افق‌های تازه فضای مجازی برای اهالی فکر و فرهنگ

تهران- ایرنا- نشست‌های مجازی، افق‌هایی برای اهل فکر و فرهنگ و قلم گشوده است که تا پیش از این وجود نداشت. این را «اسماعیل شمس»، عضو شورای عالی علمی و مدیر بخش پژوهش‌های کردی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی می‌گوید.

چندماهی است کرونا تمام عالم را درنوردیده است و گویی هیچ عرصه‌ای را مفرّی از آن نیست. در عرصه فرهنگ نیز از سالن‌های سینما و تئاتر و کنسرت تا کتابخانه‌ها و نشست‌ها و حتی کلاس‌ها همه تعطیل شده‌اند. اگرچه چندهفته‌ای است روند بازگشایی آغاز شده؛ نهضت گفت‌وگوهای مجازی و نشست‌ها و همایش‌ها در قالب وبینار از همان نخستین روزهای شیوع این ویروس به دستاویزی برای اهل فرهنگ برای نشر افکار و آثارشان بدل شد.

تهدید و تحدیدی که بدل به فرصت شد و حالا خیلی‌ها پای کار آمده‌اند. کسانی‌که شاید پیش از این حتی هیچ صفحه و حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی نداشتند حالا برای تعطیل مطلق نشدن اصل گفت‌وگو که گریز و گزیری از آن نیست، خود میان‌دار شده‌اند تا عرصه خالی نماند.  

مدیر بخش پژوهش‌های کردی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن تاکید بر اینکه لطف نشست‌های حقیقی و واقعی چون مخاطب دارد و انتقال موضوع چهره‌به‌چهره است و گفت‌وگو درمی‌گیرد گفت: دیدارهای رودررو چالش‌محور است؛ اما در فضای مجازی هم می‌توان از ظرفیت گفت‌وگو و پرسش و پاسخ، به شکلی مدرن بهره برد. 

در شرایط کنونی که کرونا عالم‌گیر شده است، راه دیگری وجود دارد و ضمنا تجربه‌ای تازه هم هست. از این رو معتقدم افق‌هایی برای اهل فکر و فرهنگ و قلم گشوده است که تا پیش از این وجود نداشت. یعنی ما به این نتیجه رسیدیم هر خانه می‌تواند یک کلاس درس یا سالن نشست و همایش باشد و اتفاقا طیف وسیع‌تری از مخاطبان را پوشش دهد.

او که چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در نشست مجازی با عنوان صورت‌بندی مواجهه گفتمانی ایرانیان با ورود اسلام به ایران به‌طور زنده از صفحه اینستاگرام مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با مخاطبان ارتباط برقرار کرد، از بازخورد قابل توجه این تجربه گفت: این‌گونه گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها، تجربه‌ای تازه است و انعکاس قابل توجهی داشتم.

شمس این فضا را مثبت دانست که بعید است برطرف شود و خاطرنشان کرد: این راهی تازه است و بعید به‌نظر می‌رسد با برچیده شدن این ویروس، متوقف شود و یقینا کلاس‌ها و نشست‌ها و همایش‌ها و سخنرانی‌های مجازی در کنار حالت واقعی آن ادامه خواهد یافت و یاری‌گر خواهد بود چون جای خود را باز کرده و همه آن را پذیرفته‌اند.

برچسب‌ها

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha