۳ دی ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 8383000
T T
۰ نفر
مقام چینی خواستار همکاری برای حفظ ثبات شبه جزیره کره شد # پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/10/83 خارجی.سیاسی.چین.کره جنوبی. "تانک جیا شوان " عضو شورای دولتی چین در دیدار "چونک دونک یونک" وزیر وحدت و فرستاده ویژه رییس جمهوری کره جنوبی با وی در پکن، خواستار همکاری کشورهای منطقه برای پیشبرد صلح وثبات شبه جزیره کره و شمال شرقی آسیا شد.
به گزارش روزپنجشنبه خبرگزاری شین هوا، عضو شورای دولتی چین دراین دیدار که شب گذشته انجام شد، خاطر نشان کرد که دولت چین به روابط و گسترش همکاری -های خود با کره جنوبی بسیار اهمیت می دهد. وی ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور بر اساس منافع ودرک متقابل، گفت که چین و کره جنوبی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فنی همکاری های مطلوبی دارند . وی با اشاره به تجربیات تاریخی مشابه دوکشور، خواستارهمکاری های گسترده - تر برای توسعه اقتصادی دو کشور و ارتقای استانداردهای زندگی مردم چین و کره و تعمیق همکاری های منطقه ای و بین المللی پکن و سئول شد. " تانک " ابراز امیدواری کرد که دو کشور همکاری های خود رابرای پیشبرد صلح و ثبات شبه جزیره کره و توسعه شمال شرقی آسیا افزایش دهند. وزیر وحدت و فرستاده ویژه رییس جمهوری کره جنوبی نیز از گسترش روابط دو طرف در 12 سال گذشته پس از برقراری مناسبات رسمی ابراز خرسندی کرد و گفت که مناسبات کره و چین در آینده بیش از پیش گسترش خواهد یافت. "چونک" ابراز امیدواری کرد که دو کشور تبادلات و همکاری های خود را برای پیشبرد مذاکرات شبه جزیره کره به منظور حل صلحآمیز مساله هسته ای کره شمالی و حراست ازصلح وثبات شبه جزیره کره و منطقه آسیای شمال شرقی تقویت بخشند.
فرستاده ویژه رییس جمهوری کره جنوبی برای یک سفر سه روزه رسمی در چین بسر می برد. " لی جائو شینک " وزیر خارجه چین نیز روز سه شنبه دردیدار " چونک یونک یونک" وزیر وحدت کره جنوبی و فرستاده ویژه رییس جمهوری این کشور، درباره مساله هسته ای شبه جزیره کره و روابط دوجانبه گفت و گو کرد. گفته می شود هدف اصلی از سفر "چونک دونک یونک" وزیر وحدت کره جنوبی به چین مذاکره با مقامات این کشور به منظور خارج کردن مذاکرات شش جانبه حل مساله هسته ای کره شمالی از بن بست است. وزیر وحدت کره جنوبی خواستار شرکت کره شمالی درمذاکرات شش جانبه حل مساله هسته ای شبه جزیره کره است. این وزیر کابینه کره جنوبی آذر ماه از مذاکره مشروح رهبران کره و آمریکا درباره مساله هسته ای کره شمالی خبر داده بود و طی این مدت فشار بر پیونک یانک برای شرکت در مذاکرات شش جانبه افزایش یافته است. وی تاکید کرد که پیونک یانک باید به این درخواست پاسخ مثبت داده و برای حضور در مذاکرات شش جانبه اعلام آمادگی کند. بحران هسته ای کره شمالی از سال 2002 میلادی به دنبال اظهارات مقام های آمریکایی مبنی بر تلاش پیونک یانک برای توسعه تسلیحات هسته ای آغاز شد. تاکنون سه دور از مذاکرات شش جانبه پکن ، با حضور آمریکا ، کره شمالی، چین، کره جنوبی، روسیه و ژاپن برگزار شده است. دور چهارم مذاکرات به دلیل اختلافات آمریکا و کره شمالی تاکنون برگزار نشده است . چین به عنوان یک طرف مذاکرات شش جانبه و میزبان این مذاکرات که وزیر وحدت کره جنوبی برای مذاکره با مقامات این کشور وارد پکن شده است، تاکید دارد "اختلافات آمریکا و کره شمالی مانع برگزاری دور چهارم مذاکرات شش جانبه حل مساله هسته ای شبه جزیره کره است." آساق/275/276/
۰ نفر