سالانه ۴۷ هزار تن ماهی تجاری و صنعتی در پسابندر و گواتر دشتیاری صید می‌شود

چابهار- ایرنا- مدیر بندر صیادی پسابندر شهرستان دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۶۵ فروند لنج برودتی، ۷۰ فروند لنج یخی و ۳۵۸ فروند قایق صیادی در پسابندر مشغول صید و صیادی هستند که سالانه بیش از ۴۷ هزار تن انواع ماهی تجاری و صنعتی در محدوده این بندر و گواتر صید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

عطا رئیسی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر لنج برودتی ۲۵ تا ۳۰ نفر، لنج یخی هفت تا ۱۱ نفر و هر قایق ۲ نفر ایجاد اشتغال می کنند.

وی افزود: بنادر صیادی پسابندر وگواتر در مجموع برای چهار هزار و ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرده اند که با راه اندازی بازارچه مرزی پسابندر هزاران تن ماهی به کشورهای مختلف صادر و درآمد صیادان باتوجه به نرخ ارز، دهها برابر می شود و برای کشور نیز ارزآوری خوبی دارد.

وی گفت: بندر صیادی پسابندر در سال ۱۳۷۰ ساخته شده و در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده که تاکنون در اشتغال و صید آبزیان نقش مهمی داشته است.

وی با بیان اینکه اسکله پسابندر دارای ۶۶۰ متر طول موج شکن، ۴۲۰ متر بازوی فرعی، ۱۶۰ متر اسکله پهلوگیری، ۵۰ هکتار وسعت حوضچه، ۲.۵ متر عمق آبخور و ۲ هزار و۲۰۰ متر طول راه ارتباطی آن است، خاطرنشان کرد: هشت تعاونی صیادی در پسابندر و گواتر فعالند که کارهای سوخت، بیمه و دیگر امور و مشکلات صیادان را پیگیری می کنند.

مدیر بندر صیادی پسابندر دشتیاری (چابهار) ادامه داد: آمار صید سالانه ۱۵ هزار تن ماهی تجاری و ۳۲ هزار تن ماهی صنعتی در این بنادر نشان دهنده تلاش و کوشش صیادان برای افزایش تولید ماهی و رونق شغل صیادی در این منطقه است.

رئیسی با اشاره به اینکه چهار کارخانه کنسروماهی، ۶ کارخانه عمل آوری و سردخانه، ۲ کارخانه یخسازی و یک کارخانه پودر ماهی در این بندر فعال هستند، خاطرنشان کرد: رونق حمل و نقل دریایی می تواند توسعه اقتصادی و تجاری را به همراه داشته باشد.

دشتیاری تا چندی پیش به عنوان یکی از بخش های تابعه شهرستان چابهار محسوب می شد اما اکنون به شهرستان ارتقا یافته است. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha