۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۳
کد خبر: 83832977
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورود ناظران نظامی سعودی به جنوب یمن با هدف اجرای آتش‌بس

تهران - ایرنا - ائتلاف متجاوز به یمن به رهبری عربستان امروز(چهارشنبه) اعلام کرد که ناظران نظامی سعودی با هدف نظارت بر اجرای توافق آتش‌بس میان نیروهای «منصور هادی» رییس جمهور مستعفی یمن و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) وارد استان "ابین" واقع در جنوب یمن شدند.

به گزارش روزنامه الکترونیکی «سبق» عربستان، ائتلاف سعودی اعلام کرد که این ناظران پس از توافق نیروهای منصور هادی و شورای انتقالی جنوب برای نظارت و اجرای کامل آتش‌بس در استان ابین یمن مستقر شده‌اند.

این ائتلاف همچنین افزود که نیروهای منصور هادی و شورای انتقالی بر بازگرداندن اوضاع به شرایط عادی، اجرای توافق ریاض و توقف درگیری‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

مناطق جنوبی یمن از جمله استان ابین و جزیره "سقطری" در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای «منصور هادی» رییس جمهور مستعفی این کشور (مورد حمایت عربستان) و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) بوده‌است. درگیری‌هایی که با کنترل این مناطق از سوی شورای انتقالی همراه بود.

شورای انتقالی جنوب یمن چندی قبل در شهر عدن و دیگر استان های جنوبی این کشور حکومت خودمختار اعلام کرد.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در پی ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن صورت گرفت که از سوی عربستان حمایت می‌شود.

دو طرف همواره یکدیگر را به نامشروع و غیرقانونی بودن و دامن زدن به تنش‌ها در یمن متهم می‌کنند.

از سویی ۱۴ آبان ۱۳۹۸ توافقی میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی‌ جنوب با میانجیگری سعودی‌ها موسوم به توافق ریاض امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت «عبدربه منصور هادی» در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با «جنبش انصارالله»، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.

یمن از شش سال قبل شاهد حمله عربستان و ائتلاف تشکیل شده از سوی این کشور است که در این مدت بسیاری از زیرساخت های این کشور تخریب و هزاران نفر از یمنی های کشته و یا زخمی  شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha