونا آسیب‌های فراوانی بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده است  و متاسفانه اصناف نیز به عنوان بخشی از بدنه اقتصادی کشور از این آسیب‌ها مصون نمانده‌اند، به طوری که صنوف مختلف بر اثر کرونا دچار آسیب‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شده‌اند. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندس، کاهش شدید فروش و رکود حاکم بر صنف فروشندگان نوشت افزار به منزله یک فاجعه اقتصادی است. ابوالقاسم شیرازی نیز درباره آسیب های اقتصادی ویروس کرونا گفت: تورم و ویروس کرونا توان تولید در بخش پوشاک را کاهش داده است.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha