۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۰
کد خبرنگار: 2955
کد خبر: 83826179
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

طرح فاضلاب ندوشن؛ قصه ناتمام شهر هزار و یک شب

۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۰
کد خبر: 83826179
احمد جعفری ندوشن
طرح فاضلاب ندوشن؛ قصه ناتمام شهر هزار و یک شب

یزد- ایرنا- اجرای طرح فاضلاب شهری در شهر ندوشن استان یزد از حدود ۲ سال قبل آغاز شد اما روند کند پیشرفت آن که حتی زندگی روزمره مردم را هم تحت تاثیر قرار داده، شهروندان را به ستوه آورده و خواستار چاره‌جویی در این زمینه هستند.

اجرای کند و نامطلوب این طرح با در نظر گرفتن سختی‌ها و دشواری‌های آن به دلیل اجرای نامناسب و غیر اصولی و آنچه را که افکار عمومی سهل‌انگاری‌های مجریان می‌نامند نارضایتی شهروندان را فراهم کرده و مردم از به هم ریختگی شهر و خرابی‌های ناشی از آن به ستوه آمده‌اند و طاقتشان را طاق کرده است.

علی رغم اینکه مردم ندوشن اذعان می دارند همکاری خوبی با طراحان و پیمانکاران داشته اند و سختی های آن را به جان خریده اند مدت زمان  اجرای طرح به شدت  طولانی و برای مدتی هم تعطیل شده است.
آنها می گویند: با توجه به اینکه طرح هم اینک با کندی پیش می رود دیگر تحمل اوضاع پیش آمده را ندارند، خواستار تسریع در اجرای آن و یا به قول خودشان جمع کردن بساط طرح فاضلاب هستند.
از سوی دیگر مسئولان شهر می گویند تمام تعامل و همکاری خود را با مجریان طرح داشته اند و سعی کرده اند طوری برخورد کنند که طرح زودتر به نتیجه برسد؛ اما پیمانکاران نه تنها کار را سرعت ندادند؛ بلکه معطل هم کرده اند.
مردم و مسئولان شهر مدعی هستند به دلیل اینکه طرف قرارداد پروژه شرکت آبفای استان نیست و طراحان و مجریان پروژه فاضلاب شهری ندوشن از تهران انتخاب شده اند کسی در استان پاسخگوی مشکلات مردم نیست و دلایل اصلی طولانی شدن و اجرای نامناسب آن و بهم هم ریختگی شهر همین عامل است.

یکی از شهروندان می گوید: تاکنون معضلات و خرابی های ناشی از اجرای یک پروژه عمران شهری را به این وسعت ندیده ام؛ حتی شرکت های حفار گاز که چند سال پیش در ندوشن کار کردند اینقدر کار خود را طول نداده و طرح خود را در مدت ۶ ماه جمع و جور کردند.
سید علی موسوی افزود: متاسفانه شرکت پیمانکاری طرح فاضلاب ندوشن، کش و قوس زیادی در اجرای کار خود داده و متاسفانه شهر را به هم ریخته و هر کوچه و محله ای حفاری و تخریب و به حال خود رها شده است.
وی با بیان اینکه سالها قبل کوچه و خیابان های شهر ندوشن خاکی و حالت روستایی داشت اظهار داشت: وضعیت شهر به حدی نامناسب است که به یک ویرانه تبدیل شده است و انسان را به یاد همان سالهای خاکی بودن شهر می اندازند.
این شهروند گفت: پیمانکار می بایست یک منطقه را حفاری، لوله گذاری، آسفالت و مرمت کند بعد سراغ قسمت دیگر شهر برود؛ در حالیکه چنین نبود و هنوز چاله چوله های ناشی از اجرای طرح در قسمتی از شهر که دو سال قبل شروع شده باقی است.
شهردار ندوشن هم با تائید مشکلات گفته شده از سوی مردم در خصوص به هم ریختگی شهر گفت: ما به مشکلات مردم و شهر کاملا واقفیم و بارها خواسته ها و مشکلات مردم را به مسئولان استان گوشزد کرده ایم و جلسات متعددی نیز با آنها داشته ایم؛ اما متاسفانه به دلایل ذکر شده بی نتیجه بوده است.
سید هادی موسوی در گفت و گو با ایرنا افزود: به دلیل اینکه طبق قانون، شرکت حفار می بایست هزینه خرابی آسفالت را به شهرداری بپردازد و نپرداخته ما تاکنون هیچ گونه مجوز حفاری صادر نکرده ایم در عین حال چون یک طرح زیربنایی برای شهر بود سعی نکردیم کار را متوقف و یا تعطیل کنیم و برای اینکه کار سریعتر انجام شود تعامل لازم را با مجریان داشته ایم.
وی اضافه کرد: در قرار دادهای شرکت های گاز و دیگر دستگاهها این حق برای شهرداری قایل بودند و ما می توانستیم نظارت جدی بر کار آنها داشته باشیم و کار با کیفیت بهتری اجرا شود؛ اما در این پروژه به دلیل استفاده از صندوق توسعه اسلامی این حق دیده نشده است.
وی میزان خسارت براورد شده برای جبران تخریب آسفالت شهر را بیش از ۱۸ میلیارد ریال در زمان شروع اجرای طرح یعنی ۲ سال پیش اعلام کرد و گفت: این رقم با احتساب  تورم در شرایط حاضر بیش از ۲ برابر است.
موسوی یادآور شد: طرح فاضلاب شهر ندوشن توسط شرکت آب و فاضلاب کشور و اعتبارات صندوق توسعه اسلامی اجرا می شود و مسئولان استان یزد نقش چندانی در آن ندارند؛ اما این به معنای شانه خالی کردن بار مسئولیت نیست و باید پاسخگوی مردم باشند.
شهردار ندوشن اضافه کرد: در راستای اجرای وظایف قانونی خود و به منظور دفاع از حقوق مردم و شهروندان و جبران خسارت ناشی از خرابی اسفالت بیش از ۲۰۰  اخطار برای مجریان صادر شده است.
موسوی اضافه کرد: در خصوص پرداخت خسارت آسفالت قرار شد شرکت آب و فاضلاب، آب حاصل از تصفیه فاضلاب را برای توسعه و آبیاری فضای سبز به شهرداری واگذار کند که در این زمینه هنوز هیچ اقدام و توافقی صورت نگرفته است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان میبد هم گفت: در بازدیدی که معاون عمرانی استاندار یزد اواخر سال گذشته از طرح فاضلاب ندوشن داشت قرار شد تا پایان سال گذشته طرح تکمیل شود؛ اما متاسفانه به دلایلی نشد.
"احمد بنا" با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب ندوشن توسط شرکت آب و فاضلاب کشور و یک شرکت خارجی از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی در حال اجرا است گفت: نظارت این پروژه بر عهده یزد نیست و بودجه آن‌ هم از بانک توسعه اسلامی تامین می‌شود با این وجود این اگر مشکلی از سوی شهروندان اعلام‌شده به‌سرعت نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دادیم و هم‌اکنون نیز اگر مشکلی باشد برای رفع آن تلاش خود را خواهیم کرد.
وی با اشاره به مشکلات فاضلاب بخش ندوشن تصریح کرد: برای حل بخشی از مشکلات فاضلاب ندوشن با حضور معاون عمرانی استاندار یزد جلسه‌ای تشکیل و برای رفع مشکلات این منطقه تأکید و با اعلام شروع به کار پیمانکار، شاهد پیشرفت بسیار خوبی در این منطقه بودیم.
 بنا در خصوص حفاری‌های غیراستاندارد در بافت تاریخی بخش ندوشن، گفت: در این خصوص شکایتی از سوی اداره میراث فرهنگی و همچنین شهروندان این منطقه تنظیم شد و هم‌اکنون در اختیار مراجع قضایی قرار دارد.
اجرای طرح فاضلاب شهر ندوشن علاوه بر نابسامانی شهر و ایجاد مشکل برای مردم، چالش هایی را برای بافت تاریخی و بناهای ارزشمند این شهر از جمله یک بادگیر قدیمی و منارجنبان این شهر ایجاد کرده است که همین امر اعتراضات مردمی را برانگیخته و  اداره کل میراث فرهنگی استان یزد را به طرح شکایت علیه پیمانکار واداشته است.
ندوشن با پنج هزار نفر جمعیت در ۸۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد و شغل اغلب مردم آن دامداری و کشاورزی است؛ ماست ندوشن، شهره خاص و عام است و در استان یزد و کشور، هواداران خاص خود را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha