برگ دیگری از کتاب بولتون: تقلای مشترک واشنگتن و تل‌آویو علیه ایران

تهران – ایرنا - جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در بخشی از کتاب خاطرات دوران حضورش در کاخ سفید فاش ساخت که پس از خروج از برجام، واشنگتن فشار حداکثری بر ایران را پیگیری کرد و با هدف تغییر حکومت ایران با نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد رایزنی شد.

بولتون در بخشی از کتاب «اتاق اتفاق» نوشت: نقشه ابتدایی آن بود که تمامی تحریم‌های پیشین را که توافق هسته‌ای اوباما تعلیق کرده بود بازگردانیم و این کارزار را به فشار حداکثری بر ایران تبدیل کنیم.
مشاور معزول امنیت ملی ترامپ در ادامه از جلسه‌ای با حضور وزیران دفاع، امور خارجه و خزانه داری برای بررسی سیاست ضد ایرانی آمریکا خبر داد و نوشت: جالب ترین بخش جلسه تلاش‌های (جیمز) متیس (وزیر دفاع وقت آمریکا) برای کوچک نشان دادن اهمیت کلی ایران در عرصه تهدیدهای بین المللی علیه آمریکا بود. وی گفت که روسیه، چین و کره شمالی تهدیدهای خطرناکتری بودند.
بولتون با مبهم خواندن دلایل متیس، از مخالفت پمپئو و منوچین ابراز خشنودی کرد و افزود که ایران در جمع ۴ تهدید مندرج در راهبرد مصوب امنیت ملی ترامپ قرار داشت.
در ادامه این کتاب آمده که بولتون در میانه تابستان و اوائل زمستان ۹۷ به اسرائیل سفر کرد و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و دیگر مقام‌های ارشد این رژیم در مورد مسائل گوناگون به خصوص ایران گفت و گو کرد.
بولتون در کتابش ادعا کرده است (نتانیاهو) به وضوح درک می‌کرد که تغییر حکومت بهترین و محتمل‌ترین راه برای تغییر همیشگی رفتار ایران است. (تغییر حکومت) حتی اگر سیاست اعلام شده دولت ترامپ نباشد، قطعا ممکن است در پی اعمال تحریم‌ها رخ دهد.
بولتون نوشت که برخی کشورهای عرب تولیدکننده نفت خاورمیانه با اسرائیل بر سر تهدید مشترک ایران توافق داشتند و این اجماع، حرکت جدید برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل را که نفع راهبردی فراوانی برای آمریکا دارد، ممکن می‌ساخت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha